Hallo,
Even een monsterpost om op alles tegelijk te antwoorden...
Interessante discussie denk ik... Ook al staan we hier allemaal aan wal...
groentje schreef:
@Bart W: de trein 295 is geen simpele P-trein, maar de EC Jean Monnet naar Basel. Een deel van de reizigers gebruiken deze trein in aansluiting op een Thalys, of uit andere binnenlandse bestemmingen. Niet alleen de aansluitingen binnen Brussel moeten dus goed zijn.
Ik had het enkel over de P-treinen hoor, de EC moet inderdaad naar de NZV blijven rijden. Voor aansluitingen in Brussel-Zuid is het gebruik van lijn 28 nog wel mogelijk, maar er zijn ook aansluitingen in Brussel-Noord (bvb. de luchthaven)
pietje schreef:
* P-treinen vanaf lijn 161 vanaf Schuman naar Schaarbeek sturen en hen daar laten eindigen
Misschien toch maar laten verderrijden naar de luchthaven, kwestie van te compenseren
Levert dat daar dan geen problemen op qua spoorbezetting, kopmaken,... ?
En zouden deze P-treinen zoveel reizigers voor de luchthaven hebben ?
pietje schreef:
ik vind het geen goed idee om als er meerdere CR treinen per uur zijn, om die een verschillend pad te laten volgen
Dus je bent ook tegen de treinen van Dendermonde naar Brussel-West ?
pietje schreef:
* Thalys vanaf Brussel-Zuid via lijn 28 naar Amsterdam en Köln sturen
ik ben eerder voorstander van een kortere stop in Zuid en een extra stop in Noord, zoals er nu op Zuid gefocust wordt, gaat men binnen enkele jaren daar ook in de knoei geraken
Vele posters hebben ondertussen duidelijk gemaakt dat ik het hier bij het verkeerde eind heb, waarvoor dank... Die Thalys zal verder door de NZV moeten, niets aan te doen.
Eerder dan het invoeren van een stop in Brussel-Noord zou ik Thalys en ICE systematisch laten stoppen op de luchthaven zodra de diabolo klaar is en dit dus mogelijk wordt zonder kopmaken... Reizigers tussen "het noorden van Brussel" en Amsterdam/Köln kunnen hier dan overstappen. Maar nu wijk ik erg af, waarvoor excuses...
pietje schreef:
* Afschaffen halte Brussel-Kapellekerk
Liever dat station eens beter bedienen, met elk kwartier een GEN trein.
Maar waarom ? Voor welke reizigers ? Het potentieel van dit station en deze buurt wordt systematisch overschat op dit forum.
Voor fijnmazige verplaatsingen binnen de vijfhoek is er een overvloed aan premetro's, metro's, trams en bussen. Dit is geen rol voor de trein.
Ik heb dezelfde mening over Brussel-Congres. Maar ook dit is wellicht een andere discussie...
pietje schreef:
1 van de tunnels van de NZV zou toch elk kwartier een GEN trein moeten krijgen die voor een ontlasting van de N-Z (pré-)metro kan zorgen.
Volgens mij ook een systematisch misverstand hier : de premetro bedient veel belangrijkere plaatsen dan de NZV (Anneessens-Beurs-Brouckère-Rogier). De trein door de NZV is
geen alternatief voor de premetro-verbinding.
De juiste oplossing hier is : maak van de premetro een echte metro met lange stellen en het capaciteitsprobleem is voor lange tijd opgelost.
groentje schreef:
Bart W: een dienstregeling via lijn 28 doet er 10' langer over, 19 ipv 9' van Brussel-Zuid tot Schaarbeek. En dat is dan gerekend dat je op hetzelfde moment zal kunnen vertrekken. Ik betwijfel dat er op 5' kan worden kopgemaakt met een Thalys, zeker met de actuele procedures en materieelinstellingen. Dat kan ongetwijfeld beter, maar niet nu. Dat zijn wel heel erg kostbare minuten, allemaal.
Inderdaad, het omleiden van Thalys is blijkbaar geen goed idee op korte termijn.
19 minuten is wel erg lang, zijn er zoveel snelheidsbeperkingen op lijn 28 ?
groentje schreef:
Je idee om vanuit meer richtingen naar lijn 28 te rijden, vind ik dan weer wel een goed idee, integenstelling tot pietje. Al moet daar de frequentie per richting wel hoog genoeg blijven, met een uurfrequentie trek je in een stad geen reizigers, zeker als je meer frequente alternatieven hebt.
Uiteraard moeten er hogere frequenties komen in dit station. Voorlopig was ik enkel op zoek naar manieren om de NZV te verlichten.
Maar er mogen natuurlijk naar hartelust CR-verbindingen bijkomen hier : één van de twee Dendermondse treinen zou kunnen doorgekoppeld worden naar Nivelles bvb., een nieuwe CR vanaf de luchthaven naar Nivelles, etc... etc...
(maar dat is geen korte termijn...)
Jeroen schreef:
Ik blijf tegen uitbreiding van de NZV...
En wat dan met de toekomst?
Verder uitwerken van alternatieve bediening van Brussel langs de westelijke en oostelijke ringlijnen.
Jeroen schreef:
Kom kom, nu overdrijven we toch echt... Paris-Liège op 02h13 ipv 02h10, Paris-Amsterdam op 03h21 ipv 03h18... Dat gaat werkelijk geen revolutie veroorzaken hoor...
Klopt maar in vind het een slecht principe om treinen (zeker de TGV) als oplossing voor een knelpunt te laten omrijden. Pak dat knelpunt dan ten minste aan.
Gezien de lange reistijd via lijn 28 was dit geen goed voorstel van mij.
Maar meer in het algemeen vind ik zeker niet dat een HST steeds overal maar super-voorrang moet krijgen... Drie minuutjes meer reistijd aan deze treinen geven om een groot probleem voor duizenden pendelaars op te lossen verdient zeker overweging.
pietje schreef:
Even corrigeren: ik ben niet tegen het feit om meer treinen via L28 te sturen, ik ben wel tegen het feit dat het GEN meer en meer iets aan het worden is van 2 keer per uur vanalles en nog wat.
De basisdienstregeling van het GEN zou moeten bestaan uit een aantal lijnen die minstens 4 keer per uur volledig hetzelfde traject aflegt.
Dat er over een bepaalde afstand 2 lijnen over dezelfde sporen rijden (en zodoende op dat stuk een frequentie van 8 keer per uur halen) is voor mij zeker geen probleem.
OK, maar mijn voorstel is een korte termijn oplossing voor de ontlasting van de NZV.
Jouw voorstel is een lange termijn visie over hoe het GEN moet zijn... waarin ik me evengoed perfect kan terugvinden.
(Met andere woorden : er mogen van mij zeker 4 CR per uur vanaf Brussel West naar Leuven rijden, alleen is dat niet voor morgen)
Groeten,
Bart W.