Botsing in Aarlen?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
melle

Re: Botsing in Aarlen?

Bericht door melle »

Ik blijf het allemaal maar vaag vinden..
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

sybic schreef:
HLE 2302 schreef:
Jani schreef:Hij kan natuurlijk altijd beweren dat het sein groen was.
Ik vind dat je op die manier redelijk onrespectvol de bestuurder gaat beschuldigen ... altijd makkelijk een bestuurder te veroordelen.
Als er pas een ongeval gebeurt en je was er zelf niet bij is het gewoon beter van informatie af te wachten vooraleer iemand met de vinger te wijzen. :wink:
Wacht dan maar twee jaar op de informatie aangezien dat zo lang duurt, ik stel me intussen toch gewoon rustig vragen.
Bijv. over zijn bewering van die verblinding door de zon..
Hij heeft minstens al de waarschuwing aangenomen (quitteren tweegeel) dat het volgende sein rood was. Hij kan zich dan nog hoogstens vergist hebben in de afstand van het rode sein door die verblinding maar dat gaat om enkele meters.
Dus u weet al welke trein rood negeerde ?
Het is beter van even te wachten tot er wat meer details bekend gemaakt worden ... in een paar uur na het ongeval kan je als je er niet bij bent niet weten welke trein het rood negeerde, of het wel rood was, of hij wel verblind was door de zon enz. een krant schrijft wat ze wilt.
Kranten kan men niet beschouwen als bewijs, dit is in het verleden genoeg bewezen geweest ... de redenering is altijd; de bestuurder heeft rood genereert tot het tegendeel bewezen is ... en dit zou in principe gewoon omgekeerd moeten zijn.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Jani

Bericht door Jani »

ja, dan kan je alles in twijfel gaan trekken.
Dan kan de seingever/operator bijvoorbeeld ook zeggen :"Ik heb die trein niet mistrokken." terwijl hij hem wel mistrokken heeft enzoverder.
Dren

Bericht door Dren »

Jani schreef:Hij kan toch moeilijk van groen naar rood gereden zijn.
En waarom niet? Het is perfect mogelijk dat een treinbestuurder na een groen sein een rood sein ontmoet.
Dat is geen normale opeenvolging maar het is altijd mogelijk dat een sein om welke reden dan ook dichtvalt.
Laat die beschuldigende vingertjes dus nog even naar beneden en wacht het onderzoek af .

Kleine tip : als je de reglementering niet kent doe dan zo geen domme uitspraken .
Steven

Bericht door Steven »

de krant legt een mogelijke fout nogal raar uit. De verblinding bestaat er niet in dat de bestuurder de zon in de ogen heeft maar in het sein. Door de zon die op het sein valt kan je bij rood sein de indruk krijgen dat het open komt in rood/wit wat wil zeggen kleine beweging met max 40 km/u. Voor dit seinbeeld ontvang je altijd twee geel. Dus door de lichtinval van de zon krijg je de indruk dat het sein rood/wit staat daar waar het in werkelijkheid rood is.
Jani

Bericht door Jani »

Dren schreef:
En waarom niet? Het is perfect mogelijk dat een treinbestuurder na een groen sein een rood sein ontmoet.
Dat is geen normale opeenvolging maar het is altijd mogelijk dat een sein om welke reden dan ook dichtvalt.
Laat die beschuldigende vingertjes dus nog even naar beneden en wacht het onderzoek af .

Kleine tip : als je de reglementering niet kent doe dan zo geen domme uitspraken .

Ik bedoelde in normale omstandigheden natuurlijk, jongens toch.
Als het was dichtgevallen spraken ze toch niet over een menselijke fout zeker.
Van dat onderzoek zullen we over een jaar of twee wel eens horen.
Steven

Bericht door Steven »

ook het dichtvallen van een sein kan door een menselijke fout ontstaan, alle techniek is door mensen ontworpen en dus zijn alle fouten rechtstreeks en onrechtstreeks menselijke fouten. De techniek kan namelijk maar uitvoeren wat wij het als mensen wijsmaken hoor. Uw PC thuis zal u niet meer wijsmaken dan wat jij er hebt ingestoken.
Jani

Bericht door Jani »

Steven schreef:ook het dichtvallen van een sein kan door een menselijke fout ontstaan, alle techniek is door mensen ontworpen en dus zijn alle fouten rechtstreeks en onrechtstreeks menselijke fouten. De techniek kan namelijk maar uitvoeren wat wij het als mensen wijsmaken hoor. Uw PC thuis zal u niet meer wijsmaken dan wat jij er hebt ingestoken.

ja, zo kan je alles uitleggen natuurlijk :roll:
Steven

Bericht door Steven »

Dat is niet gewoon uitleggen dat is pure waarheid. Het is logisch dat een sein bij de minste storing, minste fout dichtvalt dit om aan te geven dat er iets fout is of heb jij liever dat de seinen niet zouden reageren op die fouten/storingen? Het systeem is er nu eenmaal naar ontworpen.
Molenbruch Y.

Bericht door Molenbruch Y. »

de krant legt een mogelijke fout nogal raar uit. De verblinding bestaat er niet in dat de bestuurder de zon in de ogen heeft maar in het sein. Door de zon die op het sein valt kan je bij rood sein de indruk krijgen dat het open komt in rood/wit wat wil zeggen kleine beweging met max 40 km/u.
Dag Steven,

In deze hypothese heb je het dus over de bestuurder die richting Luxemburg reed en dus juist in Arlon vertrokken was op het moment dat het ongeval gebeurde. Stel dat hij bij vertrek in Arlon inderdaad het rode sein als een rood-wit sein gezien zou hebben door toedoen van de lichtinval, hoe zit het dan met het lampje dat aan de AVG gekoppeld is? Verandert dat eigenlijk in een gele margriet wanneer het sein rood-wit is of blijft het (zoals bij een dicht sein) op rood? Ik heb elders gelezen dat dit lampje lang na het ongeval nog steeds op rood zou hebben gestaan. Indien dit niet de normale gang van zaken is bij een rood-wit sein, lijkt het toch niet aannemelijk dat de bestuurder én het lampje van de AVG én het gewone sein verkeerd geïnterpreteerd heeft?

Groeten,
Steven

Bericht door Steven »

In bepaalde gevallen (Brussel Zuid, Schaarbeek, Gent Sint Pieters, Luik, Brugge ... normaal overal waar er EBP seinhuisen zijn) kan de AVG openkomen als het sein rood wit is. Dit is nog niet in alle stations zo, voor Arlon ga ik mij dus niet uitspreken of het daar mogelijk is of niet want dit weet ik niet van buiten. Vroeger was het enkel in die eerste drie station van het hierboven vernoemde lijstje, die hebben dan ook nog steeds de bordjes ZR-ER onder de seinen hangen. Met de bedoeling dat de AVG moest bediend worden voor lege ritten naar de Bundels.
Hobbes

Bericht door Hobbes »

Steven schreef:In bepaalde gevallen (Brussel Zuid, Schaarbeek, Gent Sint Pieters, Luik, Brugge ... normaal overal waar er EBP seinhuisen zijn) kan de AVG openkomen als het sein rood wit is. Dit is nog niet in alle stations zo, voor Arlon ga ik mij dus niet uitspreken of het daar mogelijk is of niet want dit weet ik niet van buiten. Vroeger was het enkel in die eerste drie station van het hierboven vernoemde lijstje, die hebben dan ook nog steeds de bordjes ZR-ER onder de seinen hangen. Met de bedoeling dat de AVG moest bediend worden voor lege ritten naar de Bundels.
Ik ken de situatie nu niet in Arlon, maar ik weet toch geen enkel station waar men een reizigerstrein gaat laten vertrekken met rood/wit he Steven...
Steven

Bericht door Steven »

Met rood wit kan je perfect vertrekken, tot voor de aanpassingswerken in Namur kant Arlon kon je daar dagelijks op die manier vertrekken. In Arlon zelfs staan er zo geen seinen, maar in bepaalde andere gevallen wel. Ik bedoel dan seinen die enkel rood en rood/wit kunnen geven. Met het invoeren van de elektrische seinhuizen en nadien de EBP is dit allemaal aan het verdwijnen natuurlijk.
praktische alle seinen zijn tegenwoordig gecombineerde seinen (zijn dus zowel stop- als verwittigingssein).
Weet dat we nog steeds een klein stukje mechanische seinen in onze boeken hebben staan omdat het laatste mechanische sein nog steeds niet verdwenen is. Het staat niet langs een hoofdlijn maar dat wil niet zeggen dat we de betekenis er niet van moeten kennen.

Ik spreek me nooit over de bewuste situatie uit van wat er gebeurd is, ik tracht enkel duidelijk te maken met wat je allemaal rekening moet houden. Er is dus meer te bezien dan enkel de twee treinen die op elkaar gebotst hebben en waarvan je op slag gaat denken dat er eentje door het rood gereden is.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

Jani schreef:
Dren schreef:

Ik bedoelde in normale omstandigheden natuurlijk, jongens toch.
Als het was dichtgevallen spraken ze toch niet over een menselijke fout zeker.
Van dat onderzoek zullen we over een jaar of twee wel eens horen.
Hoeveel keer staat er in dit topic nu al geschreven dat je op de pers NIET kant voort gaan ? :roll:
Wacht toch op z'n minst tot het bekend is welke trein er eventueel rood negeerde als het al rood was ... :?
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Steven

Bericht door Steven »

Wat ik nog vergeet te melden, het is best mogelijk dat de bestuurder komende uit Luxemburg voorzien moest koppelen ook dan is er ontvangst met rood/wit wegens aankomst op bezet spoor, was door de stand van de zon (het was ochtend) het sein te interpreteren als zijnde rood/wit dan heb je al een mogelijk antwoord op de oorzaak. Maar er zijn nog vele andere mogelijkheden zoals ik al eerder zei. Gissen is het slechtste wat je kan doen. Ik hoop enkel dat de mogelijkheden die ik geef de mensen hier even doet nadenken over wat er allemaal kan verkeerd gaan voor ze een besluit te trekken op basis van een krantenartikels.
Plaats reactie