Straf eigenlijk, heb het namelijk nog al tweemaal voorgehad. De eerste maal mocht ik zonder betalen meerijden maar enkel op eigen risico want bij een controle....! De tweede maal mocht ik meteen 2 euro neertellen voor een ticket hoewel ik in beide gevallen meteen had gemeld mijn abo vergeten te zijn en de vraag had gesteld of hier een mouw aan kon worden gepast
Die op stadslijnen was eens niet op de hoogte dat je met een +3 zone ticket onbeperkt twee uren mag overstappen, dus waren verplicht ticket aan te schaffen bij overstap.
Achteraf met de klantendienst geregeld en gratis tickets terug gekregen.
(hmm niet echt een antwoord op mijn vraag, volgende keer zelf er aan denken alles uit te pluizen voor ik vertrek)
Tramplannen voor Pajottenland breiden uit
Brussel
dinsdag 22 februari 2011, 07u53
De Lijn breidt haar tramplannen voor het Pajottenland uit. Naast de voorziene lijn Brussel-Ninove komt er waarschijnlijk ook een afsplitsing van in Eizeringen tot Leerbeek. De sneltrams moeten een antwoord bieden op het groeiende fileprobleem.
...
kika schreef:(hmm niet echt een antwoord op mijn vraag, volgende keer zelf er aan denken alles uit te pluizen voor ik vertrek)
Tramplannen voor Pajottenland breiden uit
Brussel
dinsdag 22 februari 2011, 07u53
De Lijn breidt haar tramplannen voor het Pajottenland uit. Naast de voorziene lijn Brussel-Ninove komt er waarschijnlijk ook een afsplitsing van in Eizeringen tot Leerbeek. De sneltrams moeten een antwoord bieden op het groeiende fileprobleem.
...
Is eigenlijk een gemakkelijkheidsoplossing: tussen Eizeringen en Leerbeek is er relatief weinig bebouwing, dus is het eenvoudiger om daar een tramlijn aan te leggen. Maar of dat de bedoeling kan zijn? Zowat alle kernen (Lennik, om er één te noemen...) blijven op hun honger zitten.
De Lijn verwacht dat haar dienstverlening op vrijdag 4 maart verstoord zal zijn in heel Vlaanderen. De socialistische en liberale vakbond houden dan een nationale actiedag tegen het interprofessioneel akkoord. De actie is niet gericht tegen De Lijn.
Voor gedetailleerde informatie kunt u vrijdagochtend vanaf 6 uur terecht op http://www.delijn.be en op het infonummer 070-220 200. (0,30 EUR/min). De Lijn bezorgt ook regelmatig een overzicht aan de verkeersredacties van de nationale radiozenders.
Bron: De Lijn
Hupla, weeral staken. Gaat de nmbs vrijdag ook staken?
OKRA pleit voor behoud gratis bus en tram voor 65-plussers
7 maart 2011
OKRA, de grootste ouderenbeweging van Vlaanderen, is niet te vinden voor de suggestie van N-VA om het gratis openbaar vervoer voor 65-plussers bij De Lijn deels terug te schroeven. "Als de N-VA die maatregel wil doorvoeren, zal het moeten rekening houden met heel negatieve reacties van de ouderen", zegt Johan Truyers van de OKRA-studiedienst.
Begin dit jaar stelde N-VA voor het gratis openbaar vervoer voor 65-plussers in Vlaanderen deels terug te schroeven. Zo zouden senioren voor 9 uur 's morgens opnieuw moeten betalen voor bus en tram. Op die manier wil N-VA het aantal betalende reizigers bij De Lijn opkrikken en de kostendekkingsgraad van de vervoersmaatschappij verhogen. Coalitiepartner sp.a schoot het N-VA-voorstel meteen af. Ook bij de christelijke ouderenorganisatie OKRA reageert men afwijzend. "Geen enkele ouderenorganisatie heeft destijds volledig gratis openbaar vervoer gevraagd. (in 2000 ingevoerd onder Vlaams minister van Mobiliteit Steve Stevaert, nvdr). Wel was er de vraag naar betaalbaar openbaar vervoer omdat mobiliteit essentieel is voor ouderen", legt Johan Truyers van OKRA uit. "Maar intussen is de maatregel zo ingeburgerd dat men hem maar beter behoudt. Als hij zou worden teruggeschroefd, denk ik dat er heel wat groepen, met name de ouderen, zeer negatief zullen reageren", aldus Truyers. Een debat over de kostenefficiëntie bij De Lijn, wordt volgens Truyers ook het best gekaderd in een "globaal debat over duurzame mobiliteit". Door het schrappen of terugschroeven van het gratis openbaar vervoer voor 65-plussers zouden heel wat senioren opnieuw kunnen overstappen op de wagen en zo de fileproblematiek vergroten.
Bron: Belga via Knack
Ik vind het goed dat de NVA een oplossing aanbied om de kostendekkengsgraad te verhogen, maar in mijn ogen niet zo'n goede oplossing. Want nu als je als senior op de bus stapt om 8.56 of... Dat veroorzaakt alleen maar problemen.
Ik vraag me eigenlijk wel af waarom men daar tegen is (de politieke partijen, zoals bv sp.a (wat volgens mij zegt, iedereen gelijk, dus iedereen moet ook evenveel betalen). Maar ik denk dat de beste oplossing (zoals wel al eens eerder gezegd is) is dat de 65+ een klein bedrag (bv 50 euro) betalen voor een abonnement voor één jaar.
Waarom is wat mogelijk is bij de NMBS (waar het seniorenticket ook pas geldig is na 9u), onmogelijk bij De Lijn? Veel ouderen maken trouwens geen gebruik van het OV in de ochtendspits, en dan nog zijn de algemene tarieven nog steeds laag genoeg om niet onbetaalbaar te zijn. De reactie van OKRA is trouwens veelzeggend: ze waren zelf geen vragende partij, maar nu zijn ze het zo gewoon dat het beter niet wordt afgeschaft.