Pagina 4 van 4

Re: Trein door juk geschoten in Dordrecht

Geplaatst: 11 jun 2008, 23:30
door Fles
een Steward is minimaal zoveel als een "conducteur", iemand die "een trein begeleidt". Knipt kaartjes, verzorgt de veiigheid alsmede de informatievoorziening aan boord. Een treinbegeleider dus.

Re: Trein door juk geschoten in Dordrecht

Geplaatst: 11 jun 2008, 23:37
door giuseppe
Fles schreef:een Steward is minimaal zoveel als een "conducteur", iemand die "een trein begeleidt". Knipt kaartjes, verzorgt de veiigheid alsmede de informatievoorziening aan boord. Een treinbegeleider dus.
Wat ik bedoel is dat de trein in principe zonder rijdt, de bestuurder sluit zelf de deuren. Ze stappen alleen af en toe in en bij de volgende stopplaats stappen ze weer uit

Re: Trein door juk geschoten in Dordrecht

Geplaatst: 15 jun 2008, 17:21
door Daniƫl
Bij Arriva in Groningen en Friesland wordt inderdaad zonder conducteurs/stewards/TBG's, of hoe je het ook wilt noemen, gereden en zijn er slechts vliegende controleteams actief.

Op de lijn Dordrecht - Geldermalsen is echter standaard een steward aanwezig naast de machinist en worden dus ook op nagenoeg elke rit de kaartjes gecontroleerd en kunnen reizigers bij hem/haar terecht met vragen of om bv. een regionale dagkaart te kopen.
Toen Arriva hier net reed waren er nog niet genoeg medewerkers klaar met de opleiding (steward/machinist is een combifunctie) en dus werden stewards via een uitzendbureau ingehuurd, waardoor het toen wel de machinist was die de deuren sloot. Da's in Plan V met name in de spits niet zo'n succes: wordt al snel binnen door de drukte wringen (deur zit immers niet direct achter de cabine) of buitenom en dus snel door de sluitende deuren er weer uit springen :wink: Tegenwoordig is het dan ook de steward die de vertrekprocedure uitvoert en kan de machinist blijven zitten waar 'ie zit.

Re: Trein door juk geschoten in Dordrecht

Geplaatst: 18 jun 2008, 10:41
door sncf
Inderdaad, steward is het zelfde als treinbegeleider. Ik heb ook op verhuurbasis via MEV voor arriva gereden.
Vermoed ook dat gladheid enz er wel mee te maken heeft, langs de andere kant hangt ook veel van de bestuurder af denk ik.
Dat stootjuk rammen is ook niet het enige incident bij arriva geweest.
Zijn er ook al een paar door het rood geknald en wisseltjes daarbij kapot gereden....
Ja, hoe serieus neem je je job,he.