Joris schreef:Hallo,
Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat de problemen die de 16 tijdens de laatste jaren ICa te wijten waren aan de veel te zware rijtuigen, dat de 16 gebouwd was voor I1 en I2 rijtuigen die meer dan de helft lichter waren dan hedendaagse, I11, rijtuigen. Klopt dat?
Groeten,
Joris De Mol
Klopt min of meer, De T15 is onworpen voor treinen tot 7-8 rijtuigen.
Ze hadden in begin zelfs geen stand Serie-parallel; dus ze vertrokken in parallel en kwamen pas aan ~100km/u uit hun weerstanden.
Toen de treinen zwaarder werden werden ze gewijzigd, zodat ze eerst serie dan serieparallel gingen(minder belastend voor de weerstanden.
De T16 heeft een iets gewijzigde overbrengingsverhouding zodanig dat de aanzettrekkracht tot 20T ging(tegenover 16,5t voor T15) daardoor houden ze aan hogere snelheid wat minder kracht over dan de T15, maar kunnen ze zwaardere treinen aan en kunnen ze (bij droog weer) de helling van Aachen Hbf naar Aachen Sd met 500T op (T15 mag maar 400 T op dit gedeelte)
Het probleem was vooral dat de Duitse lokfuhrer met wisselstroomlocomotieven reed waar elke traktiestand oneindig mag aangehouden worden(regelbare transfo)
Als die dan op een t16 hetzelfde deed (en ze deden dat) bleven de weerstande continue in diens, met de gevolgen vandien. Kapotte aanzetweerstanden waren dus hun grootste probleem.