Pagina 4 van 4
Geplaatst: 06 okt 2007, 18:14
door Asterix
De NMBS zorgt er nu eenmaal vaak zelf voor dat de reizigers op dat vlak in de fout gaan. Regelmatig neem ik de laatste trein vanuit Oostende naar Leuven. Op dat ogenblik is het sanitair in het station al een hele tijd dicht. Als je daarover een werknemer aanspreekt, krijg je een schouderophaling als antwoord.
Tja, dan ga je maar in de MS96 die staat te wachten, hé....
Geplaatst: 06 okt 2007, 18:22
door Asterix
Dietrich schreef:ACEC had vroeger toch ook een project met op afstand bestuurde metrostellen (TAU)? We zijn nu 20 jaar later en in België rijden er nog altijd metro's met bestuurder. Ik denk dat men hier gewoon niet zo snel is met de vernieuwingen dan elders.
Het probleem zijn vooral de financiën, as usual.
In Brussel bestudeert men concreet de invoering van metrotreinen zonder bestuurder, met als grote voorbeeld de moderne infrastructuur van de Madrileense metro. Binnen een 5 à 25 jaar zou die ook in Brussel moeten rijden....
De voordelen zijn legio: hogere frequentie van verkeer, geen menselijke fouten meer, minder personeelskosten, vlotter verkeer.
Bij het spoor lijkt mij dit praktisch onhaalbaar vanwege de uitgebreide en complexere infrastructuur. Ook hinkt men nog (tov de metro) hopeloos achterop qua veiligheid.
Geplaatst: 08 okt 2007, 11:53
door Arator
Jeroen schreef:De NMBS zorgt er nu eenmaal vaak zelf voor dat de reizigers op dat vlak in de fout gaan. Regelmatig neem ik de laatste trein vanuit Oostende naar Leuven. Op dat ogenblik is het sanitair in het station al een hele tijd dicht. Als je daarover een werknemer aanspreekt, krijg je een schouderophaling als antwoord.
Tja, dan ga je maar in de MS96 die staat te wachten, hé....
Is er daar geen nachttoilet voorzien?
Geplaatst: 08 okt 2007, 12:00
door Steven
een ms 96 is nog ok he (wel zien dat die niet moet vertrekken naar een bestemming die de uwe niet is he), gesloten wc op die ms en meestal vrij proper
Geplaatst: 08 okt 2007, 12:30
door Stijn014
Arator schreef:
Is er daar geen nachttoilet voorzien?
Sinds ik eens 's avonds laat dringend een bezoek heb gebracht aan het nachttooilet in Berchem draait mijn maag al om als ik nog maar aan een nachttoilet denk.
Geplaatst: 08 okt 2007, 13:54
door Bartjedj
Ik ga ook van tijd tot tijd op een trein naar toilet die in Oostende staat te wachten. De WC's sluiten daar om 18u en een nachttoilet is daar niet aanwezig. De loketbedienden zeggen zelf dat je dan maar op de trein moet gaan.
BDJ
Re:
Geplaatst: 09 apr 2008, 14:52
door Dieselfreak
JC schreef:Ik denk dat zo'n systeem om objecten op het spoor te herkennen eigenlijk nog verbazend éénvoudig zou zijn, alleszins eenvoudiger dan bijvoorbeeld voor auto's. Een spoor is relatief 'saai', het bestaat steeds uit dezelfde structuren. Alles wat niet in deze structuren past kan als vreemd beschouwd worden.
Kan een trein niet met een radar uitgerust worden die objecten op het spoor kilometers verderop detecteert? Maar iemand die zelfmoord wil plegen kan dit omzeilen door pas op het spoor te gaan als de trein nog maar enkele seconden verwijderd is.