Pagina 4 van 4

Re: Sproeitrein

Geplaatst: 05 okt 2008, 14:35
door Fles
ja okee. Maar inmiddels wordt dat ding al jaaaaren niet meer gebruikt :)

Re: Sproeitrein

Geplaatst: 05 okt 2008, 14:52
door Adler
Fles schreef:ja okee. Maar inmiddels wordt dat ding al jaaaaren niet meer gebruikt :)
Ik heb wat opzoekingen gedaan en blijkbaar is het zo dat de NS inderdaad normaal geen sproeitreinen meer gebruikt, tenzij nog zeer occasioneel.
Dit houdt verband met de milieumaatregelen die in Nederland blijkbaar een stuk strenger zijn dan in Belgie.
De NS heeft in de periode 1988-1992 negen verschillende methoden van alternatieven uitgeprobeerd, te weten: borstelen, branden (stoot en infrarood), schoffelen, “eagle-rotor” (dit is een soort hark), heet water, stoom, select spray.
Verleden jaar is er in Limburg nog een keer een sproeitrein geweest. Die kwam uit Duitsland en werd getrokken door 2 Strukton 2200'en.
De trein deed alle sporen in Zuid Limburg aan. Normaal volgt elk jaar een vervolg. Dat gebeurt dan niet meer met de 2200’en want ook de laatste twee gingen over naar Eurailscout om na ombouw te gaan rijden als videoschouwtreinen.

Re: Sproeitrein

Geplaatst: 05 okt 2008, 17:03
door Fles
Ah okee, weer wat geleerd, dank je :)

Re: Sproeitrein

Geplaatst: 05 okt 2008, 23:02
door treinbruno
in nederland hebben ook bijna alle treinen een open WC, dus er wordt wel genoeg gesproeid :)

Re: Sproeitrein

Geplaatst: 05 okt 2008, 23:27
door Steve
treinbruno schreef:in nederland hebben ook bijna alle treinen een open WC, dus er wordt wel genoeg gesproeid :)
Ik denk dat dat goedje juist bevorderend zal werken. Bemesting, weet je wel... :lol: