Pagina 4 van 4

Re: Grensoverschrijdende treinen België - Nederland

Geplaatst: 16 nov 2025, 12:18
door BlackEagle
Een belangrijk element pro-trein lijkt me de trajectlengte te zijn: een spoorlijn moet slechts tussen Bilzen en Maastricht aangelegd worden (in feite tot Lanaken, want tussen Lanaken en Maastricht ligt een (intussen terug ongebruikte) goederenspoorlijn). De Spartacus-tramlijn moest dubbel zo lang zijn, want een tramtrein was nooit het plan.

Bovendien biedt een spoorverbinding mogelijkheden tot integratie met het IC-netwerk (de IC Antwerpen-Hasselt kan verlengd worden tot Maastricht, bv.), wat bij andere opties niet zonder overstap kan.

Eerlijk gezegd denk ik dat van alle mogelijke en geopperde nieuwe BE-NL spoorverbindingen (Gent-Terneuzen, Zandvliet-Bergen op Zoom, Hamont-Weert) een verbinding Hasselt-Maastricht de meest potentierijke is.

Re: Grensoverschrijdende treinen België - Nederland

Geplaatst: 16 nov 2025, 15:21
door K V B
rvdborgt schreef: 16 nov 2025, 11:14 De tram is enkel en alleen gepland omdat het duidelijk was dat er geen trein zou komen. Het was op dat moment het best haalbare.
Ik ben absoluut niet tegen een trein, maar ik heb sterke twijfels of die nu wel haalbaar is. Ik vermoed dat daar eerst een andere regering voor nodig is. Voor een tram idem overigens.
Was het niet zo dat het probleem was dat Vlaanderen wel tramlijnen, maar geen spoorliijnen mocht uitbaten? Is dat noch steeds zo?

Re: Grensoverschrijdende treinen België - Nederland

Geplaatst: 16 nov 2025, 16:28
door pietje
K V B schreef: 16 nov 2025, 15:21
rvdborgt schreef: 16 nov 2025, 11:14 De tram is enkel en alleen gepland omdat het duidelijk was dat er geen trein zou komen. Het was op dat moment het best haalbare.
Ik ben absoluut niet tegen een trein, maar ik heb sterke twijfels of die nu wel haalbaar is. Ik vermoed dat daar eerst een andere regering voor nodig is. Voor een tram idem overigens.
Was het niet zo dat het probleem was dat Vlaanderen wel tramlijnen, maar geen spoorliijnen mocht uitbaten? Is dat noch steeds zo?
klopt en daarme zitten we opnieuw aan het begin van het probleem: Mobiliteit zit in dit land op 2 niveaus waartussen meestal maar weinig samenwerking is op dat vlak. Spoorlijnen zijn exclusief federaal, terwijl trams, bussen, snelwegen, waterwegen en eigenlijk alles dat geen trein genoemd word, bij de gewesten zit.

Steve Stunt zaliger was indertijd Vlaams mobiliteitsminister en wou uiteraard de mobiliteit in de eigen provincie (terecht) verbeteren.
Het enige goede idee om dit op te lossen was om eindelijk enkele spoorlijnen te (her)bouwen: een lijn naar Maastricht, eentje naar Maasmechelen en een derde naar Neerpelt/Lommel. Maar federaal was er toen helemaal niets in die richting te bewegen. Oplossing was toen: we noemen het een tram die we nagenoeg identiek aan treinen laten rijden en werden er reistijden gepubliceerd die je enkel kunt halen met een echte spoorlijn of een tramlijn die maar een handvol haltes heeft.
Vervolgens zijn de plannen telkens verder uitgewerkt en tegelijk aangepast tot we bijna met een boemeltrammetje geëindigd zijn, die dan maar vervangen is door een heel lange bus die we trambus gaan noemen.
Toen het duidelijk werd welke opties er bekeken werden oa. voor de trajecten in Hasselt en Maastricht, werd mij al vrij snel duidelijk dat er van een sneltram uiteindelijk amper iets zou overblijven.

Dat men nu met trambussen (= dubbelgelede bussen) wil gaan rijden, begrijp ik trouwens ook niet echt: het is niet zo dat er op dit moment al om de 5 minuten een bomvolle snelbus naar Maastricht rijdt, dus als capaciteit het probleem is, kan men beter de frequentie opdrijven en het houden bij normale gelede bussen. Eventueel zelfs een opsplitsing maken tussen echt snelbussen die tussen Hasselt en Maastricht slechts pakweg 5 haltes bedienen en de huidige ritten die toch wel heel erg frequent stoppen.

Die trambussen kunnen trouwens nog niet eens voldoende snelheid halen om over de snelweg te rijden, dus hopelijk gaat men vroeg of laat inzien dat zo'n voertuig enkel op zeer drukke lijnen moet gebruikt worden die het stedelijk gebied niet verlaat.