Overname EBP Brussel-zuid
Re: werken: langs de spoorlijn: de grote werken in Brussel Zuid
Even correctie van het algemeen overzicht (waarvan Rian ook al enkele dingen vermeldde)
Vanuit Lokeren wordt tot Dendermonde gereden, en dan verder naar Mechelen (beide weekends)
De L-trein Kortrijk-gent-Mechelen is beperkt tot Dendermonde
Tussen Dendermonde en Jette rijdt tijdens het eerste overnameweekend een S-pendel
Tijdens het 2e weekend zijn er werken in Dendermonde en rijdt deze pendel enkel tussen jette en Opwijk, met vervangbussen tussen Opwijk en Dendermonde.
Dit alles is een gevolg van het feit dat in Brussel-Zuid slechts 7 sporen beschikbaar zijn voor de binnenlandse treinen, en we dus wat moeten spelen om keertijden te beperken. Vandaar bv. ook dat IC22 ipv gewoon te keren in Brussel-Zuid, nog even naar Leuven rijdt
Grote knoop is L50 tussen Jette en Y-Zennebrug, waar erg veel treinen bijeen komen. Vandaar dat we relaties moesten beperken (S10 reed in een eerdere versie van het plan inderdaad door tot Klein-Eiland)
Ook L161 zal erg druk worden met elk uur in beide richtingen 7 binnenlandse treinverbindingen en 2 Internationale rijpaden (Thalys/TGV)
En inderdaad zoals reeds vermeld wordt de IC27 vanuit Braine-l'Alleud verlengd tot Charleroi (gezien wegvallen van de IC31 Antw-Charleroi ten zuiden van Brussel
ICE is beperkt tot Brussel-Noord
Inderdaad beperkt tot Brussel-NoordE* / TGV >>> 91xx - 98xx >>> London / France - Bruxelles-Midi ==> navette tussen Lille en Brussel via lijn 26-161
Benelux >>> 9200 >>> Brussel-Zuid - Amsterdam ==> Rijdt normaal
IC 01 >>> 500 >>> Oostende - Eupen ==> Omleiden via L 50 met stop te Denderleeuw en Schaarbeek
IC 03 >>> 1500 >>> Blankenberge - Genk ==> Omleiden via L 50 met stop te Denderleeuw en Schaarbeek
IC 06 >>> 1900 >>> Tournai - Brussels Airport-Zaventem ==> Beperkt tot Halle
IC 06 >>> 3700 >>> Mons - Brussels Airport-Zaventem ==> Beperkt tot Halle
IC 11 >>> 3400 >>> Binche - Schaarbeek ==> Via lijn 26 - lijn 161 tot Schaarbeek
IC 16 >>> 2100 >>> Bruxelles-Midi – Luxembourg ==> Rijdt normaal (eventueel beperkt tot Brussel-Noord)
Inderdaad beperkt tot Brussel-Noord
IC 17 >>> 2500 >>> Bruxelles-Midi - Dinant ==> Rijdt normaal (eventueel beperkt tot Brussel-Noord)
Neen, IC20 rijdt inderdaad via L28 maar is beperkt tot Brussel-Noord
IC 20 >>> 2200 >>> Gent - Aalst - Brussel - Dendermonde - Lokeren ==> Omleiden via lijn 50A en 28 en frontkering in Brussel-Zuid en -Noord (relatie wordt geknipt) met stop in Brussel-West op L 28
Vanuit Lokeren wordt tot Dendermonde gereden, en dan verder naar Mechelen (beide weekends)
De L-trein Kortrijk-gent-Mechelen is beperkt tot Dendermonde
Tussen Dendermonde en Jette rijdt tijdens het eerste overnameweekend een S-pendel
Tijdens het 2e weekend zijn er werken in Dendermonde en rijdt deze pendel enkel tussen jette en Opwijk, met vervangbussen tussen Opwijk en Dendermonde.
Oostende->Luchthaven keert in Brussel Noord (met aanpassisng treinnummer) en rijdt dan door de luchthaven weer via L36 naar NZV tot in Brussel-Zuid, waar gekeerd wordt. vandaar gaat het dan via L50 weer naar Denderleeuw, Kortrijk en Oostende.
IC 22 >>> 3300 >>> Brussel-Zuid - Antwerpen ==> Rijdt normaal en verzekert pendel Brussel-Zuid - Leuven met stop in Schaarbeek
IC 23 >>> 2300 >>> Oostende - Brussels-Airport-Zaventem ==> Via Denderleeuw op L.50 + pendel naar FBN met aanpassing van treinnummer tussen FBNL-FBMZ
Dit alles is een gevolg van het feit dat in Brussel-Zuid slechts 7 sporen beschikbaar zijn voor de binnenlandse treinen, en we dus wat moeten spelen om keertijden te beperken. Vandaar bv. ook dat IC22 ipv gewoon te keren in Brussel-Zuid, nog even naar Leuven rijdt
Gewoon kering in FBN, en dan via L25N door Luchthaven naar Landen (normale reisweg)
IC 23 A >>> 2800 >>> Knokke - Gent - Brussels-Airport-Zaventem ==> Afgeschaft en wordt pendel Knokke- Brugge
IC 29 >>> 3600 >>> De Panne - Gent - Aalst - Landen ==> Via Denderleeuw op L.50 en frontkering te FBN, FBNL en FLD
neen, Beperkt tot Brussel-Noord
IC 31 >>> 3100 >>> Charleroi - Brussel - Antwerpen ==> Omleiden via L 28 met stop in Schaarbeek
De combinatie van beide S1-treinen rijdt door tot Charleroi
S1 >>> 1750 >>> Antwerpen-Centraal - Brussel-Zuid ==> Gekoppeld met S1 (195x) tot Antwerpen - Nijvel via L 28 met stop in Brussel-West op L 28
S1 >>> 1950 >>> Brussel - Nijvel ==> Gekoppeld met S1 (175x) tot Antwerpen - Nijvel via L 28 met stop in Brussel-West op L 28
Stuk Braine-Halle rijdt via L26/161/26 naar FBNL via noordzijde, en keert dan via L36 terug tot in NZV en Brussel-Zuid. Stuk Leuven-NZV rijdt gewoon L36 en is beperkt in Brussel-Noord
S2 >>> 3750 >>> Braine-Le-Comte – Leuven ==> Opsplitsen : Leuven - Brussel-Zuid en Braine-le-Comte - Halle en verlengen tot FBNL via L26/L161 en verder tot NZV + eventueel nog stops in Zaventem + Diegem. Deel Leuven - Brussel-Zuid rijdt via L 26
via L26/161 tot Schaarbeek
S6 >>> 1550 >>> Denderleeuw - Geraardsbergen - Enghien - Schaarbeek ==> vanaf Halle via L 26/L161 tot FBNL???
rijdt tot Brussel-Zuid
S8 >>> 6550 >>> Ottignies-Bruxelles Midi ==> Rijdt normaal (of beperkt tot Brussel-Noord indien niet mogelijk)
neen dit gedeelte rijdt enkel tussen Dendermonde en Jette (1e weekend) of Opwijk-Jette (2e weekend): zie bij IC20
S10 >>> 2050 >>> Aalst – Brussel-Zuid ==> Via Denderleeuw op L 50 en beperkt tot Brussel-Noord
S10 >>> 3850 >>> Brussel-Zuid - Dendermonde via L28 en beperkt tot Dendermonde - Brussel-West ==> uitwijken in Klein Eiland
Grote knoop is L50 tussen Jette en Y-Zennebrug, waar erg veel treinen bijeen komen. Vandaar dat we relaties moesten beperken (S10 reed in een eerdere versie van het plan inderdaad door tot Klein-Eiland)
Ook L161 zal erg druk worden met elk uur in beide richtingen 7 binnenlandse treinverbindingen en 2 Internationale rijpaden (Thalys/TGV)
Er rijdt ook nog een snelbus Halle-Brussel-Zuid
BUS 3850 >>> Halle - Brussel-Zuid ==> Bediening stopplaatsen tussen Halle en Brussel-Zuid
En inderdaad zoals reeds vermeld wordt de IC27 vanuit Braine-l'Alleud verlengd tot Charleroi (gezien wegvallen van de IC31 Antw-Charleroi ten zuiden van Brussel
spoorwegrealist
Re: Overname EBP Brussel-zuid
Gisteren was ik op daguitstap. Daarbij liepen jobstudenten door de trein met volgende folder.
PS: sorry voor de lage resolutie
PS: sorry voor de lage resolutie
Re: Overname EBP Brussel-zuid
Op deze pagina krijg je een overzicht per lijn. Ik vind dat ze het duidelijk hebben opgesteld. Treinen zijn aan te klikken en je ziet dan de aanpassing.
https://www.belgiantrain.be/nl/news/wor ... sels-south
https://www.belgiantrain.be/nl/news/wor ... sels-south
Re: Overname EBP Brussel-zuid
Neen dat was een IC trein. Want de mensen die in de ene richting een p trein gebruiken doen dat niet noodzakelijk in beide richtingen. Dus deel je best op zoveel mogelijk treinen folders uit. Laat het een mooie extra zijn naast website, affiches, tv journaal.... en alle andere kanalen samen.
Re: Overname EBP Brussel-zuid
Hoe komen de TGVs eigenlijk op HSL1 als ze via L161 en L26 rijden? Ik heb op verschillende kaarten gekeken (zelfs luchtfoto's op Google Maps) en ik zie zo snel geen enkele verbinding tussen L26 en L1. Heb ik een wissel over het hoofd gezien, of rijden de treinen een omweg via L94 om uiteindelijk tussen Silly en Ath de HSL1 op te rijden?
Re: Overname EBP Brussel-zuid
Ath zelf komen ze niet, ze passeren wel Edingen en Silly.AlexNL schreef:Hoe komen de TGVs eigenlijk op HSL1 als ze via L161 en L26 rijden? Ik heb op verschillende kaarten gekeken (zelfs luchtfoto's op Google Maps) en ik zie zo snel geen enkele verbinding tussen L26 en L1. Heb ik een wissel over het hoofd gezien, of rijden de treinen een omweg via L94 om uiteindelijk tussen Silly en Ath de HSL1 op te rijden?
Re: Overname EBP Brussel-zuid
Is er al iets bekend over de samenstellingen van extra of omgeleide treinen tijdens de 2 lange weekends?
-
- Berichten: 305
- Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
- Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)
Re: Overname EBP Brussel-zuid
De S1 1778 (Antwerpen-Charleroi via lijn 28) bestaat uit 1 Desiro. Net met 4' vertraging aangekomen aan Tour&Taxis.
Idem de S1 1759 in de andere richting. +3'.
Verstuurd met Tapatalk
Idem de S1 1759 in de andere richting. +3'.
Verstuurd met Tapatalk
Re: Overname EBP Brussel-zuid
De IC's Schaarbeek Binche rijden hun planmatige omlopen met o.a. ook een oude Varkensneus.
Re: Overname EBP Brussel-zuid
De 1750 's rijden allemaal met vertraging omdat de geplande dienstregeling op lijn 28 onhaalbaar is. Zo zou Brussel-West - Vorst-Oost 3 minuten duren maar in werkelijkheid is dat 6. Op overstaps van 5 minuten in Brussel-West, die de planner natuurlijk geeft, kun je niet rekenen. Zie verder "vertragingsattest": http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... ttest.aspx
Groetjes,
Rian
-
- Berichten: 2403
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Overname EBP Brussel-zuid
Ik heb op een duo klassiekjes gezeten richting Binche vandaag.
In Brussel-Zuid waren enkel de sporen 1 tot 4 en 15 tot 21 niet buiten dienst. Volgend weekend zullen waarschijnlijk de overige sporen buiten dienst zijn denk ik.
Er zou een Eurostar vanop spoor 2 vertrekken vandaag, terwijl deze eigenlijk voorzien was op spoor 3. Misschien problemen met de infrastructuur om spoor 3 te 'isoleren'? En om aan spoor 2 te geraken doet de E* dus waarschijnlijk vanaf Halle een rondje via L26, L161, en L28.
In Brussel-Zuid waren enkel de sporen 1 tot 4 en 15 tot 21 niet buiten dienst. Volgend weekend zullen waarschijnlijk de overige sporen buiten dienst zijn denk ik.
Er zou een Eurostar vanop spoor 2 vertrekken vandaag, terwijl deze eigenlijk voorzien was op spoor 3. Misschien problemen met de infrastructuur om spoor 3 te 'isoleren'? En om aan spoor 2 te geraken doet de E* dus waarschijnlijk vanaf Halle een rondje via L26, L161, en L28.