Re: Nieuwe vervoersvoorwaarden
Geplaatst: 03 feb 2017, 14:00
We zouden alvast eens samen op zoek kunnen gaan naar dergelijke anomalieën en ze bundelen, want dit zullen dus vast wel niet de enige zijn.
Ik ben er van overtuigd dat er binnen het forum genoeg expertise is, en vooral wil om van mekaar te leren en om naar mekaar te luisteren, om zo een oefening tot een goed einde te brengen. Alleen zou dat veel te veel tijd vergen voor vrijwilligers. Maar hebben de consultants of de mensen intern wel voldoende tijd gekregen om dit deftig af te werken? Was er de wil om alle betrokkenen (commerciële dienst, klantendienst, communicatie, dienstregelingplanners, ...) samen te brengen en van mekaar te leren, om zo een zo eenvoudig mogelijk resultaat vanuit een reizigersstandpunt te ontwikkelen?overweg13 schreef:Omdat in zo een forum slechts weinigen bekwaam zijn om het gehele plaatje te zien en dus vaak vertrekken van hun eigen situatie. We zijn bijna allemaal in hetzelfde bedje ziek. Ik was trouwens zelf op een vergadering met treintrambus en NMBS aanwezig - nu alweer zo een jaar of drie geleden - waar we te horen kregen dat men de vervoersvoorwaarden wou vereenvoudigen. We kregen zelfs de kans om suggesties te opperen. Ik moet eerlijk zeggen dat wat de NMBS nu brengt op een aantal vlakken verder gaat dan wat we zelfs maar durfden hopen. Alleen de erg duidelijke vraag voor een dagkaart werd blijkbaar niet de moeite waard geacht.Matthias schreef:Als je al die commentaren leest is het eigenlijk een raadsel waarom NMBS niet gewoon bij dit forum te rade is gegaan voor de vervoersvoorwaarden aan te passen i.p.v. er veel te veel geld voor consultants tegenaan te gooien die waarschijnlijk amper in hun leven een trein hebben genomen...
Hoe zat het systeem met de alternatieve terugreis in mekaar? Ik dacht dat je dan gewoon de som van de enkele ticketten betaalde (net zoals een heen en terug ook 2X een enkel is)?overweg13 schreef:Ik heb gisteren al een klacht geformuleerd met precies die argumenten die je aanhaalt: de dagstappers en de discriminatie tussen kust en bijv. Ardennen. Uiteraard heb ik ook het gebrek aan promotie vermeld en heb ik de voorzitter van GR-paden gewezen op de nieuwe maatregel: zij leveren immers de dagstappers.
Als jij dus van Libramont naar Neufchateau stapte, vroeg je een Halle-Libramont met terugreis uit Neufchateau? Hoe werd de prijs dan berekend? Niet Halle-Libramont + Neufchateau-Halle?rvdborgt schreef:Met biefstukvasthouders (aka "stakeholders") bedoelt de NMBS hier het opnieuw gelanceerde Raadgevend Comité van de Treingebruikers. De raadpleging over de voorwaarden was trouwens nogal magertjes: ze moesten het doen met een mondelinge sessie, ondersteund door een powerpoint en dat was het. Dat was de enige gelegenheid om van de plannen kennis te nemen, vragen te stellen en opmerkingen te formuleren. De complete tekst heeft niemand vooraf gezien. Wel is bij die sessie (waar ik niet bij was, mocht iemand dat denken) het vervallen van de alternatieve terugreis al genoemd als bezwaar. De NMBS maakt hiermee trouwens de eigen Groene Haltewandelingen in het weekend een stuk duurder. Dat het nog wel mag vanaf een kuststation, is het compromis dat de NMBS ervan heeft gemaakt.overweg13 schreef:Volgens de NMBS zijn ze trouwens te rade gegaan bij hun stakeholders - wie dat dan ook mogen zijn. Nu we stilaan alle documenten te zien hebben gekregen, moet ik toegeven dat de balans eerder positief is. Maar bij stakeholders - ik hoor nog altijd liever belanghebbenden - te rade gaan kan ook gevaarlijk zijn. Dat is volgens mij bijv. de reden waarom de alternatieve terugreis gesneuveld is. Want waar zouden die belanghebbenden ooit al over het bestaan ervan gehoord hebben? De NMBS heeft nooit enige moeite gedaan om het zelfs maar aan te brengen, laat staan promoten; zelfs hun loketbedienden waren niet altijd op de hoogte. Welke stakeholder zal dus met argumentatie komen om het product te behouden, als het bestaan ervan niet gekend is.
Groetjes,
Rian
Dat is toch werkelijk van de pot gerukt. Van Brussel naar Spa kan je moeilijk anders dan via Verviers. Als je in de planner Brussel - Spa via Pepinster opgeeft, krijg je bijna alleen verbindingen voorgeschoteld met een TEC-bus vanaf Pepinster. En een 'normale' reis Brussel - Spa zou je dus niet meer mogen doen met een Go- of Railpass? Tenzij je een extra heen- en terugbiljet Pepinster - Verviers koopt? Kom zeg, hebben ze daar dan echt niet over nagedacht?overweg13 schreef:Overigens duiken de addertjes onder het gras op als je de specifieke voorwaarden uitvloeit. Voor GoPass en RailPass staat er nu: U mag, om een snellere aansluiting te bekomen, dezelfde lijn of hetzelfde baanvak slechts tweemaal berijden, indien u hiervoor een bijkomend biljet aanschaft. Dat betekent dus alvast de volgende verplaatsingen niet meer mogen met deze passen:
- Brussel - Spa met overstap in Verviers-Central (i.p.v. Pepinster);
- Halle - Jemelle met overstap in Brussel-Luxemburg (i.p.v. Etterbeek).
Het was net de bedoeling, dacht ik, om dergelijke redelijk onzinnige beperkingen (van de categorie "reisonderbreking") uit de voorwaarden te halen, maar op deze manier sluipen er natuurlijk nieuwe opnieuw in.
Ik denk inderdaad dat dat geen slecht idee is en het dan eventueel zelfs door te sturen naar het Twitterteam; ik heb de indruk dat zij dikwijls veel efficiënter en sneller werken dan de klantendienst om dingen bij de juiste persoon te krijgen..overweg13 schreef:We zouden alvast eens samen op zoek kunnen gaan naar dergelijke anomalieën en ze bundelen, want dit zullen dus vast wel niet de enige zijn.
Maar dat is dan toch meteen in strijd met het eerste puntje in de categorie 'hoe gebruiken', namelijk dat je mag reizen via je een alternatieve reisweg om sneller op je bestemming te komen.. Dus dat is dan toch juridisch drijfzand?Paul schreef:overweg13 schreef:Overigens duiken de addertjes onder het gras op als je de specifieke voorwaarden uitvloeit. Voor GoPass en RailPass staat er nu: U mag, om een snellere aansluiting te bekomen, dezelfde lijn of hetzelfde baanvak slechts tweemaal berijden, indien u hiervoor een bijkomend biljet aanschaft. Dat betekent dus alvast de volgende verplaatsingen niet meer mogen met deze passen:
- Brussel - Spa met overstap in Verviers-Central (i.p.v. Pepinster);
- Halle - Jemelle met overstap in Brussel-Luxemburg (i.p.v. Etterbeek).
Het was net de bedoeling, dacht ik, om dergelijke redelijk onzinnige beperkingen (van de categorie "reisonderbreking") uit de voorwaarden te halen, maar op deze manier sluipen er natuurlijk nieuwe opnieuw in.
Wat is er dan wel gewijzigd aan de combineerbaarheid van vervoerbewijzen?trainlovertje schreef:Ik dacht trouwens dat alle vervoersbewijzen vanaf nu combineerbaar zouden worden. Dat geldt dus nog steeds niet voor het standaardbiljet naar Luxemburg en het trampoline-biljet voor Rijsel...
Volgens mij helemaal niets...rvdborgt schreef:Wat is er dan wel gewijzigd aan de combineerbaarheid van vervoerbewijzen?trainlovertje schreef:Ik dacht trouwens dat alle vervoersbewijzen vanaf nu combineerbaar zouden worden. Dat geldt dus nog steeds niet voor het standaardbiljet naar Luxemburg en het trampoline-biljet voor Rijsel...
Groetjes,
Rian
Overigens is het woordgebruik in de reisplanner in dit verband ook nogal bizar. Zie onderaan :TIP . Een tip is m.i. iets positiefs . Iets dat de lezer verder helpt. In de reisplanner van de NMBS gaat het evenwel duidelijk om een waarschuwing...Dat is toch werkelijk van de pot gerukt. Van Brussel naar Spa kan je moeilijk anders dan via Verviers. Als je in de planner Brussel - Spa via Pepinster opgeeft, krijg je bijna alleen verbindingen voorgeschoteld met een TEC-bus vanaf Pepinster. En een 'normale' reis Brussel - Spa zou je dus niet meer mogen doen met een Go- of Railpass? Tenzij je een extra heen- en terugbiljet Pepinster - Verviers koopt? Kom zeg, hebben ze daar dan echt niet over nagedacht?