Ik ben blij dat we het zo eens zijn: er wordt dikwijls vertraging voor niks gemaakt.
Toch zijn er een aantal zaken die bijdragen tot waar we nu mee te maken hebben:
- kennis van de situatie ten velde door bedienaars van de post.
Hier is nog veel werk aan de winkel, daar zou Infrabel best wel eens een dag aan mogen opofferen om personeel op te leiden en bewust maken van de nadelen van (onnodig) beperkingen opleggen.
Ik ben mij daarvan bewust maar helaas vele anderen niet.
Voorbeeld uit de praktijk is een collega, op de wandeling van de blok naar zijn wagen op de laatste werkdag.
'Of ze nu groen of dubbel geel krijgen, ze mogen hier toch maar 40 rijden'.
Het geeft aan dat er een probleem is bij een deel van de oude garde.
- ETCS versus geen ETCS
We houden uit gewoonte seinen op het einde van het perron gesloten.
Kwestie van eventuele andere treinen nog door te laten (in mijn werkplek is dat alleszins zo en ook nodig).
Meteen groen krijgen na rood duidt overigens alleen op geen ontblokking.
Bij kruising van wat dan ook is dat de normale gang van zaken.
Uiteraard geldt dit alleen wanneer de seinherhaling van de volle baan van toepassing is.
(Voor Infrabel blijft het gesloten houden van het uitrijsein van een perron een normale zaak ook al wordt daardoor vertraging gemaakt bij het binnenrijden en er zal ook geen verantwoording afgelegd moeten worden bij vertraging.)
-programma van de seinpost
Bepaalde seinen op een EBP-seinpost zullen altijd gesloten zijn omdat het nuttig is.
Voorbeeld: Antwerpen-Berchem waar de seinen van lijn 59/1 en 27 geprogrammeerd zijn om door de bedienaar open te zetten.
Op lijn 25 staan ze een sectie verder open.
Soms zijn er seinen die stommelings verkeerd geprogrammeerd zijn.
Ook is het zo dat er op een EBP automatismen kunnen ingevoerd worden.
Als de AVG gedraaid wordt komt het sein open, of op een bepaald uur.
Wordt ingevoerd door bedienaar of toezicht en heeft wel degelijk zin.
Wat jullie opmerkingen betreft nog dit.
Men is eindelijk gestart met toezichters in een simulator te zetten waardoor ze zelf eens kunnen ondervinden welke hinder er is bij seinbeelden met geel of rood.
Omgekeerd moet het besturend personeel eens op een seinhuis kunnen komen en meevolgen waar het om draait.
Beide partijen zullen op één dag meer leren dan op jaren alleen verder werken.
Zeg dat ik het gezegd heb
