Pagina 4 van 7

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 17 mei 2015, 10:18
door dentheo
Ik durf zelfs veronderstellen dat de lok, zelfs met bliksemafleider naar de knoppen is.
Uiteindelijk staat hij parallel aan de bliksemafleider, dus op dezelfde spanning als de bliksemafleider.

Misschien heb ik het al eens gevraagd .. is dat daar een betrekkelijk kleine sectie van 25KV met weinig treinen ?
Dan kan de spanning snel stijgen als een andere trein dynamisch afremt.
En ik die dacht dat die 25KV secties zo groot waren... dan krijg je de bovenleidingspanning toch niet zo snel naar boven.

Hoe doet onze serie 18 dat onder 25KV, kan hij "energie afblazen" als de spanning te hoog wordt , net als onder 3KV ?

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 17 mei 2015, 10:57
door Shrek
Volgens mij gaat dit over een veel complexere fout dan een eenvoudige overspanning.
Het kan ook zijn dat op een bepaalde harmonische - bijvoorbeeld 200Hz- er een redelijk sterk signaal zit. Dit hoeft helemaal geen 25kV of 1000A te zijn om schadelijk te zijn, je kan dat met een eenvoudige bliksemafleider of stroommeter dus niet tegenhouden. Enkel met een stevige filter kan je schade voorkomen.

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 01 jul 2015, 22:46
door nahoj
Het gaat inderdaad om overspanningen op bepaalde hoge frequentiebanden (orde 1000den Hz). Die vang je niet op met de overspanningsafleider (die een dergelijke overspanning op 50 Hz wel degelijk zou moeten opvangen).

Enkele MR96 zijn ondertussen uitgerust met een detector die de DHR doet uitschakelen. Je valt nog steeds stil, maar je kan eenmaal de harmonischen verdwenen zijn, terug verder rijden. Hiermee wordt opnieuw naar Rijsel gereden.
Er wordt ook gewerkt aan een soort filteroplossing.
Jeroen schreef:Franstalige media melden dat men volop bezig is om een oplossing te implementeren in het betrokken materieel: het inbouwen van een beveiliging tegen overspanning, bij gebrek aan structurele oplossing (wegnemen oorzaak).

Wie draait op voor de kosten van die inbouw? NMBS of de uitbater van het Franse net (RFF)?
Moet het betrokken Belgische materieel dan opnieuw worden gehomologeerd?
Dat zou al te zot zijn. MR96 is gehomologeerd op het Franse net. Dat hun spanning buiten norm is, en dat ze daarvoor hùn materieel aanpassen, kan daar toch niks aan veranderen?

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 01 jul 2015, 22:50
door dentheo
nahoj schreef:Het gaat inderdaad om overspanningen op bepaalde hoge frequentiebanden (orde 1000den Hz). Die vang je niet op met de overspanningsafleider (die een dergelijke overspanning op 50 Hz wel degelijk zou moeten opvangen).

Kan een lok die dynamisch remt zulke frequenties genereren ? Frequentieomvormer ( of vierquadrantensteller ?) op hol ?

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 01 jul 2015, 23:14
door nahoj
dentheo schreef:
nahoj schreef:Het gaat inderdaad om overspanningen op bepaalde hoge frequentiebanden (orde 1000den Hz). Die vang je niet op met de overspanningsafleider (die een dergelijke overspanning op 50 Hz wel degelijk zou moeten opvangen).

Kan een lok die dynamisch remt zulke frequenties genereren ? Frequentieomvormer ( of vierquadrantensteller ?) op hol ?
Dat soort fenomenen behoren tot de vele mogelijkheden.

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 08 dec 2015, 19:35
door Asterix
nahoj schreef:Enkele MR96 zijn ondertussen uitgerust met een detector die de DHR doet uitschakelen. Je valt nog steeds stil, maar je kan eenmaal de harmonischen verdwenen zijn, terug verder rijden. Hiermee wordt opnieuw naar Rijsel gereden.
Er wordt ook gewerkt aan een soort filteroplossing.

Vandaag staat in L'Avenir dat Galant heeft verklaard dat een definitieve oplossing (met filter) nog 1 à 2 jaar op zich zal laten wachten. Tot dan blijft het pendelen tussen Doornik en Lille met dat handvol aangepaste MR96's.
Ik vraag mij af of men de finale schade zal kunnen berekenen én doorrekenen aan de SNCF?

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 08 dec 2015, 19:38
door 260689
Asterix schreef:
nahoj schreef:Enkele MR96 zijn ondertussen uitgerust met een detector die de DHR doet uitschakelen. Je valt nog steeds stil, maar je kan eenmaal de harmonischen verdwenen zijn, terug verder rijden. Hiermee wordt opnieuw naar Rijsel gereden.
Er wordt ook gewerkt aan een soort filteroplossing.

Vandaag staat in L'Avenir dat Galant heeft verklaard dat een definitieve oplossing (met filter) nog 1 à 2 jaar op zich zal laten wachten. Tot dan blijft het pendelen tussen Doornik en Lille met dat handvol aangepaste MR96's.
Ik vraag mij af of men de finale schade zal kunnen berekenen én doorrekenen aan de SNCF?
Er zijn maar 6 AM96 die naar Frankrijk mogen pendelen

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 08 dec 2015, 23:18
door Asterix
260689 schreef:Er zijn maar 6 AM96 die naar Frankrijk mogen pendelen
Volgens de krant heeft Galant gezegd dat het initieel de bedoeling was om rechtstreeks tussen Luik en Lille te pendelen maar dat dit nu zeker nog een jaar niet zal kunnen omdat slechts 6 MR96's een filter hebben.

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 09 dec 2015, 01:36
door 260689
Asterix schreef:
260689 schreef:Er zijn maar 6 AM96 die naar Frankrijk mogen pendelen
Volgens de krant heeft Galant gezegd dat het initieel de bedoeling was om rechtstreeks tussen Luik en Lille te pendelen maar dat dit nu zeker nog een jaar niet zal kunnen omdat slechts 6 MR96's een filter hebben.
Klopt! En het is heel moeilijk om die alle 6 in dienst te houden. Zo was er vrijdagavond een stel uitgeweken van een persoonsaanrijding in Frankrijk. Er hingen daar nog brokken en restanten aan die zaterdag overdag door de wetsdokter werden weggehaald waarna maandagochtend eerst het hele stel werd afgespoten in de atelier van Kortrijk. Door zulke zaken heb je al direct minder mogelijkheden.

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 23 dec 2015, 07:16
door ostbahnhof
de treinverbinding antwerpen rijsel wordt momenteel verzorgd met overstap in kortrijk. welk materieel doet de navet kortrijk-diesel: onze am96 of een frans dieseelstel?
grts
o

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 23 dec 2015, 07:41
door Eimai
Die wordt gedaan door DMT's, maar er zijn er maar enkele (een viertal dacht ik) die een beveiliging gekregen hebben tegen de problemen met de bovenleiding in Frankrijk, dus het zijn steeds dezelfde stellen.

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 23 dec 2015, 10:19
door Bibke
Eimai schreef:Die wordt gedaan door DMT's, maar er zijn er maar enkele (een viertal dacht ik) die een beveiliging gekregen hebben tegen de problemen met de bovenleiding in Frankrijk, dus het zijn steeds dezelfde stellen.
6 stuks, zie enkel post hoger :wink:

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 23 dec 2015, 13:14
door HLE 2302
ostbahnhof schreef:de treinverbinding antwerpen rijsel wordt momenteel verzorgd met overstap in kortrijk. welk materieel doet de navet kortrijk-diesel: onze am96 of een frans dieseelstel?
grts
o
Er komt geen Frans treinmateriaal in Kortrijk. Al deze treinen worden gereden door personeel van de NMBS met eigen tractiemateriaal.

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 23 dec 2015, 13:28
door 260689
Klopt enkel de AM96 met nr: 450, 451, 466, 467, 471, 482 mogen naar Lille rijden.

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 23 dec 2015, 13:37
door rdv
En hoe zit het met de aansluitingen met de IC uit Gent en Brugge, worden die verzekerd? Of laat men de Lille vertrekken bij grote vertragingen?