Pagina 4 van 22
Re: Nieuwe structuur NMBS
Geplaatst: 12 nov 2012, 08:48
door Adler
"Ce rassemblement, aboutissement de plusieurs mois de concertation et d'études"
Daar heeft men dan verschillende maanden onderhandelingen en studies voor nodig om iets evident vast te stellen.
Waarschijnlijk is er weer een duur consultancybureau moeten aan te pas komen om iets vast te stellen wat iedereen al van bij het begin weet, behalve dan diegene die het hebben ingevoerd.
Re: Nieuwe structuur NMBS
Geplaatst: 12 nov 2012, 19:34
door groentje
dentheo schreef:Lijkt mij niet onlogisch die taakverdeling, de reizigers zijn klanten van NMBS, niet van Infrabel....
Maar dat ze dan niet bij elkaar mogen zitten en alleen nog telefoneren ? Of moest het schriftelijk ?
Zitten ze ook al in een aparte cafetaria ?

De communicatie moet per (opgenomen) telefoongesprek, zodat er sporen zijn van wat er wanneer wordt gezegd.
Re: Nieuwe structuur NMBS
Geplaatst: 12 nov 2012, 19:53
door LHOON
groentje schreef:dentheo schreef:Lijkt mij niet onlogisch die taakverdeling, de reizigers zijn klanten van NMBS, niet van Infrabel....
Maar dat ze dan niet bij elkaar mogen zitten en alleen nog telefoneren ? Of moest het schriftelijk ?
Zitten ze ook al in een aparte cafetaria ?

De communicatie moet per (opgenomen) telefoongesprek, zodat er sporen zijn van wat er wanneer wordt gezegd.
Zou Magnette enig benul hebben van de praktijkproblemen die aan zijn fameuze gesplitste structuur eigen zijn?
Re: Nieuwe structuur NMBS
Geplaatst: 12 nov 2012, 20:06
door Steven
Die praktijkproblemen veroorzaken die bedrijven zelf en niet de minister. Degelijk samenwerken vanuit een zelfde locatie is en was nooit verboden. Dat is iets wat NMBS en infrabel zelf beslist hebben hoor. Dat stond/staat in geen enkel belgische wet, laat staan EU regels.
Re: Nieuwe structuur NMBS
Geplaatst: 12 nov 2012, 20:37
door AlexNL
Samenwerken mag best, kijk maar naar Nederland - daar hebben NS en ProRail gezamenlijk het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) opgezet, een soort "mission control" voor het spoorwegnetwerk. Zeker in "tijden van nood" (denk aan extreem winterweer, enz.) worden daar de knopen doorgehakt. De andere vervoerders schuiven inmiddels bij dit initiatief aan.
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft het OCCR beoordeeld, en heeft geoordeeld dat dit niet verstorend werkt.
Re: Nieuwe structuur NMBS
Geplaatst: 13 nov 2012, 00:01
door groentje
Ook op andere plaatsen is de samenwerking tussen (grootste) klant en infrabeheerder een pak hechter dan in België. Men heeft hier meer dan de beste leerling in de klas willen zijn, en zelfs problemen gezocht waar er geen waren.
Re: Nieuwe structuur NMBS
Geplaatst: 13 nov 2012, 00:07
door dentheo
Logisch , want men had zo'n schrik van concurrenten dat men die het leven wou moeilijk maken.
Nu zitten ze er zelf mee.
Re: Nieuwe structuur NMBS
Geplaatst: 15 nov 2012, 19:06
door TGr79
AlexNL schreef:Samenwerken mag best, kijk maar naar Nederland - daar hebben NS en ProRail gezamenlijk het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) opgezet, een soort "mission control" voor het spoorwegnetwerk. Zeker in "tijden van nood" (denk aan extreem winterweer, enz.) worden daar de knopen doorgehakt. De andere vervoerders schuiven inmiddels bij dit initiatief aan.
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft het OCCR beoordeeld, en heeft geoordeeld dat dit niet verstorend werkt.
Dream on. De echte bijsturing vindt nog steeds op de bijsturingscentra in de regio plaats, niet op het OCCR. En zo lang de personeelsdiensten van NS Reizigers de wirwar blijven die ze nu zijn, heeft een OCCR ook geen zin.
Re: Nieuwe structuur NMBS
Geplaatst: 15 nov 2012, 19:37
door dentheo
Ik heb ook gehoord te hebben dat de andere treinoperator de hun aangeboden stoel en faciliteiten niet (meer ?) gebruiken
Re: Nieuwe structuur NMBS
Geplaatst: 16 nov 2012, 11:52
door Retard
AlexNL schreef:Samenwerken mag best, kijk maar naar Nederland - daar hebben NS en ProRail gezamenlijk het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) opgezet, een soort "mission control" voor het spoorwegnetwerk. Zeker in "tijden van nood" (denk aan extreem winterweer, enz.) worden daar de knopen doorgehakt. De andere vervoerders schuiven inmiddels bij dit initiatief aan.
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft het OCCR beoordeeld, en heeft geoordeeld dat dit niet verstorend werkt.
En is dit een besparing? Dit is hetzelfde als een geïntegreerde structuur, maar dan met dubbel zoveel vrouwen en/of mannen. Zowel ProRail als de NS moeten voldoende mensen ter beschikking stellen. Met één maatschappij moeten niet twee maatschappijen elk X aantal personeelsleden naar deze dispaching sturen.
Dit kan ook niet goed zijn voor de werksfeer. Stel nu dat ProRail een baremaverhoging doorvoert en de NS niet, kan dit toch een slechte sfeer leiden in het Operationeel Controle Centrum Rail.
Ik moet wel zeggen dat ik het moedig vindt van de NS en ProRail dat ze voor een Nederlandse en niet weer voor een Engelse naam hebben gekozen.
Re: Nieuwe structuur NMBS
Geplaatst: 16 nov 2012, 12:31
door Retard
LHOON schreef:groentje schreef:dentheo schreef:Lijkt mij niet onlogisch die taakverdeling, de reizigers zijn klanten van NMBS, niet van Infrabel....
Maar dat ze dan niet bij elkaar mogen zitten en alleen nog telefoneren ? Of moest het schriftelijk ?
Zitten ze ook al in een aparte cafetaria ?

De communicatie moet per (opgenomen) telefoongesprek, zodat er sporen zijn van wat er wanneer wordt gezegd.
Zou Magnette enig benul hebben van de praktijkproblemen die aan zijn fameuze gesplitste structuur eigen zijn?
Jos heeft in één van zijn vele afscheidsinterviews gezegd dat hij aan de lichaamstaal van Magnette ziet dat hij iets verdedigt waar hij niet volledig achter staat.
Jos is natuurlijk niet de meest betrouwbare bron.
Re: Nieuwe structuur NMBS
Geplaatst: 16 nov 2012, 13:46
door LHOON
Retard schreef:LHOON schreef:
Zou Magnette enig benul hebben van de praktijkproblemen die aan zijn fameuze gesplitste structuur eigen zijn?
Jos heeft gezegd in één van zijn vele afscheidsinterviews dat hij aan de lichaamstaal van Magnette ziet dat hij iets verdedigt waar hij niet volledig achter staat.
Jos is natuurlijk niet de meest betrouwbare bron.
En welk benul zouden Descheemaeker, Lallemand en Haek hebben van deze problemen?
Re: Nieuwe structuur NMBS
Geplaatst: 16 nov 2012, 13:54
door Retard
LHOON schreef:Retard schreef:LHOON schreef:
Zou Magnette enig benul hebben van de praktijkproblemen die aan zijn fameuze gesplitste structuur eigen zijn?
Jos heeft gezegd in één van zijn vele afscheidsinterviews dat hij aan de lichaamstaal van Magnette ziet dat hij iets verdedigt waar hij niet volledig achter staat.
Jos is natuurlijk niet de meest betrouwbare bron.
En welk benul zouden Descheemaeker, Lallemand en Haek hebben van deze problemen?
Daar zit natuurlijk nog meer waarheid in!
Re: Nieuwe structuur NMBS
Geplaatst: 03 dec 2012, 15:13
door mijack1985
"Reizigers hebben baat bij tweedeling spoor"
Bewerkt door: redactie − 03/12/12, 11u15 − Bron: belga.be
Een tweedeling van het spoor is een "verstandige en klantgerichte oplossing". Dat zegt Marc Descheemaecker, de topman van de NMBS, vandaag in een interview in Metro. Descheemaecker schaart zich daarmee achter het voorstel van minister Paul Magnette (PS) om het Belgische spoor om te vormen van een drieledige naar een tweeledige structuur.
Descheemaecker ziet niets in een geïntegreerde structuur, zoals de vakbonden willen. "We komen uit een geïntegreerde structuur. Laat ons eerlijk zijn: die kende in 2002 tien miljard euro schuld, één miljard netto negatief resultaat en de reizigers klaagden over kwaliteitsproblemen en slechte communicatie. Willen we terug naar dat verleden?"
Geen zorgen opver statuut
Volgens Descheemaecker hoeven de vakbonden zich geen zorgen te maken over hun statuut. "Minister Magnette heeft al duidelijke garanties gegeven. Ook over de schulden is er veel te doen. Maar die schulden zijn perfect te beheersen binnen een eenvoudige structuur die verstandige keuzes maakt."
Een tweedeling is de beste optie, zegt de NMBS-topman. "Het voorstel van minister Magnette voor een tweedeling is een verstandige en klantgerichte benadering. Ik denk dat hij een grote bezorgdheid heeft voor de reiziger en de kwaliteit wil verbeteren, gekoppeld aan een goed gebruik van de overheidsmiddelen."
Fyra
In het interview in Metro countert Descheemaecker ook de kritiek op de vervanging van de Benelux-trein door de Fyra, de nieuwe hogesnelheidstrein tussen Brussel en Amsterdam. Hij zegt onder meer dat minstens een vierde van de kaartjes voor een enkele rit verkocht zal worden voor 25 euro, minder dan de Benelux-trein momenteel kost.
Bron:
De Morgen
Re: Nieuwe structuur NMBS
Geplaatst: 04 dec 2012, 12:22
door Retard
Wel Marc, er zijn een heleboel mensen die zeggen dat het nog nooit zo slecht geweest is als onder U.
Maar goed. Als je zoals in de Metro op je eerste communiezieltje belooft om beter te communiceren met Infrabel zonder dat die Holding erbij is, kan ik mij daar in vinden. Niet dat ik voor je tweedelige structuur ben, Marc, maar wel omdat je voorganger Karel heeft gezegd dat er misschien straks een verplichte tweedeling komt en we zijn er ook niet bij gebaat om een NMBS te hebben die constant in hervorming is. Hopelijk doe je iets nuttigs met die 100 miljoen vrijgekomen eurootjes per jaar.
Ik hoop wel Marc dat je ons geen twee dispatsing geeft en geen twee uittekenbureau's van rijpaden enz. Had je ons van al dat dubbelwerk gespaard, hadden we volgende week nog altijd die 170 treinen.