Ongevallen op het spoor

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
klaas

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door klaas »

TB_worden schreef: 22 okt 2025, 00:43
Knipex schreef: 21 okt 2025, 15:57 lokatie van de overweg in kwestie: https://maps.app.goo.gl/MGt6NVYS9Jxp7wtH8
is inderdaad niet voor zwaar verkeer bedoelt

Blijkbaar impact op lage snelheid. Overweg ligt in recht stuk spoor, ik vermoed dat de tb de remming al vroeg had ingezet.
Is dit nu eigenlijk geen voorbeeld van een overweg die mag verdwijnen? Welk nut heeft dat straatje?
Veel verkeer valt hier misschien niet te verwachten, maar voor de mensen die er wel op rekenen betekent een afschaffing een omweg van soms meer dan 3 kilometer. Dus afschaffen lijkt me niet aan de orde, en een brug/tunnel lijkt me dan weer een exuberante kost voor zo'n overwegje.

Als iedereen nu eens braaf zou zijn en de verkeersregels niet negeert, dan zouden we niet zo veel miljoenen moeten pompen in het vervangen van overwegen...
JonasV91

Bericht door JonasV91 »

maarten schreef: 22 okt 2025, 08:54
JonasV91 schreef: 22 okt 2025, 03:08
De wegsignalisatie is onvoldoende (geplaatst voorbij een point of no return).
Dat is niet juist. Je kunt van twee kanten op die plek komen, de vrachtwagen kwam vanuit de noord-oostkant en daar heb je hier het bord dat hij er niet langs mag. Gelijk vanuit welke richting hij kwam (vanuit de rijrichting van de streetview auto of vanaf de rechterkant), hij had daar de keuze om niet die weg in te rijden.

Als je vanuit de andere kant komt dan staat al bij het inrijden van de Kalverhagestraat een vooraankondiging dat je na 300 meter niet meer verder mag als je langer dan 8 meter bent.

Op oudere streetviewbeelden zie je zelfs nog een bushalte bij huisnummer 30. Dus er reed ooit een bus. Dat kan uiteraard een klein busje geweest zijn.
Fair enough, I stand corrected.

De vraag blijft dus wel waarom die vrachtwagenbestuurder die borden heeft genegeerd/foutief geïnterpreteerd.
- gebrek aan opleiding?
- tijdsdruk (door de baas)?
- geen juist werkmateriaal (zoals GPS voor vrachtwagens)?
- ...

Als we deze incidenten willen voorkomen moeten inspelen op de menselijke factoren.
Punt blijft dat we deze incidenten zullen hebben zolang er mensen en overwegen zijn.
Dus vandaar dat ik dram op die camera's.
Blijkbaar worden die wel vaker geïnstalleerd dus waarom maakt men er niks slim(mer) van?
Als je met die camera's ervoor zorgt dat je vroegtijdig aan probleemdetectie kan doen, dan kan je de meerkost heel snel terugverdienen van zodra één incident voorkomen werd.
De kost van een incident is in principe altijd een veelvoud van de kost om het te voorkomen.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
pietje

Bericht door pietje »

klaas schreef: 22 okt 2025, 12:51
Knipex schreef: 21 okt 2025, 15:57 lokatie van de overweg in kwestie: https://maps.app.goo.gl/MGt6NVYS9Jxp7wtH8

Blijkbaar impact op lage snelheid. Overweg ligt in recht stuk spoor, ik vermoed dat de tb de remming al vroeg had ingezet.
Is dit nu eigenlijk geen voorbeeld van een overweg die mag verdwijnen? Welk nut heeft dat straatje?
Veel verkeer valt hier misschien niet te verwachten, maar voor de mensen die er wel op rekenen betekent een afschaffing een omweg van soms meer dan 3 kilometer. Dus afschaffen lijkt me niet aan de orde, en een brug/tunnel lijkt me dan weer een exuberante kost voor zo'n overwegje.

Als iedereen nu eens braaf zou zijn en de verkeersregels niet negeert, dan zouden we niet zo veel miljoenen moeten pompen in het vervangen van overwegen...
En toch ben ik akkoord dat dit soort overwegen eigenlijk niet meer van deze tijd zijn.
We leven niet meer in een tijd dat met de wagen een omweg van enkele kilometers een onmogelijke opgave is.
Als het speciaal voor fietsers en voetgangers zou zijn, is een kleine tunnel of een lichte brug misschien wel een overweging waard, maar zeker als ze op de manier zoals in dit geval ingepast zijn, moet men eigenlijk ook eens naar alternatieven kijken.

Als je de schade dit keer bekijkt, was een lichte fiets- en voetgangersbrug misschien al niet zoveel duurder geweest en stel dat je op de levensduur van zo'n brug pakweg een 5-tal ongevallen vermijdt, zal die brug zichzelf al terugverdiend hebben.
TB_worden

Bericht door TB_worden »

klaas schreef: 22 okt 2025, 12:51

Ik heb het eens bekeken op Google Maps. Zo'n tijdrovende omweg zou het voor de mensen ginder niet zijn, hoor.
DR-fan

Bericht door DR-fan »

pietje schreef: 22 okt 2025, 17:02 En toch ben ik akkoord dat dit soort overwegen eigenlijk niet meer van deze tijd zijn.
Niet iedereen heeft een wagen en niet iedereen is goed te been.

In tijden dat we meer en meer naar alternatief vervoer worden verwezen (zoals de fiets) moet je dit soort situaties ruimer bekijken. Als je scholieren bv gaat verplichten een omweg via een drukke gewestweg te maken, heb je de veiligheid niet verbeterd. Integendeel zelfs. Een mogelijke oplossing op sommige plaatsen is misschien een overweg zo inrichten dat enkel fietsers en voetgangers kunnen oversteken, zoals bv in Langdorp is gebeurd.
pietje

Bericht door pietje »

DR-fan schreef: 23 okt 2025, 13:57
pietje schreef: 22 okt 2025, 17:02 En toch ben ik akkoord dat dit soort overwegen eigenlijk niet meer van deze tijd zijn.
Niet iedereen heeft een wagen en niet iedereen is goed te been.

In tijden dat we meer en meer naar alternatief vervoer worden verwezen (zoals de fiets) moet je dit soort situaties ruimer bekijken. Als je scholieren bv gaat verplichten een omweg via een drukke gewestweg te maken, heb je de veiligheid niet verbeterd. Integendeel zelfs. Een mogelijke oplossing op sommige plaatsen is misschien een overweg zo inrichten dat enkel fietsers en voetgangers kunnen oversteken, zoals bv in Langdorp is gebeurd.
Als je mijn post verder gelezen had dan die 1 regel, had je gezien dat ik voorstelde om voor de fietsers en voetgangers een brug/tunnel te voorzoen, zodat ze niet te maken krijgen met wat jij beschrijft.
Maar overwegen behouden voor enkel fietsers en voetgangers vind ik ook maar een halve oplossing
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

overwegen behouden voor enkel fietsers en voetgangers vind ik ook maar een halve oplossing
Daar is iets van aan, het is een compromis. Mij lijkt het een aanvaardbaar compromis, vooral ook omdat zwakke weggebruikers enerzijds wel drie keer zullen nadenken over het risico (en anders komt Darwin wel tussenbeide) en ook omdat ze veel minder risico lopen om op de overweg te komen vastzitten.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pietje

Bericht door pietje »

jan_olieslagers schreef: 23 okt 2025, 15:19
overwegen behouden voor enkel fietsers en voetgangers vind ik ook maar een halve oplossing
Daar is iets van aan, het is een compromis. Mij lijkt het een aanvaardbaar compromis, vooral ook omdat zwakke weggebruikers enerzijds wel drie keer zullen nadenken over het risico (en anders komt Darwin wel tussenbeide) en ook omdat ze veel minder risico lopen om op de overweg te komen vastzitten.
Jij ziet niet regelmatig filpjes van fietsers die zodanig met hun GSM bezig zijn dat ze de gekste ongelukken rijden?
Ik ben ook niet van mening dat we Darwin teveel moeten tegenwerken, dus daarvoor moeten we het niet laten en als tijdelijk compromis is het wel een optie.
Als eindsituatie zie ik alleen een rol weggelegd voor een fietsbrug of -tunnel, maar op korte termijn is jouw voorstel zeker verdedigbaar.
Plaats reactie