Pagina 28 van 28
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Geplaatst: 09 jun 2025, 15:15
door Eimai
Iedereen die lijn 25 en 27 kent kent ook lijn 27B omdat het een afwijkingsreisweg is, dat is een gepubliceerde alternatieve reisweg die ze ons mogen laten volgen zonder ons in te lichten als we daarmee het eindstation kunnen bereiken, en dat hoort bij de lijnkennis van de originele lijn. Dus kennis is het probleem niet. Het zal vermoedelijk eerder liggen aan de beschikbare rijpaden en de mogelijkheden in Kontich en Vilvoorde om treinen op lijn 27B te krijgen.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Geplaatst: 09 jun 2025, 15:48
door Shrek
In Kontich zie ik inderdaad geen enkele mogelijk in de rijpaden om daar nog te wisselen van lijn.
Laten we niet vergeten dat er, ondanks de werken, nog steeds heel wat passeert in Kontich: HST 91xx en 93xx, EC 95xx en 92xx, IC 45xx, 31xx en 26xx
Daar op aftakken buiten een groot station kan eigenlijk alleen met een ongelijkvloerse kruising en die is er niet in Kontich.
In dit opzicht komt het natuurlijk wel slecht uit dat Eurostar net dan de frequentie op Londen-Amsterdam weer verhoogt, anders had er misschien wel iets gekund.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Geplaatst: 09 jun 2025, 15:50
door Shrek
ostbahnhof schreef: ↑09 jun 2025, 08:23
ovspotter_be schreef: ↑08 jun 2025, 16:55
Ik heb de zogenoemde extra treinen gevonden.
Richting Brussel:
- P 7204: Antwerpen-Centraal (05:52) — Brussel-Noord (06:40), rijdt vanaf Brussel-Noord verder als S1 1777 naar Nivelles;
- P 7205: Antwerpen-Centraal (06:52) — Brussel-Noord (07:40), rijdt vanaf Brussel-Noord verder als S1 1778 naar Nivelles;
- P 7206: Antwerpen-Centraal (07:52) — Brussel-Noord (08:40), rijdt vanaf Brussel-Noord verder als S1 1779 naar Nivelles.
Onderweg stoppen deze P-treinen enkel in Antwerpen-Berchem, Mechelen en Vilvoorde.
Echt makkelijk vindt je deze treinen echter niet in de routeplanner want de IC rijdt er vlak voor of achter en de meeste rijden volgens de routeplanner ook niet naar Brussel (P 7204 gaat bvb. tot Vilvoorde volgens de routeplanner, P 7206 tot Schaarbeek, ...).
Daarnaast is mij ook opgevallen dat IC 2005 een planmatige halte te Buda zou krijgen tijdens deze werkzaamheden.
Hopelijk wijzigt men de dienstregeling nog want momenteel staan ze net voor de IC45xx ( zo‘n 2 minuten)
Het is net de bedoeling dat ze er net voor rijden, zo kunnen ze in Mechelen dezelfde kruising doen. Een grotere spreiding vraagt meer capaciteit en die is er niet tijdens de zomer.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Geplaatst: 12 jun 2025, 17:00
door Elgar
Shrek schreef: ↑08 jun 2025, 20:48
Ik vraag me vooral af waarom de brug opeens buiten dienst moet. Initieel was er enkel een nieuwe verflaag voorzien, dat kon zonder buitendienststelling. Zou er dan toch een structureel probleem zijn opgedoken?
De Vierendeelbrug van L25 is in veel slechtere staat dan de bruggen ernaast van L53 en L27. De brug van L25 heeft de tweede wereldoorlog meegemaakt en is nadien opgelapt. Bij deze brug dienen er effectief structurele elementen vervangen te worden wat deze zomer zal gebeuren.
De reeds gerenoveerde bruggen van L53 en L27 dateren van na de oorlog en waren in veel betere staat.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Geplaatst: 12 jun 2025, 17:56
door Klassiekje
Wordt er ook al iets gedaan aan de brug kant Nekkerspoel of is dat voor nog eens later?
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Geplaatst: 13 jun 2025, 17:24
door Elgar
De brug van L25 over L53 wordt inderdaad later gerenoveerd. Deze brug zou wel in betere staat zijn dan deze over de vaart.
Het feit dat deze brug vrij laag over L53 en L53A ligt, maakt de renovatie ervan op dat vlak complexer.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Geplaatst: 13 jun 2025, 18:35
door Shrek
Elgar schreef: ↑12 jun 2025, 17:00
Shrek schreef: ↑08 jun 2025, 20:48
Ik vraag me vooral af waarom de brug opeens buiten dienst moet. Initieel was er enkel een nieuwe verflaag voorzien, dat kon zonder buitendienststelling. Zou er dan toch een structureel probleem zijn opgedoken?
De Vierendeelbrug van L25 is in veel slechtere staat dan de bruggen ernaast van L53 en L27. De brug van L25 heeft de tweede wereldoorlog meegemaakt en is nadien opgelapt. Bij deze brug dienen er effectief structurele elementen vervangen te worden wat deze zomer zal gebeuren.
De reeds gerenoveerde bruggen van L53 en L27 dateren van na de oorlog en waren in veel betere staat.
Dat was het dus, bedankt voor het antwoord !
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Geplaatst: 13 jun 2025, 21:55
door Paul
Elgar schreef: ↑13 jun 2025, 17:24
De brug van L25 over L53 wordt inderdaad later gerenoveerd. Deze brug zou wel in betere staat zijn dan deze over de vaart.
Het feit dat deze brug vrij laag over L53 en L53A ligt, maakt de renovatie ervan op dat vlak complexer.
Welke werken zijn er in de jaren 1956-1958 in Mechelen gebeurd? Er was toen twee jaar lang geen treinverkeer tussen Muizen en Mechelen; de treinen uit Leuven reden naar Nekkerspoel. Had dat ook iets met die brug te maken?
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Geplaatst: 14 jun 2025, 11:17
door Paul
Paul schreef: ↑13 jun 2025, 21:55
Elgar schreef: ↑13 jun 2025, 17:24
De brug van L25 over L53 wordt inderdaad later gerenoveerd. Deze brug zou wel in betere staat zijn dan deze over de vaart.
Het feit dat deze brug vrij laag over L53 en L53A ligt, maakt de renovatie ervan op dat vlak complexer.
Welke werken zijn er in de jaren 1956-1958 in Mechelen gebeurd? Er was toen twee jaar lang geen treinverkeer tussen Muizen en Mechelen; de treinen uit Leuven reden naar Nekkerspoel. Had dat ook iets met die brug te maken?
Ik heb het antwoord zelf al gevonden, het staat op de site van Train World:
https://www.trainworld.be/src/Frontend/ ... _V2(1).pdf
In de jaren 1956-1958 werden het oude stationsgebouw en de oude overkapping in Mechelen afgebroken. De sporen werden opgehoogd, er kwamen nieuwe overbruggingen over de Leuvense Vaart (enkel voor de lijnen 27 en 53, denk ik dan?), en ik neem aan dat toen ook de overbruggingen over de Dijle verhoogd en vernieuwd werden.