Re: Ticket automaten NMBS
Geplaatst: 04 jul 2013, 00:57
Hoi Jotie, ik had het over kant centrum van de tunneljotie schreef:Jeroen, er staan in Leuven wel degelijk twee oude automaten in de onderdoorgang,...

Hoi Jotie, ik had het over kant centrum van de tunneljotie schreef:Jeroen, er staan in Leuven wel degelijk twee oude automaten in de onderdoorgang,...
Maar vooral: waarom altijd weer het wiel zelf uitvinden. Als je een uitgekiende gebruikers interface wil zien hoef je maar even naar Nederland te reizen...jotie schreef: Maar ja, wat verwacht je dan ook: TreinTramBus biedt aan om de nieuwe toestellen te testen en dat wordt door de NMBS geweigerd. De reiziger centraal stellen? Misschien een ideetje voor 2065? Voortdurend en zoveel mogelijk kansen missen om de reiziger nauwer te betrekken bij het spoorwegbedrijf lijkt wel de 'grote missie' van NMBS Mobility.
Maar dan niet in het station. Want dat is waardevolle interbellum architectuur, en is ook om die reden een beschermd monument sinds juli 2012, omdat Brugge weinig gebouwen heeft uit die periode.overweg13 schreef:Die passen beter bij het middeleeuwse karakter van de stad...apestaart schreef:Eigenaardig genoeg staan er in Brugge nergens nieuwe automaten, in de hall staan nog de 4 oude automaten volop in werking.
De oude deden het al, dus het zou me sterk verbazen mochten de nieuwe het niet doen...dentheo schreef:Geeft zo'n automaat ook key-kaarten ? Nu loket in Kalmthout dicht is ...
Troost je... zelfs een station als Schaarbeek, met 3 tot 4 keer meer reizigers dan Kalmthout (zowel tijdens de week als in het weekend), moet het tegenwoordig zonder loket doen.dentheo schreef:bedankt, ik kocht ze tot nog toe aan het loket..
Maar dat was niet genoeg om het open te houden![]()
![]()
Dat is niet helemaal waar. Ook in Nederland moet je eerst kiezen wat voor ticket je wilt. Het aantal soorten tickets is echter wel veel beperkter, waardoor de keuze natuurlijk veel gemakkelijker wordt. Voor internationale tickets echter wordt deze aanpak ook al minder geschikt, getuige de klachten van reizigers die op de automaat achteraf gezien niet uit zichzelf het goedkoopste tickets hadden gekozen.K V B schreef:Maar vooral: waarom altijd weer het wiel zelf uitvinden. Als je een uitgekiende gebruikers interface wil zien hoef je maar even naar Nederland te reizen...
Vermoedelijk zijn ze daar ook te dom of te nonchalant voor. Ik zie niet in waarom de reiziger wel bij de hand zou moeten worden genomen door de vervoersmaatschappijen, terwijl die ondertussen rustig bij een dure energieleverancier blijft en elke maand opnieuw euro's weggooit onder de vorm van niet-gebruikte belminuten e.a. omdat hij niet (tijdig) overstapt op een nieuwe gsm-operator of op een goedkoper contract.rvdborgt schreef:[Voor internationale tickets echter wordt deze aanpak ook al minder geschikt, getuige de klachten van reizigers die op de automaat achteraf gezien niet uit zichzelf het goedkoopste tickets hadden gekozen.
Groetjes,
Rian
De spoorwegen vertellen je niet van tevoren wat de goedkoopste formule is en onder omstandigheden moet je bij de huidige programmering van de automaten in Nederland al 3 verschillende tickets uitproberen (en dat betekent bijna alle stappen opnieuw doen) om te zien wat het goedkoopst is (NMBS wil ik niet eens tellen, dat zijn er meer). En dat werkt alleen als je daar de tijd voor hebt én als je je ervan bewust bent dat er verschillende mogelijkheden zijn die, afhankelijk van je omstandigheden, allemaal het goedkoopste kunnen zijn. Wat moet je kopen als je op een weekenddag als jongere van Nederland naar België op en neer gaat? Retour met jongerenkorting, weekendretour of Superdagretour? En wat als je daarbij nog een Voordeelurenkaart hebt?overweg13 schreef:Vermoedelijk zijn ze daar ook te dom of te nonchalant voor. Ik zie niet in waarom de reiziger wel bij de hand zou moeten worden genomen door de vervoersmaatschappijen, terwijl die ondertussen rustig bij een dure energieleverancier blijft en elke maand opnieuw euro's weggooit onder de vorm van niet-gebruikte belminuten e.a. omdat hij niet (tijdig) overstapt op een nieuwe gsm-operator of op een goedkoper contract.rvdborgt schreef:[Voor internationale tickets echter wordt deze aanpak ook al minder geschikt, getuige de klachten van reizigers die op de automaat achteraf gezien niet uit zichzelf het goedkoopste tickets hadden gekozen.
Ik weet wel dat ik de schuld niet bij de andere zal leggen als ik zelf eerst niet voldoende heb nagekeken wat de goedkoopste formule is.
En waar zit de fout dan bij de gsm-operatoren? En bij de energieleveranciers? Als je echt prijsbewust een treinbiljet koopt, dan beslis je niet over het type biljet als je aan de automaat staat. Dan heb je thuis een en ander al eens bekeken. Enfin, zo doen wij dat, maar wij zijn natuurlijk zestigers en niet zo goed thuis in de wereld van de informatica, het internet, ticketautomaten e.d. Tenslotte bewaren we ons spaargeld ook nog altijd in een kous, uiteraard prijsbewust gekocht, en betaald met papieren geld en muntjes, wat men tegenwoordig cash noemt...rvdborgt schreef: Op het moment dat veel reizigers de verkeerde keuze maken, dan is de opzet van de automaten per definitie verkeerd en niet reizigers-gericht. Dat heeft niets met domheid te maken maar met de opzet van de userinterface.
Groetjes,
Rian
Ik begrijp je, Vic maar dan zou men als consument wél een performante website mogen eisen en ook dàt is bij de NMBS niet waar (zie het geklungel met de B-dagtrips).overweg13 schreef:En waar zit de fout dan bij de gsm-operatoren? En bij de energieleveranciers? Als je echt prijsbewust een treinbiljet koopt, dan beslis je niet over het type biljet als je aan de automaat staat. Dan heb je thuis een en ander al eens bekeken.