Pagina 28 van 124
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 12 mei 2009, 17:39
door Teach2
Dat tijdschrift zat ernaast. De planning is achteruit geschoven. De koppen staan er nog niet op...
Ben ik de enige die dat verhaaltje stilaan beu aan het worden is? Het lijkt wel dat de 'planning' elke twee maanden met anderhalve maand achteruit wordt geschoven. Als ik me niet vergis staat dat stel daar ondertussen bijna twee en een half jaar binnen in Mechelen. De originele planning was dat hij in december 2007 (!) zou buitenkomen, men doet er nu dus al twee en een halve keer zo lang over dan origineel gepland.
Denk daar even over na mensen: op minder dan drie jaar ontwerp en bouw je een compleet nieuw stel. En de NMBS slaagt er kennelijk niet in op 2,5 jaar een stel een groot onderhoud te geven, een nieuwe laag verf, nieuwe raampjes, gedeeltelijk (!) nieuwe zetels, een lapje nieuwe stof over de rest, een paar SIV's, een gemoderniseerd stuurpostje en nog wat dingetjes. Dat is toch te gek voor woorden?!? De verantwoordelijke voor de planning van dit project heeft volgens mij enorm veel geluk dat hij bij de NMBS werkt. Bij eender welk privé-bedrijf had hij al lang z'n C4 gekregen.
Wanneer is trouwens de nieuwe planning? (niet dat dat nog iets betekent, zoveel is nu wel duidelijk...)
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 12 mei 2009, 21:42
door LML
Arnenys schreef:waarom worden er enkel nieuwe zetels gezet in 1e klas en in de middenrijtuigen? waarom worden de zetels van 2e klas van de buitenste rijtuigen niet vervangen?

Vraag ik me ook af...
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 12 mei 2009, 22:00
door Dietrich
Teach2 schreef:De verantwoordelijke voor de planning van dit project heeft volgens mij enorm veel geluk dat hij bij de NMBS werkt. Bij eender welk privé-bedrijf had hij al lang z'n C4 gekregen.
Tja dat hangt er van af hoe alles draait en keert he. Het is niet omdat de planning zoveel verschuift dat er werkelijk iemand in fout is. Het is goed mogelijk dat er op dit moment tijdelijk andere prioriteiten zijn.
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 12 mei 2009, 22:07
door Steven
Bepaalde zaken komen tegenwoordig ook van buitenaf, zoals de gesloten wc's, de nieuwe zetels komen van een toeleverancier alsook de ramen (die hebben bij de klassiekjes is voor vertraging gezorgd trouwens). Het zou kunnen dat men het schema naar een tragere versnelling geplaatst heeft om ons onbekende redenen he.
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 12 mei 2009, 22:50
door Teach2
Het is goed mogelijk dat er op dit moment tijdelijk andere prioriteiten zijn.
Als men, op een moment dat men met een historisch groot materieeltekort zit bij de NMBS, en er pas nog klachten waren dat het materieel een veel te groot deel van z'n tijd in onderhoud / revisie doorbrengt, het normaal vindt dat een stel 2,5 jaar stilstaat, dan heeft men duidelijk z'n prioriteiten niet helemaal op orde.
Bepaalde zaken komen tegenwoordig ook van buitenaf, zoals de gesloten wc's, de nieuwe zetels komen van een toeleverancier alsook de ramen (die hebben bij de klassiekjes is voor vertraging gezorgd trouwens).
De zetels heeft men gewoon véél te laat besteld. Die dingen zijn besteld in september 2008, toen het stel dus al meer dan anderhalf jaar binnen stond in Mechelen. Als dat geen prachtig voorbeeld is van amateuristische planning, dan ken ik er niks van.
Ik heb de indruk dat men, toen men begon aan die modernisering, gewoon geen idee had wat men nu eigenlijk met dat stel ging doen, en dat men het 'onderweg' maar wat verzonnen heeft, i.p.v. eerst een degelijk plan op te maken, en dat uit te voeren. Vergelijk dat even met de modernisering M5: hier heeft Bombardier de leiding, en hebben zij de planning gemaakt. Bombardier heeft de opdracht in mei 2007 gekregen (toen stond de 308 dus al in Mechelen!). Let: dit is ondertekening contract, niet start modernisering. In december 2008 was het eerste rijtuig al klaar, ondertussen loopt de seriemodernisering, en rijdt de eerste volledige stam al rond. Dit allemaal voor een renovatie die naar wat we horen grondiger is dan die van de break, in een werkplaats die eigenlijk geen ervaring had met renovatie van rollend materieel. Dat spreekt bij mij dus boekdelen.
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 12 mei 2009, 23:07
door Steven
Naar wat ik vernomen heb (van horen zeggen) is men vooral op het praktische probleem gestoten om een grotere wc in het middenrijtuig te willen steken. In het middelste rijtuig zou naar het schijnt een wc voor mindervaliden komen en dit praktisch integreren in het interieur schijnt niet zo goed te willen lukken, welke problemen er verder nog zijn weet ik niet. Eveneens heb ik er geen zicht op welke geruchten nu waar en niet waar zijn over wat en hoe men die breaks wil moderniseren. Ik weet vooral dat wat ik op fora lees altijd met een korrel zout moet nemen, net zoals ik bepaalde uitspraken van collega's met een korrel zout moet nemen.
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 12 mei 2009, 23:13
door Teach2
Naar wat ik vernomen heb (van horen zeggen) is men vooral op het praktische probleem gestoten om een grotere wc in het middenrijtuig te willen steken.
Dat kan voor wat vertraging zorgen, maar geen anderhalf jaar he. En als men constant op zulke sterk vertragende problemen stoot, dan is dat, opnieuw, een teken van slechte voorbereiding en planning.
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 13 mei 2009, 00:02
door Shrek
ik heb horen zeggen dat ze in mechelen gewoon geen plannen hebben van wat er met de breaks juist moet gebeuren, dus gebeurt er niets. Het andere werk gaat rustig verder

Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 13 mei 2009, 14:47
door Hogersluys
Teach2 schreef:Bij eender welk privé-bedrijf had hij al lang z'n C4 gekregen.
Waarom altijd die vergelijking met de privé? AnsaldoBreda maar zelfs betrouwbare leveranciers als Siemens of Bombardier bewijzen dat je niet noodzakelijk een staatsspoorbedrijf moet zijn om het woordje 'vertraging' te kennen.
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 13 mei 2009, 14:52
door Hogersluys
Teach2 schreef:
Denk daar even over na mensen: op minder dan drie jaar ontwerp en bouw je een compleet nieuw stel.
Ik ken te weinig van treinen om daar een sluitend antwoord op te geven. Maar mij lijkt het dat renovaties niet in regel minder lang duren dan het bouwen van nieuw materieel. Vergelijk het met de bouw, daar duren sommige ingrijpende renovatie vaak langer dan moest men het gebouw simpelweg afbreken en opnieuw bouwen.
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 13 mei 2009, 15:02
door HLE 2302
Hogersluys schreef:Teach2 schreef:
Denk daar even over na mensen: op minder dan drie jaar ontwerp en bouw je een compleet nieuw stel.
Ik ken te weinig van treinen om daar een sluitend antwoord op te geven. Maar mij lijkt het dat renovaties niet in regel minder lang duren dan het bouwen van nieuw materieel. Vergelijk het met de bouw, daar duren sommige ingrijpende renovatie vaak langer dan moest men het gebouw simpelweg afbreken en opnieuw bouwen.
en wie gaat dat betalen denk je ?
dat kost bakken meer geld hoor en de breaks zijn tenslotte nog maar een kleine 30 jaar oud wat al bij al zoveel niet is ...
greetz 2302
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 13 mei 2009, 16:10
door Teach2
AnsaldoBreda maar zelfs betrouwbare leveranciers als Siemens of Bombardier bewijzen dat je niet noodzakelijk een staatsspoorbedrijf moet zijn om het woordje 'vertraging' te kennen.
Sorry, maar die vergelijking gaat niet op: ik heb nooit beweerd dat er in de privé geen vertraging kan optreden. Maar er is een groot verschil tussen enkele maanden vertraging oplopen bij het ontwerp van een volledig nieuwe trein, en er in slagen een al bij al beperkte modernisering van een bestaande trein twee en een halve keer zo lang te laten duren dan origineel gepland. En als in de privé er wel iemand in slaagt zulke stoten uit te halen (zie Ansaldo met hun DSB-stellen), dan krijgen zij daar vroeg of laat de gepeperde rekening voor gepresenteerd. Bij de NMBS is dat niet het geval, dus ze kunnen daar vrolijk blijven verder doen op deze manier.
Maar mij lijkt het dat renovaties niet in regel minder lang duren dan het bouwen van nieuw materieel.
De renovatie van een klassiek stelletje duurt zo'n vijf maanden. In Nederland doet men een ICM op drie maanden. En die ICM is grondiger gerenoveerd dan het geval zal zijn bij de break, met o.a. airco.
ik heb horen zeggen dat ze in mechelen gewoon geen plannen hebben van wat er met de breaks juist moet gebeuren, dus gebeurt er niets.
Als dat waar is... jongens toch, dat hou je toch niet voor mogelijk? Da's een methode die je zou verwachten van een hobby-knutselaar die alle tijd heeft, en zeker niet van een professioneel bedrijf. Ik hoop tenminste dat, als dit ooit zo was, men nu toch al weet wat men ermee gaat doen? Er staan daar verdorie al een stuk of 6 stellen binnen (als het er ondertussen niet meer zijn)!
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 13 mei 2009, 20:55
door Steven
Je moet er rekening mee houden dat bepaalde opdrachten in functie van het beschikbare budget worden gedaan. De eerste klassiekjes zijn sneller gerenoveerd dan de laatste, dit omdat het budget per maand om te renoveren was gedaan (beslissingen van hogerop) waardoor de snelheid waarmee men kon renoveren omlaag moest. Om een voorbeeld te geven. je koopt maar de helft van de ramen aan de maand nadien koop je pas de maand er op om zodoende kost van die ramen over twee maand te verdelen. Dit laatste is een voorbeeld van mezelf om aan te tonen waarom bij de klassiekjes de tijd zo groot is.
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 13 mei 2009, 21:10
door Teach2
De eerste klassiekjes zijn sneller gerenoveerd dan de laatste
Volgens mij helemaal niet waar. Ik denk niet dat stellen er nu langer over doen om gemoderniseerd te worden, er zijn er gewoon minder tegelijk in behandeling. Als je de blog van spoorvreter volgt hierover, zie je dat er nu typisch een 4 à 5 stellen tegelijk in renovatie zijn. Tot pakweg een jaar geleden was dat duidelijk meer: 6 à 7 als ik me niet vergis.
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 13 mei 2009, 21:21
door Steven
Juist om de reden dat men per keer minder materiaal gaat aankopen om de kostprijs van de renovaties meer in de tijd te gaan spreiden waardoor je op jaarbasis minder gaat uitgeven. Dat was en is de basisidee en bijgevolg krijg je het effect dat een renovatie meer tijd in beslag mag nemen.