Pagina 27 van 28
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Geplaatst: 08 jun 2025, 21:27
door ovspotter_be
De website van Infrabel vermeld dat er ook onderhoudswerken aan de spoorinfrastructuur en werken in het kader van de vernieuwing van de seininrichting plaatsvinden.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Geplaatst: 09 jun 2025, 02:56
door Eimai
Ik denk dat als een verflaag genoeg had geweest dat ze de snelheid niet naar 40 hadden moeten brengen... En ze kunnen het stuk waar nu het spoor over ligt niet aanpakken zo lang er treinen blijven rijden. Ik hoop nu wel dat ze ineens ook de brug kant Nekkerspoel aanpakken nu het daar buiten dienst gaat dat dat later niet opnieuw moet gebeuren, maar daar zie ik nog niet veel beweging.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Geplaatst: 09 jun 2025, 08:23
door ostbahnhof
ovspotter_be schreef: ↑08 jun 2025, 16:55
Ik heb de zogenoemde extra treinen gevonden.
Richting Brussel:
- P 7204: Antwerpen-Centraal (05:52) — Brussel-Noord (06:40), rijdt vanaf Brussel-Noord verder als S1 1777 naar Nivelles;
- P 7205: Antwerpen-Centraal (06:52) — Brussel-Noord (07:40), rijdt vanaf Brussel-Noord verder als S1 1778 naar Nivelles;
- P 7206: Antwerpen-Centraal (07:52) — Brussel-Noord (08:40), rijdt vanaf Brussel-Noord verder als S1 1779 naar Nivelles.
Onderweg stoppen deze P-treinen enkel in Antwerpen-Berchem, Mechelen en Vilvoorde.
Echt makkelijk vindt je deze treinen echter niet in de routeplanner want de IC rijdt er vlak voor of achter en de meeste rijden volgens de routeplanner ook niet naar Brussel (P 7204 gaat bvb. tot Vilvoorde volgens de routeplanner, P 7206 tot Schaarbeek, ...).
Daarnaast is mij ook opgevallen dat IC 2005 een planmatige halte te Buda zou krijgen tijdens deze werkzaamheden.
Hopelijk wijzigt men de dienstregeling nog want momenteel staan ze net voor de IC45xx ( zo‘n 2 minuten)
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Geplaatst: 09 jun 2025, 09:54
door ovspotter_be
Ik vrees ervoor, die P-treinen lijken mij eerder te dienen om het materieel van de ingekorte S1-treinen in Brussel te krijgen dan echt een waardig alternatief voor de reiziger.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Geplaatst: 09 jun 2025, 12:07
door Wouterh12
ovspotter_be schreef: ↑09 jun 2025, 09:54
Ik vrees ervoor, die P-treinen lijken mij eerder te dienen om het materieel van de ingekorte S1-treinen in Brussel te krijgen dan echt een waardig alternatief voor de reiziger.
De NMBS lijkt er niet om te geven...
Hier de mening van treintrambus;
https://treintrambus.be/blogberichten/t ... -de-zomer/
Waarom worden er geen treinen omgeleid via Muizen? Er komt geen antwoord op deze vraag, noch van de NMBS noch op dit forum (tot dusver). Misschien gaan ze ervan uit dat reizigers en reizigersorganisaties te stom zijn om dat te begrijpen, of willen ze gewoon de reden niet geven omdat die niet goed zou overkomen.
Ondertussen laat men de grotendeels lege ICNG wel verderrijden tussen Antwerpen en Brussel, het is duidelijk waar de prioriteit ligt en dat is zeker niet bij de binnenlandse reiziger.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Geplaatst: 09 jun 2025, 12:14
door ovspotter_be
Wouterh12 schreef: ↑09 jun 2025, 12:07
Waarom worden er geen treinen omgeleid via Muizen?
De echte reden weet ik zelf ook niet maar we kunnen enkel maar speculeren.
Mij lijkt het mogelijk dat niet alle machinisten die rijden tussen Brussel en Antwerpen L27B kennen en dus geen omleiding via Muizen mogen rijden.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Geplaatst: 09 jun 2025, 12:53
door desirootje
ovspotter_be schreef: ↑09 jun 2025, 12:14
De echte reden weet ik zelf ook niet maar we kunnen enkel maar speculeren.
Mij lijkt het mogelijk dat niet alle machinisten die rijden tussen Brussel en Antwerpen L27B kennen en dus geen omleiding via Muizen mogen rijden.
Dat zou me verbazen, iedereen die L50A rijdt, kent L50 (toch tussen Y-Sint-Katerina-Lombeek en Gent), hetzelfde geldt voor HSL2 en L36. Dat L27 en L25N de geprefereerde omwegen zijn, wilt niet zeggen dat L27B een niet even belangrijke omleiding is. Zeker tijdens werken of problemen in Mechelen, vinden ze daar ook geen bommen zoals in Denderleeuw?
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Geplaatst: 09 jun 2025, 13:00
door Steven
Wouterh12 schreef: ↑09 jun 2025, 12:07
Ondertussen laat men de grotendeels lege ICNG wel verderrijden tussen Antwerpen en Brussel, het is duidelijk waar de prioriteit ligt en dat is zeker niet bij de binnenlandse reiziger.
Dan vraag ik u om de trein eens beter op te volgen, de cijfers zijn stijgend voor deze verbinding. Dat van die grotendeels lege trein kon dan wel kloppen in januari. Nu zijn we juni en zijn heel wat van die ritten behoorlijk gevuld van/naar Brussel. Bomvol zal hij natuurlijk niet snel zijn al is het op sommige dagen wel prijs daar Eurostar het zich soms heel gemakkelijk maakt door haar treinen te beperken en op slag door te verwijzen naar de ICNG in brussel dan heb je op slag 400 reizigers extra.
Hoe kan je trouwens nauwkeurig tellen van op een perron, die ramen hebben allemaal getint glas. Al rijdend langs het perron is het nog lastiger om tellen.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Geplaatst: 09 jun 2025, 13:04
door ovspotter_be
L27B wordt vooral gebruikt als omleidingsreisweg voor L27, en de meeste bestuurders die de stoptreinen daar doen (Brussel, Schaarbeek, Braine-le-Comte, ...) kennen dan ook het zuidelijke deel van L27B tussen Y Weerde en Muizen.
Het noordelijke deel tussen Muizen en Mechelen-Nekkerspoel daarentegen wordt buiten een paar studententreinen op zondagavond nooit gebruikt door reizigerstreinen en heb ik ook al vaker als omleidingsreisweg weten gebruikt worden voor L16 dan voor L25 en/of L27.
En men kan natuurlijk ook gaan werken met loodsen voor bestuurders die die reisweg via Muizen niet kennen, maar de meeste depots die volgens mij de volledige L27B kennen zitten zelf ook met een personeelstekort en daar zijn extra diensten in de zomervakantie niet echt wenselijk aangezien iedereen wel eens graag met de kindjes op vakantie gaat.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Geplaatst: 09 jun 2025, 13:25
door TimJ36
Steven schreef: ↑09 jun 2025, 13:00
Wouterh12 schreef: ↑09 jun 2025, 12:07
Ondertussen laat men de grotendeels lege ICNG wel verderrijden tussen Antwerpen en Brussel, het is duidelijk waar de prioriteit ligt en dat is zeker niet bij de binnenlandse reiziger.
Dan vraag ik u om de trein eens beter op te volgen, de cijfers zijn stijgend voor deze verbinding. Dat van die grotendeels lege trein kon dan wel kloppen in januari. Nu zijn we juni en zijn heel wat van die ritten behoorlijk gevuld van/naar Brussel. Bomvol zal hij natuurlijk niet snel zijn al is het op sommige dagen wel prijs daar Eurostar het zich soms heel gemakkelijk maakt door haar treinen te beperken en op slag door te verwijzen naar de ICNG in brussel dan heb je op slag 400 reizigers extra.
Hoe kan je trouwens nauwkeurig tellen van op een perron, die ramen hebben allemaal getint glas. Al rijdend langs het perron is het nog lastiger om tellen.
De EC Brussel–Amsterdam richt zich vooral op toeristen die Europa in sneltreinvaart doorkruisen. Maar juist de binnenlandse of terugkerende weekendreiziger levert méér op: die reist vaker, en gaat in de toekomst wellicht weer met je rijden. Wil je als spoorbedrijf echt duurzaam zijn, dan moet je inzetten op die reiziger, niet op de hapsnaptoerist die het heus niet erg vindt om wat langer onderweg te zijn.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Geplaatst: 09 jun 2025, 13:46
door Steven
Weekendreizigers? Die hebben allemaal een weekendticket aan 50%, dan denk ik dat een toerist meer opbrengt voor een gelijkaardig traject. Die betalen doorgaans de volle pot want die zijn niets met een weekendticket dat aan halve prijs een HEEN en TERUG vergt. Trouwens de EC vervoert voldoende binnenlandse reizigers daar moet je u geen zorgen over maken. De ECD is dus een aanvulling die daar perfect bij past. Als NS nu al betere cijfers kan voorleggen dan dat ze zelf eerst hadden verwacht voor die verbinding wil dat zeggen dat er potentieel is voor die verbinding. NS zal wel zwaar marktonderzoek gedaan hebben naar de kans op slagen van hun verbinding.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Geplaatst: 09 jun 2025, 13:58
door TimJ36
Steven schreef: ↑09 jun 2025, 13:46
Weekendreizigers? Die hebben allemaal een weekendticket aan 50%, dan denk ik dat een toerist meer opbrengt voor een gelijkaardig traject. Die betalen doorgaans de volle pot want die zijn niets met een weekendticket dat aan halve prijs een HEEN en TERUG vergt. [...]
Opbrengst is niet alleen een kwestie van ticketprijs: klantbinding en herhaling spelen eveneens een grote rol. Iemand die een keertje de trein uitprobeert, heel tevreden is, en in de toekomst weer de trein neemt - en wie weet anderen wel aanzet om ook de trein te nemen - heeft een maatschappelijke (en financiële) opbrengst gerealiseerd die véél groter is dan die ene toerist die 1 rit doet en hier nooit meer weerkeert.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Geplaatst: 09 jun 2025, 14:06
door Steven
TimJ36 schreef: ↑09 jun 2025, 13:58
Steven schreef: ↑09 jun 2025, 13:46
Weekendreizigers? Die hebben allemaal een weekendticket aan 50%, dan denk ik dat een toerist meer opbrengt voor een gelijkaardig traject. Die betalen doorgaans de volle pot want die zijn niets met een weekendticket dat aan halve prijs een HEEN en TERUG vergt. [...]
Opbrengst is niet alleen een kwestie van ticketprijs: klantbinding en herhaling spelen eveneens een grote rol. Iemand die een keertje de trein uitprobeert, heel tevreden is, en in de toekomst weer de trein neemt - en wie weet anderen wel aanzet om ook de trein te nemen - heeft een maatschappelijke (en financiële) opbrengst gerealiseerd die véél groter dan die ene toerist die 1 rit doet en hier nooit meer weerkeert.
Maar van al je argumenten zal de weekendreiziger niets weten hoor. Die neemt de planner, kiest zijn route en koopt een ticket. Van de meeste mag je al blij zijn als ze het verschil tussen een S en IC trein kennen. Die weekendreiziger wil duidelijke informatie over zijn reis, een aanvaardbare prijs en propere treinen. Of er nu 2 of 7 treinen rijden tussen Antwerpen en Brussel zal die worst wezen aangezien die er maar 1 nodig heeft om er te geraken. Zolang die kan zitten is die blij. Dus moet je u de vraag stellen zitten alle treinen overvol in het weekend en zitten deze treinen op maximale samenstelling ja of nee. Zolang dit laatste niet het geval is zal je argument om ICNG open te stellen voor klassieke pendelaars niets uithalen.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Geplaatst: 09 jun 2025, 14:08
door Steven
Dit gezegd zijnde terug naar het onderwerp, dat Tim een ICNG hater is blijft duidelijk geen enkel onderwerp blijft gespaard van zijn zelfde opmerkingen.
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Geplaatst: 09 jun 2025, 14:26
door trainlovertje
ovspotter_be schreef: ↑09 jun 2025, 12:14
Wouterh12 schreef: ↑09 jun 2025, 12:07
Waarom worden er geen treinen omgeleid via Muizen?
De echte reden weet ik zelf ook niet maar we kunnen enkel maar speculeren.
Mij lijkt het mogelijk dat niet alle machinisten die rijden tussen Brussel en Antwerpen L27B kennen en dus geen omleiding via Muizen mogen rijden.
Dan heb ik een geweldige oplossing: men zorgt voor een dagje lijnstudie voor de betrokken bestuurders. Zou relatief makkelijk te organiseren moeten zijn voor zo’n kort stukje spoor. Die werven worden intern toch máánden op voorhand bekend gemaakt…