Re: Ticket automaten NMBS
Geplaatst: 01 jul 2013, 21:17
Vandaag wat tijd gehad om een van de automaten in Brussel-Centraal wat beter te bekijken... en ik was niet bepaald overtuigd.
- Aanraakgevoeligheid van het scherm laat te wensen over: de ene keer neemt hij het vlot, de andere keer totaal niet. Er lijkt geen systeem in te zitten: het is geen kwestie van te hoog / te laag drukken, harder of zachter, niets... het lijkt meer toeval te zijn dan iets anders.
- Betaling met bankkaart was onmogelijk (staat gelukkig aangegeven op het beginscherm), ook al was het scherm van de kaartterminal gewoon opgelicht en leek alles op het eerste gezicht normaal. Gevolg is dat je een heel aantal producten niet kunt kopen, ofwel omdat het bedrag te hoog is met kleingeld, ofwel omdat je gewoon niet zoveel kleingeld op zak hebt. Desondanks was de led wel gewoon groen: ik zie de discussies in de trein met de TBG al ontstaan, als de klant (terecht) geen maakloon aangerekend wil zien terwijl de TBG een automaat met groene led ziet...
- Dan maar eens getest wat het zou geven om een product te bestellen waarvan de waarde hoger ligt dan wat je met kleingeld kunt betalen. Ik kon een Rail Pass bestellen enzovoort, maar bij het overgaan tot de betaling was het plots over en keerde hij naar het beginscherm terug, zonder specifieke melding.
- Een gewoon biljet nemen. Hij gaat er gelukkig automatisch van uit dat het vanuit Brussel-Centraal is, onderaan staan een aantal suggesties voor bestemmingen... maar vreemd genoeg staat daar ook Brussel-Centraal in! Dat dan maar genomen, ik kon tot m'n verbazing verder tot de bevestiging, maar dan kwam er een melding dat het ticket om technische redenen niet gekocht kon worden o.i.d. (stel je voor dat er echt een biljet Brussel-Centraal - Brussel-Centraal uitkwam...)
- De Brusselse stations ontbreken volledig in het overzicht van bestemmingsstations. Geen melding dat je in dat geval een JUMP moet gebruiken, laat staan dat de automaat zelf een JUMP-ticketje zou kunnen afleveren (al valt dat ergens natuurlijk te begrijpen aangezien dat over 1 à 2 jaar afgelopen zou moeten zijn, dan wordt het ook MOBIB). Bijzonder onduidelijk voor wie niet perfect vertrouwd is met het systeem!
- Wil je iets op je MOBIB-kaart zetten, dan moet je eerst "Abonnementen" kiezen. Heel erg duidelijk is dat opnieuw niet: akkoord dat er momenteel enkel abonnementen op de MOBIB-kaart kunnen, maar je moet er zelf weer achter komen. Enfin, ik leg er m'n MIVB-MOBIB-kaart in: steeds een melding dat er een probleem is met de kaart. Vermoedelijk moet hij nog "geïnitialiseerd" worden aan het loket voor gebruik met NMBS-producten (of is dat intussen niet meer zo?), maar opnieuw geen enkele melding, je moet het er zelf maar uit afleiden.
Toch wel jammer: de komst van de automaten is nu zo lang voorbereid, veel exemplaren staan er al bijna een jaar te blinken, maar toch nog zoveel elementaire missers, slechte/ontbrekende communicatie, en bugs aanwezig. Veel van de bovengenoemde situaties zijn echt niet zo uitzonderlijk, en ik vind het zeer verbazend dat men kennelijk geen uitgebreide ronde "wat als" gedaan heeft om minstens een duidelijke melding weer te geven bij alle dergelijke scenario's. Hopelijk zijn we niet vertrokken voor een nieuwe jarenlange knoeiboel met "huisgemaakte" software.

- Aanraakgevoeligheid van het scherm laat te wensen over: de ene keer neemt hij het vlot, de andere keer totaal niet. Er lijkt geen systeem in te zitten: het is geen kwestie van te hoog / te laag drukken, harder of zachter, niets... het lijkt meer toeval te zijn dan iets anders.
- Betaling met bankkaart was onmogelijk (staat gelukkig aangegeven op het beginscherm), ook al was het scherm van de kaartterminal gewoon opgelicht en leek alles op het eerste gezicht normaal. Gevolg is dat je een heel aantal producten niet kunt kopen, ofwel omdat het bedrag te hoog is met kleingeld, ofwel omdat je gewoon niet zoveel kleingeld op zak hebt. Desondanks was de led wel gewoon groen: ik zie de discussies in de trein met de TBG al ontstaan, als de klant (terecht) geen maakloon aangerekend wil zien terwijl de TBG een automaat met groene led ziet...
- Dan maar eens getest wat het zou geven om een product te bestellen waarvan de waarde hoger ligt dan wat je met kleingeld kunt betalen. Ik kon een Rail Pass bestellen enzovoort, maar bij het overgaan tot de betaling was het plots over en keerde hij naar het beginscherm terug, zonder specifieke melding.
- Een gewoon biljet nemen. Hij gaat er gelukkig automatisch van uit dat het vanuit Brussel-Centraal is, onderaan staan een aantal suggesties voor bestemmingen... maar vreemd genoeg staat daar ook Brussel-Centraal in! Dat dan maar genomen, ik kon tot m'n verbazing verder tot de bevestiging, maar dan kwam er een melding dat het ticket om technische redenen niet gekocht kon worden o.i.d. (stel je voor dat er echt een biljet Brussel-Centraal - Brussel-Centraal uitkwam...)
- De Brusselse stations ontbreken volledig in het overzicht van bestemmingsstations. Geen melding dat je in dat geval een JUMP moet gebruiken, laat staan dat de automaat zelf een JUMP-ticketje zou kunnen afleveren (al valt dat ergens natuurlijk te begrijpen aangezien dat over 1 à 2 jaar afgelopen zou moeten zijn, dan wordt het ook MOBIB). Bijzonder onduidelijk voor wie niet perfect vertrouwd is met het systeem!
- Wil je iets op je MOBIB-kaart zetten, dan moet je eerst "Abonnementen" kiezen. Heel erg duidelijk is dat opnieuw niet: akkoord dat er momenteel enkel abonnementen op de MOBIB-kaart kunnen, maar je moet er zelf weer achter komen. Enfin, ik leg er m'n MIVB-MOBIB-kaart in: steeds een melding dat er een probleem is met de kaart. Vermoedelijk moet hij nog "geïnitialiseerd" worden aan het loket voor gebruik met NMBS-producten (of is dat intussen niet meer zo?), maar opnieuw geen enkele melding, je moet het er zelf maar uit afleiden.
Toch wel jammer: de komst van de automaten is nu zo lang voorbereid, veel exemplaren staan er al bijna een jaar te blinken, maar toch nog zoveel elementaire missers, slechte/ontbrekende communicatie, en bugs aanwezig. Veel van de bovengenoemde situaties zijn echt niet zo uitzonderlijk, en ik vind het zeer verbazend dat men kennelijk geen uitgebreide ronde "wat als" gedaan heeft om minstens een duidelijke melding weer te geven bij alle dergelijke scenario's. Hopelijk zijn we niet vertrokken voor een nieuwe jarenlange knoeiboel met "huisgemaakte" software.
