Pagina 27 van 80

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 09 jan 2011, 17:40
door dentheo
pietje schreef:
Trammist schreef: Eens België uiteengevallen is, zullen de Vlamingen de treinen nar 'hun' havens niet meer over 'vijandelijk' grondgebied willen sturen.
Ik ga er van uit dat dit als grap bedoeld is?
Waarom is Interfrigo ooit naar Aachen verhuist kort na ombouw Athus-Meuse ?

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 09 jan 2011, 20:35
door pietje
dentheo schreef:
pietje schreef:
Trammist schreef: Eens België uiteengevallen is, zullen de Vlamingen de treinen nar 'hun' havens niet meer over 'vijandelijk' grondgebied willen sturen.
Ik ga er van uit dat dit als grap bedoeld is?
Waarom is Interfrigo ooit naar Aachen verhuist kort na ombouw Athus-Meuse ?
Geen idee, zeg het antwoord maar.

Ik doelde trouwens op de overdrijving: "vijandelijk grondgebied" vooralsnog is België niet gesplitst en dat zal ook niet in enkele jaren gebeuren.

Het is trouwens niet omdat België nu het recht heeft op die spoorlijn, dat die zomaar behouden blijft indien België splitst.
Als Nederland eist dat dat verdrag vervalt in ruil voor erkenning van Vlaanderen, dan heeft Antwerpen er nog niets aan.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 09 jan 2011, 21:46
door dentheo
pietje schreef: Waarom is Interfrigo ooit naar Aachen verhuist kort na ombouw Athus-Meuse ?

Geen idee, zeg het antwoord maar.
Omdat die verbinding gemiddeld per jaar meer dan 30 dagen ontregeld was door stakingen ...

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 11 jan 2011, 22:33
door Trammist
gva.be

Kris Peeters vraagt Duitsers uitleg over IJzeren Rijn

11/01/2011 Vlaams minister-president Kris Peeters gaat zijn collega van Nordrhein-Westfalen Hannelore Kraft om uitleg vragen over de IJzeren Rijn. Enkele dagen geleden waren er berichten dat de historische goederenspoorlijn tussen de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrgebied voor lange tijd in de diepvries wordt gezet.

Dat zei minister van Mobiliteit Hilde Crevits tegen de 1.200 aanwezigen op de nieuwejaarsreceptie van de Antwerpse havengemeenschap.

“Wij laten de IJzeren Rijn in geen geval los. We hopen dat ook Duitsland dit niet doet.”

Enkele dagen geleden zei een Duits parlementslid nog dat het dossier voor zeker twintig jaar in de koelkast gaat, wegens besparingsredenen.

Zelf gaat minister Crevits vandaag overleggen met haar nieuwe Nederlandse collega Melanie Schultz van Haegen. Daar zal het dossier ook op tafel komen. Nederland verzet zich al jaren tegen de heropening van het tracé op zijn grondgebied.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 12 jan 2011, 21:14
door Trammist
demorgen.be

"Bericht over Duits verzet tegen IJzeren Rijn is quatsch"

12/01/11, 20u22

De persberichten over het zogenaamde Duitse verzet tegen de IJzeren Rijn zijn "quatsch", zegt ambassadeur Reinhard Bettzuege aan Trends.
Gisteren raakte bekend dat Vlaams minister-president Kris Peeters zijn ambtgenote Hannelore Kraft uit het Duitse Noordrijn-Westfalen om een onderhoud heeft gevraagd, na recente berichten dat Duitsland de IJzeren Rijn geen prioriteit meer zou geven.

"Duitsland wil een snelle en rechtstreekse treinverbinding tussen het Antwerpse havengebied en Noordrijn-Westfalen", zegt Bettzueg. "Antwerpen telt vier petrochemische bedrijven uit Duitsland die dit al jaren vragen. De haven van Duisburg wil dat eveneens. Het parlement van Noordrijn-Westfalen heeft zich unaniem achter de IJzeren Rijn geschaard en doet dat nog steeds. Er was wel enig uitstel in de praktische uitwerking omdat er recentelijk verkiezingen plaatsvonden."

Binnenkort ontmoeten de ministers Inge Vervotte (NMBS) en haar Vlaamse collega Hilde Crevits (Mobiliteit) hun nieuwe collega in Duitsland. "Ze zullen er te horen krijgen dat ons engagement blijft", zegt de diplomaat. "Het verzet tegen de verbinding kwam vooral uit Nederland, waardoor er lang uitstel was." De geruchten over dat verzet zijn waarschijnlijk het gevolg van het feit dat de verbinding in Duitsland zelf niet over het historische tracé zal lopen, maar naast een autoweg. (belga/sam)

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 16 jan 2011, 12:24
door ijzeren rijn 82
venlo probeert een graantje mee te pikken door dat de ijzeren rijn mogelijk wordt uitgesteld

Venlo wil spoorvervoer Antwerpen/Duisburg uitbreiden

Spoorplatform RailportVenlo gaat met steun van de havenbedrijven van Antwerpen en Duisburg onderzoeken of spoordiensten van, naar en via de regio uitgebreid kunnen worden.

Het samenwerkingsverband, waarin onder meer overheden en de EVO zitten, begint daarom deze maand een 'marktverkenning' voor uitbreiding van goederenspoorproducten via de corridor Antwerpen – Venlo – Duisburg.

Volgens het platform zit er 'veel potentie in de markt'. Het wijst er op dat er dagelijks zo’n tienduizend vrachtwagens bij Venlo de grens over gaan: 'Dat zal steeds meer te kampen krijgen met congestie en milieubezwaren.'

Volgens RailportVenlo zijn behalve een rechtstreekse verbinding tussen Antwerpen en Duisburg verschillende diensten denkbaar, zoals Antwerpen – Venlo, Venlo – Duisburg en vandaar verder het achterland in. 'Vooralsnog wordt niet gedacht aan nieuwe diensten, maar aan uitbreiding van bestaande diensten', meldt het samenwerkingsverband in een persbericht.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 16 jan 2011, 18:44
door dentheo
Hoeveel treinen rijden er nu al dagelijks over lijn 12 die normaal IJzeren Rijn zouden nemen ?

Ik schat : 2-3 paar DLC, 2 paar B-Cargo, 1 paar Kombinant dus stuk of 10 treinen .. 2 paar Opel niet meer

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 16 jan 2011, 18:46
door Shrek
dentheo schreef:Hoeveel treinen rijden er nu al dagelijks over lijn 12 die normaal IJzeren Rijn zouden nemen ?

Ik schat : 2-3 paar DLC, 2 paar B-Cargo, 1 paar Kombinant dus stuk of 10 treinen .. 2 paar Opel niet meer
Inderdaad, momenteel is de ijzeren Rijn niet nodig. Maar met de geprojecteerde groei tegen 2020-2030 zal die wel nodig zijn. Maar vermits het uitvoeren van zo'n project niet op 1-2-3 gebeurt is het wel belangrijk hier nu al mee te beginnen :wink:

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 16 jan 2011, 19:23
door ijzeren rijn 82
dentheo schreef:Hoeveel treinen rijden er nu al dagelijks over lijn 12 die normaal IJzeren Rijn zouden nemen ?

Ik schat : 2-3 paar DLC, 2 paar B-Cargo, 1 paar Kombinant dus stuk of 10 treinen .. 2 paar Opel niet meer
Crossrail rijdt ;antwerpen-Frankfurt/Neuss/Guben , de Gremersheim heeft al via Neerpelt -Heerlen gereden
Herentals – Poznan EVS
B cargo ; de Bunatrein,zeebrugge-reinhausen,Volvo,
Captrain ;Diepholz - Antwerpen
en een aantal treinen die nu via Montzen rijden richting Ruhrgebied Duitsland

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 16 jan 2011, 19:33
door dentheo
Ik meen dat de Buna, de Volvo en de Poznan (wekelijks) niet naar Venlo gaan maar, naar Bad Bentheim.
Dat is voor Scandinavie, Berlijn en Oost Duitsland handiger.

Wel de treinen naar Reinhausen, Neuss, Duisburg. Daarom kom ik lager uit.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 17 jan 2011, 10:16
door ijzeren rijn 82
dentheo schreef:Ik meen dat de Buna, de Volvo en de Poznan (wekelijks) niet naar Venlo gaan maar, naar Bad Bentheim.
Dat is voor Scandinavie, Berlijn en Oost Duitsland handiger.
klopt , maar via tilburg-Utrecht-Amersfoort-bad Bentheim is ook een hele hoek om
via Ruhrgebied Duitsland heb je ook routes in die richting neem ik aan , al ken ik de situatie daar niet zo

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 04 mar 2011, 21:17
door Bibke
Alweer een werkgroep voor de IJzeren Rijn

Vrijdag 4 maart 2011

Belgische, Vlaamse, Nederlandse en Duitse overheden gaan samen een werkgroep oprichten om een definitieve oplossing uit te werken voor de heractivering van de IJzeren Rijn, de spoorverbinding die de Antwerpse haven - via Noord-Limburg - met het Duitse Ruhrgebied verbindt. Dat heeft Vlaams minister-president Kris Peeters vandaag afgesproken met Harry Voigtsberger, de economieminister van de Duitse deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen.
Vanwege het grote belang voor de Antwerpse haven dringt ons land al jaren aan op de heringebruikname van de IJzeren Rijn. Na jarenlange discussies tussen België en Nederland besliste een arbitragehof in 2005 dat Nederland de heractivering van de lijn niet mag hinderen. Ons land moet wel meebetalen voor de heractivering.
"Nu de Scheldeverdieping is afgerond is de IJzeren Rijn voor de haven van Antwerpen een topprioriteit", zei Peeters vandaag. "Er komt nu een werkgroep om het dossier zo snel mogelijk uit te klaren." Noord-Rijnland-Westfalen en Vlaanderen zullen ook rond andere mobiliteitsdossiers samenwerken. Beide deelstaten gaan samen met de
universiteiten en kenniscentra een economische conferentie organiseren rond de zogenaamde "technologiedriehoek" Aken-Eindhoven-Leuven.
Gisteren werd bekend dat minister van overheidsbedrijven Inge Vervotte niet verwacht dat de IJzeren Rijn voor 2018 gereactiveerd kan worden. Ze antwoordde dat op een parlementaire vraag. UPDATE Premier Leterme heeft vandaag aan de minister van Economische Zaken van de deelstaat Noordrijn-Westfalen de keuze herbevestigd voor de modernisering van het historisch tracé van de IJzeren Rijn. Hij herinnert eraan dat Duitsland eerder heeft laten weten de gesprekken opnieuw te willen opstarten. Ook met Nederland zou het overleg op korte termijn hervatten.

Bron: http://www.internetgazet.be/default.asp ... el&p=24409

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 04 mar 2011, 22:24
door Hogersluys
Fijn dat bepaalde mensen aan een job geholpen is. :evil:

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 11 mar 2011, 22:24
door brunel
Het is ook wel bijzonder dat een deelstaat als Noordrijn-Westfalen in Duitsland helemaal niet over dergelijke kwesties gaat. Het is uiteindelijk de bondsregering die moet beslissen en betalen en daar hebben ze de dus voorlopig geen geld gereserveerd.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 14 mei 2011, 15:23
door ijzeren rijn 82
Werkgroep wil alvast een dagje rijden tussen Neerpelt en Weert
een werkgroep uit Nederland en belgie willen op zondag 25-09-11 (Kermis zondag in Weert) spoorvervoer mogelijk maken tussen Weert en Neerpelt . niet alleen om de kermis goed bereikbaar te maken maar ook om een permanente verbinding kracht bij te zetten ! het is de bedoeling om zondag 25-09 vanaf de middag elk uur een trein in te zetten tussen Neerpelt en Weert .
dit aldus de werkgroep treinreizigers weert neerpelt (WTWN)
(Bron ; NL krant Eindhovens Dagblad)