Pagina 26 van 63
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Geplaatst: 18 feb 2010, 11:16
door pewiam
Stef schreef:Het verhaal draait en keert al dagenlang... Zeker als de uitspraken van de TB zouden kloppen dat hij een groen sein had...
Al eerder schreef ik dat het verstandiger lijkt om op dit HOBBIJFORUM nu eens te stoppen met speculeren. Nu zo'n 25 bladzijden verder is er nog niets duidelijk, in tegendeel het wordt alleen maar verwarder.
Ik denk dat we als leken de onderzoekscommissie de tijd moeten geven om het uit te zoeken.
STOP dit gegis naar oorzaken, en dan vooral door de NMBS medewerkers op dit forum.
Al is het maar uit respect voor je omgekomen collega !
Gr Pewiam
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Geplaatst: 18 feb 2010, 11:34
door dcr
Denk jij ook aan de nabestaanden van de omgekomen collega's en pendelaars, perviam?
En de honderdduizenden pendelaars die elke dag de trein nemen, en nu twijfelen over de veiligheid?
Een doofpot operatie is nergens goed voor.
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Geplaatst: 18 feb 2010, 11:40
door trainfreak
dcr schreef:
Een doofpot operatie is nergens goed voor.
Nee, dat klopt
Maar zoals het er nu aan toe gaat:
Gisteren was hij door het rood gereden
Eergisteren deed de TB het expres (volgens 1 iemand toch)
STOP gewoon met gissen en wacht af tot er iets wordt bekendgemaakt.
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Geplaatst: 18 feb 2010, 11:45
door LML
pewiam schreef:Al eerder schreef ik dat het verstandiger lijkt om op dit HOBBIJFORUM nu eens te stoppen met speculeren. Nu zo'n 25 bladzijden verder is er nog niets duidelijk, in tegendeel het wordt alleen maar verwarder.
Ik denk dat we als leken de onderzoekscommissie de tijd moeten geven om het uit te zoeken.
STOP dit gegis naar oorzaken, en dan vooral door de NMBS medewerkers op dit forum.
Al is het maar uit respect voor je omgekomen collega !
Gr Pewiam
Ik kan Pewiam hierover 100% gelijk geven. Wat je de voorbije 25 blz hier leest over 'ik denk dit', 'ik denk dat', 'het zou kunnen dat', 'was het nu groen, dubbel-geel of rood',... om mottig van te worden. 't Is hier nog erger dan op de redactie van de Dag Allemaal, Flair, Joepie, Story en dergelijke roddelblaadjes...
Wacht a.u.b het onderzoek af. Die mensen zullen wel klaarheid en duidelijkheid geven. Dàt zijn de specialisten. Wij zijn enkel liefhebbers/geïnteresseerden in de spoorwegwereld, een deel beroepsmatig, een ander deel als hobby...
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Geplaatst: 18 feb 2010, 11:49
door Teach2
pewiam schreef:Stef schreef:Het verhaal draait en keert al dagenlang... Zeker als de uitspraken van de TB zouden kloppen dat hij een groen sein had...
Al eerder schreef ik dat het verstandiger lijkt om op dit HOBBIJFORUM nu eens te stoppen met speculeren. Nu zo'n 25 bladzijden verder is er nog niets duidelijk, in tegendeel het wordt alleen maar verwarder.
Ik denk dat we als leken de onderzoekscommissie de tijd moeten geven om het uit te zoeken.
STOP dit gegis naar oorzaken, en dan vooral door de NMBS medewerkers op dit forum.
Al is het maar uit respect voor je omgekomen collega !
Gr Pewiam
Dit is een spoorweghobbyforum (niet hobbij) en dus is het niet meer dan normaal dat er gespeculeerd wordt over mogelijke oorzaken. Dat heeft niks te maken met een 'gebrek aan respect' voor de mensen die zijn omgekomen, maar alles met de menselijke natuur en het verlangen de oorzaak zo snel mogelijk te kennen, om zo snel mogelijk lessen te kunnen trekken. Dit speculeren is voor velen trouwens juist een manier om dit te verwerken.
Als je dat niet wenst te lezen, dan is er niks dat je tegenhoudt om dit topic niet meer te lezen.
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Geplaatst: 18 feb 2010, 11:51
door groentje
Pewiam lijkt me ook niet te pleiten voor een doofpotoperatie, dcr. Wel integendeel. Maar hij heeft wel gelijk dat de speculaties hier gevoed worden door geruchten, niet noodzakelijk door feiten.
Dat er werken bezig waren, is het eerste dat ik er van hoor, en het zou me ten zeerste verbazen. Midden in de spits voer je geen werken uit, want je hebt je hele rooster nodig.
Voor zover ik heb begrepen waren de 2 overleden Infrabelmedewerkers bureaumensen. Dus geen mensen die daar aan het werk waren, als dat al waar zou zijn.
Het is dat soort speculatie dat op den duur een eigen leven gaat leiden, en de oorzaken niet bloot leggen, maar net mee helpen verduisteren.
Speculeren is des mensen, en het zal hier niet stoppen, gewoon omdat pewiam of ik dat vragen. Maar hou het wel in het achterhoofd, dat wellicht niemand hier aanwezig in deze thread bij de onderzoekers is, en we dus geen van allen een volledig beeld hebben. De onderzoekers zullen wel, in het belang van het onderzoek, hun bevindingen niet openbaar maken tot het proces. Wij, we kunnen maar gissen. Niet meer.
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Geplaatst: 18 feb 2010, 11:55
door Adler
groentje schreef:Pewiam lijkt me ook niet te pleiten voor een doofpotoperatie, dcr. Wel integendeel. Maar hij heeft wel gelijk dat de speculaties hier gevoed worden door geruchten, niet noodzakelijk door feiten.
Dat er werken bezig waren, is het eerste dat ik er van hoor, en het zou me ten zeerste verbazen. Midden in de spits voer je geen werken uit, want je hebt je hele rooster nodig.
Voor zover ik heb begrepen waren de 2 overleden Infrabelmedewerkers bureaumensen. Dus geen mensen die daar aan het werk waren, als dat al waar zou zijn.
Het is dat soort speculatie dat op den duur een eigen leven gaat leiden, en de oorzaken niet bloot leggen, maar net mee helpen verduisteren.
Speculeren is des mensen, en het zal hier niet stoppen, gewoon omdat pewiam of ik dat vragen. Maar hou het wel in het achterhoofd, dat wellicht niemand hier aanwezig in deze thread bij de onderzoekers is, en we dus geen van allen een volledig beeld hebben. De onderzoekers zullen wel, in het belang van het onderzoek, hun bevindingen niet openbaar maken tot het proces. Wij, we kunnen maar gissen. Niet meer.
Als hier ook al geen vragen meer mogen gesteld worden, is het ver gekomen.
Dat er werken bezig waren is gezegd geweest in de eerste berichtgevingen op de VRT. Ik vind dat hier niet uit.
Ik beweer niet dat deze berichtgeving juist is noch wil ik daarmee iets insinueren. Het was enkel een vraag.
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Geplaatst: 18 feb 2010, 11:56
door Glodenox
LML schreef:'t Is hier nog erger dan op de redactie van de Dag Allemaal, Flair, Joepie, Story en dergelijke roddelblaadjes...
Het grote verschil is wel dat wij zeggen dat het slechts een mogelijkheid of vermoeden is, we presenteren onze hersenspinsels niet als feiten.
Maar inderdaad, het enige dat we kunnen doen is de resultaten afwachten. Er zijn waarschijnlijk enorm veel dingen die men moet controleren, dus kunnen we hen daar beter de tijd voor geven.
Greetings,
Glodenox
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Geplaatst: 18 feb 2010, 12:01
door odul
Ik begrijp ook niet waarom men moet 'zwijgen'.
Het onderzoek zal idd zoveel mogelijk de juiste oorzaak kunnen bepalen.
Maar daarom zal men die nog niet geven hoor.
Beroepsgeheim, of eventuele schadelijke invloeden voor de maatschappij en de NMBS...enz.
Daarbij, doordat er verschillende piste's zijn van oorzaak mag men daar toch over discuteren hé.
Ze hoeven dan nog niet toepasselijk zijn op dit ongeval.
Wij zijn trouwens niet verantwoordelijk voor het ongeval.
We stellen ons vragen hoe zoiets kan gebeuren, en dat kan aan van verschillende fouten en of gebreken liggen.
Mogen we die "verschillende" mogelijkheden dan eens belichten?
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Geplaatst: 18 feb 2010, 12:07
door Patrick
Was het nu groen of rood... ?
Oplossing: nieuw bijkomend controlesysteem: videocamera in de stuurpost (gericht op de rijbaan natuurlijk)
Kan het seinbeeld, wisselstanden, toestand van het spoor, enz. visueel registreren.
Ik zie al nadelen: gigantische datastroom (lokaal opslaan; draadloos doorsturen evt. als backup); probleem bij direct zonlicht; ...
't Is maar een idee natuurlijk...
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Geplaatst: 18 feb 2010, 12:10
door nighttrain
groentje schreef:Pewiam lijkt me ook niet te pleiten voor een doofpotoperatie, dcr. Wel integendeel. Maar hij heeft wel gelijk dat de speculaties hier gevoed worden door geruchten, niet noodzakelijk door feiten.
Dat er werken bezig waren, is het eerste dat ik er van hoor, en het zou me ten zeerste verbazen. Midden in de spits voer je geen werken uit, want je hebt je hele rooster nodig.
Voor zover ik heb begrepen waren de 2 overleden Infrabelmedewerkers bureaumensen. Dus geen mensen die daar aan het werk waren, als dat al waar zou zijn.
Het is dat soort speculatie dat op den duur een eigen leven gaat leiden, en de oorzaken niet bloot leggen, maar net mee helpen verduisteren.
Speculeren is des mensen, en het zal hier niet stoppen, gewoon omdat pewiam of ik dat vragen. Maar hou het wel in het achterhoofd, dat wellicht niemand hier aanwezig in deze thread bij de onderzoekers is, en we dus geen van allen een volledig beeld hebben. De onderzoekers zullen wel, in het belang van het onderzoek, hun bevindingen niet openbaar maken tot het proces. Wij, we kunnen maar gissen. Niet meer.
Werken (onderhoud /weizegingen)konden uitgevoerd zijn gedurende de nacht, aan eender welk systeem! Dus na een technische interventie is er altijd de mogelijkheid dat het probleem zich stelt enkele tijd na het vrijgeven van het spoor.Di zijn geen speculaties ,maar reele mogelijkheden.Geen enkele menselijke vergissing of technische onvolmaaktheid kan uitgesloten worden.
en tweede opmerking op uw bijdrage , is het feit dat het nog niet zeker is dat er een proces komt.
Er zijn nog treinrampen gebeurt waar er geen correctioneel of assisenproces is gevoerd. Dus het een sluit het andere niet uit!Ik dacht dat er een proces is gekomen na Pécrot omdat bepaalde partijen niet akkoord waren met bepaalde voorstellen van de "verantwoordelijken". Alles hangt af van de het parket, de onderzoeksrechter en de burgelijke partijen!
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Geplaatst: 18 feb 2010, 12:17
door nighttrain
Patrick schreef:Was het nu groen of rood... ?
Oplossing: nieuw bijkomend controlesysteem: videocamera in de stuurpost (gericht op de rijbaan natuurlijk)
Kan het seinbeeld, wisselstanden, toestand van het spoor, enz. visueel registreren.
Ik zie al nadelen: gigantische datastroom (lokaal opslaan; draadloos doorsturen evt. als backup); probleem bij direct zonlicht; ...
't Is maar een idee natuurlijk...
Dat is een zeer zinnig en perfekt uitvoerbaar voorstel. Beperkte opslag capaciteit nodig daar enkel bv de laatste 10' in het geheugen zouden moeten blijven.
Enig punt dat zou op te lossen zou moeten worden, is ervoor zorgen dat die gegevens onverwoestbaar moeten opgeslagen worden.Wat dus niet onmogelijk is.En het onderhoud of reinigen van de lenzen.
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Geplaatst: 18 feb 2010, 12:21
door groentje
Dergelijke 'mogelijkheden' gaan maar al te vaak een eigen leven leiden. Met alle gevolgen voor de betrokkenen. Speculeren is dus niet verboden, maar een beetje terughoudendheid lijkt me wel op zijn plaats.
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Geplaatst: 18 feb 2010, 12:24
door Stef
Om terug on topic te komen, wat registreren die zwarte dozen nu eigenlijk precies? De snelheid en de seinen? Of ook nog andere zaken?
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Geplaatst: 18 feb 2010, 12:26
door Adler
groentje schreef:Dergelijke 'mogelijkheden' gaan maar al te vaak een eigen leven leiden. Met alle gevolgen voor de betrokkenen. Speculeren is dus niet verboden, maar een beetje terughoudendheid lijkt me wel op zijn plaats.
Een gouverneur die 2 uur na de ramp voor alle tv-camera's komt verklaren dat de treinbestuurder door het rood is gereden, dat noem ik speculeren.