Pagina 25 van 25

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 20 okt 2025, 18:22
door rdv
ovspotter_be schreef: 20 okt 2025, 17:34 Als men dezelfde dag terugkeert, maakt men slechts een enkele reis is het €2 goedkoper per persoon vergeleken met vroeger :wink:
Je bent wellicht "niet" vergeten? (Als je NIET dezelfde dag terugkeert ...)

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 21 okt 2025, 03:34
door ovspotter_be
Inderdaad, ik bedoelde inderdaad dat een seniorenbiljet nu ook in een enkele reis beschikbaar is terwijl je vroeger steeds een retour kreeg.

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 21 okt 2025, 14:59
door Xio
In het lexicon wordt een overstap nu als volgt gedefinieerd:

Overstappen van de ene trein op de andere om je reis te kunnen verderzetten, wanneer de reisweg het
gebruik van meerdere treinen vereist. Elke reiziger dient de reisweg te volgen met een of meerdere
overstappen, voorgesteld door de NMBS-routeplanner.

Als we als voorbeeldtraject Leuven-Zottegem nemen, suggereert de routeplanner steeds een overstap in Brussel-Zuid. Is het dan niet toegestaan om reeds in Brussel-Noord over te stappen?

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 21 okt 2025, 15:04
door overweg13
Dat heb ik me ook al afgevraagd. We stappen bij de heenreis altijd over in Brussel-Zuid, bij de terugreis altijd in Brussel-Noord. Ik heb lang geleden de klantendienst daarover nog aangeschreven, omdat de voordelen voor de reiziger duidelijk zijn. En wie kan me verplichten om de planner te raadplegen? Eigenlijk denk ik dat het vooral te maken heeft met de compensatieregeling: je hebt de planner niet gevolgd en dus krijg je geen compensatie, nè. Ik vind dat reizigersorganisaties en comité(s) hier wel eens wat vragen over mogen stallen.

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 21 okt 2025, 15:58
door edelweiss
Als Senior met of zonder Train+: Hoe koop/boek je met het nieuwe tariefsysteem een reis met omweg, als voorbeeld Turnhout-Athus via Dinant, Bertrix en Virton om een landschappelijk interessante reis te maken? Terug via de gebruikelijke route, nu geen probleem vanwege aparte heen en terugreis.

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 21 okt 2025, 16:03
door ovspotter_be
Aparte tickets, ik kan me niet inbeelden dat onder de oude voorwaarden deze omweg wel was toegelaten?

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 21 okt 2025, 17:07
door rvdborgt
edelweiss schreef: 21 okt 2025, 15:58 Als Senior met of zonder Train+: Hoe koop/boek je met het nieuwe tariefsysteem een reis met omweg, als voorbeeld Turnhout-Athus via Dinant, Bertrix en Virton om een landschappelijk interessante reis te maken? Terug via de gebruikelijke route, nu geen probleem vanwege aparte heen en terugreis.
Aparte tickets.
De NMBS geeft de reiziger overigens geen manier meer om te bepalen welke van deze 2 routes (via Bertrix-Dinant of via Arlon-Libramont) het kortste in afstand is. Je kunt weinig anders dan op een kaart kijken en inschatten.

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 21 okt 2025, 17:10
door joverwimp
edelweiss schreef: 21 okt 2025, 15:58 Als Senior met of zonder Train+: Hoe koop/boek je met het nieuwe tariefsysteem een reis met omweg, als voorbeeld Turnhout-Athus via Dinant, Bertrix en Virton om een landschappelijk interessante reis te maken? Terug via de gebruikelijke route, nu geen probleem vanwege aparte heen en terugreis.
Drie tickets: Turnhout-Paliseul, Paliseul-Bertrix, Bertrix-Athus

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 21 okt 2025, 17:31
door rvdborgt
joverwimp schreef: 21 okt 2025, 17:10
edelweiss schreef: 21 okt 2025, 15:58 Als Senior met of zonder Train+: Hoe koop/boek je met het nieuwe tariefsysteem een reis met omweg, als voorbeeld Turnhout-Athus via Dinant, Bertrix en Virton om een landschappelijk interessante reis te maken? Terug via de gebruikelijke route, nu geen probleem vanwege aparte heen en terugreis.
Drie tickets: Turnhout-Paliseul, Paliseul-Bertrix, Bertrix-Athus
Waarom 3 en geen 2 of maar 1? Hoe bepaal je dat?

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 21 okt 2025, 17:49
door desirootje
rvdborgt schreef: 21 okt 2025, 17:31
joverwimp schreef: 21 okt 2025, 17:10
edelweiss schreef: 21 okt 2025, 15:58 Als Senior met of zonder Train+: Hoe koop/boek je met het nieuwe tariefsysteem een reis met omweg, als voorbeeld Turnhout-Athus via Dinant, Bertrix en Virton om een landschappelijk interessante reis te maken? Terug via de gebruikelijke route, nu geen probleem vanwege aparte heen en terugreis.
Drie tickets: Turnhout-Paliseul, Paliseul-Bertrix, Bertrix-Athus
Waarom 3 en geen 2 of maar 1? Hoe bepaal je dat?
Je moet de kortste weg nemen voor je ticket, Turnhout-Bertrix is via Libramont, en Paliseul-Athus is via Aarlen. Dat is jammer maar die route is u eenmaal veel trager dan het minder mooie alternatief.

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 21 okt 2025, 17:52
door joverwimp
rvdborgt schreef: 21 okt 2025, 17:31
joverwimp schreef: 21 okt 2025, 17:10
edelweiss schreef: 21 okt 2025, 15:58 Als Senior met of zonder Train+: Hoe koop/boek je met het nieuwe tariefsysteem een reis met omweg, als voorbeeld Turnhout-Athus via Dinant, Bertrix en Virton om een landschappelijk interessante reis te maken? Terug via de gebruikelijke route, nu geen probleem vanwege aparte heen en terugreis.
Drie tickets: Turnhout-Paliseul, Paliseul-Bertrix, Bertrix-Athus
Waarom 3 en geen 2 of maar 1? Hoe bepaal je dat? Door simulatie. Turnhout-Bertrix lukt net niet via Paliseul, het (snelste) traject loopt via Libramont. Eén traject loopt niet via Dinant.

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 21 okt 2025, 18:17
door rvdborgt
desirootje schreef: 21 okt 2025, 17:49
rvdborgt schreef: 21 okt 2025, 17:31
joverwimp schreef: 21 okt 2025, 17:10 Drie tickets: Turnhout-Paliseul, Paliseul-Bertrix, Bertrix-Athus
Waarom 3 en geen 2 of maar 1? Hoe bepaal je dat?
Je moet de kortste weg nemen voor je ticket, Turnhout-Bertrix is via Libramont, en Paliseul-Athus is via Aarlen. Dat is jammer maar die route is u eenmaal veel trager dan het minder mooie alternatief.
Je mag de snelste of de kortste weg nemen (of die met de minste overstappen, binnen bepaalde grenzen). Maar hoe bepaal je de kortste weg? De NMBS biedt hiervoor bij mijn weten geen middelen meer aan.
joverwimp schreef: 21 okt 2025, 17:52 Door simulatie. Turnhout-Bertrix lukt net niet via Paliseul, het (snelste) traject loopt via Libramont. Eén traject loopt niet via Dinant.
Dat levert de snelste route op, maar niet de kortste.

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 21 okt 2025, 18:26
door trainlovertje
desirootje schreef: 21 okt 2025, 17:49
rvdborgt schreef: 21 okt 2025, 17:31
joverwimp schreef: 21 okt 2025, 17:10
Drie tickets: Turnhout-Paliseul, Paliseul-Bertrix, Bertrix-Athus
Waarom 3 en geen 2 of maar 1? Hoe bepaal je dat?
Je moet de kortste weg nemen voor je ticket, Turnhout-Bertrix is via Libramont, en Paliseul-Athus is via Aarlen. Dat is jammer maar die route is u eenmaal veel trager dan het minder mooie alternatief.
Tegenwoordig moet je niet meer de kortste route nemen, maar wel de weergegeven route in de app. En die geeft van Paliseul zowel via Arlon als via Virton weer richting Athus. Via Arlon ietsje sneller, Via Virton spaar je een overstap. Omdat beide reizen een zeker voordeel hebben, worden ze beide weergegeven.

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 21 okt 2025, 22:41
door edelweiss
Bedankt voor de reacties! Verhelderend!
Nòg een vraag: een terugreis Athus-Turnhout- de reisplanner geeft de mogelijkheid de overstaptijd te verlengen tot 60 minuten. Dat zou in Arlon een overstaptijd van 1 uur en 18 min opleveren, voldoende wat te gaan eten in de buurt van station Arlon. Is dat dan een reis zonder onderbreking (niet meer toegestaan in nieuwe tarief) omdat de reisplanner die optie aangeeft?