Pagina 24 van 80
					
				Re: IJzeren Rijn
				Geplaatst: 22 jun 2010, 07:13
				door Bibke
				Geen belangstelling noch centen voor trein Neerpelt-Weert
In België en Nederland is er weinig politieke belangstelling en zijn er al evenmin financiële middelen voor de realisatie van een treinverbinding Neerpelt-Weert.
Dat blijkt uit een verslag van het Beneluxparlement dat zicht zaterdag boog over het grensoverschrijdend treinverkeer tussen België, Nederland en Luxemburg. Het Beneluxparlement formuleert aanbevelingen aan de regeringen van de drie landen.
Zo wordt er aangedrongen op de invoering van twee treinen per uur tussen Roosendaal en Antwerpen en de versnelde invoering van “kantelbaktreinen” om de reistijd tussen Brussel en Luxemburg gevoelig korter te maken. Maar voor de invoering van een verbinding Neerpelt-Weert is er volgens uittredend staatssecretaris Schouppe ”onvoldoende politieke belangstelling en financiële ruimte in België en Nederland”. Volgens de woordvoerder van Schouppe heeft dat onder meer te maken met het dossier IJzeren Rijn.
Bron: HBvL dd Maandag 21 juni 2010.
			 
			
					
				Re: IJzeren Rijn
				Geplaatst: 22 jun 2010, 07:17
				door Bibke
				Beneluxraad: geen trein Neerpelt-WeertZondag 
20 juni 2010
UPDATE De Beneluxraad, in feite een soort parlement dat de samenwerking tussen België, Nederland en Luxemburg regelt, ziet een treinverbinding tussen Neerpelt en Weert niet zitten. Dat staat in een advies dat vrijdag is geformuleerd en dat handelt over het internationaal treinverkeer tussen de drie landen. De raad wil wel dat de spoorverbinding tussen Roosendaal en Antwerpen blijft bestaan. Die wordt mogelijk opgeheven als de hogesnelheidstrein van Amsterdam via Brussel naar Parijs gaat rijden. Het advies is niet bindend, maar het maakt de realisatie van zo'n reizigerstreinverbinding tussen Neerpelt en Weert wel onwaarschijnlijk. 
UPDATE In een reactie zegt burgemeester Theo Schuurmans van Hamont-Achel niet te begrijpen dat de Beneluxraad zo'n advies kan formuleren: "Hebben ze niet de taak een samenwerking tussen de Beneluxlanden te stimuleren? En hoe doe je dat? Door landen te verbinden, te laten samenwerken en dus op zijn minst ontsluitingen via weg, water en trein te bevorderen." De burgemeester herinnert er schamper aan dat Vlaanderen en Nederland slechts één grensovergang voor reizigerstreinen hebben; Wallonië heeft er liefst 9...
Bron: http://www.internetgazet.be/default.asp ... el&p=18981 
			 
			
					
				Re: IJzeren Rijn
				Geplaatst: 22 jun 2010, 12:12
				door dcr
				Voorzitter is Bart Tommelein,
verbaast me niets dat deze Oostendse liberaal zich niets aantrekt van Noord-Limburgs spoorverkeer.
			 
			
					
				Re: IJzeren Rijn
				Geplaatst: 22 jun 2010, 17:53
				door giuseppe
				Is er eigenlijk al eens een berekening gemaakt wat het precies zou kosten om:
- Perrons in Budel, Hamont en eventueel Weerterbergen aan te leggen
- Aanleg MEMOR of TBL1+ op hele baanvak 
- Automatische overwegen
Zo veel zou dat toch niet moeten zijn?
			 
			
					
				Re: IJzeren Rijn
				Geplaatst: 22 jun 2010, 18:16
				door ijzeren rijn 82
				giuseppe schreef:Is er eigenlijk al eens een berekening gemaakt wat het precies zou kosten om:
- Perrons in Budel, Hamont en eventueel Weerterbergen aan te leggen
- Aanleg MEMOR of TBL1+ op hele baanvak 
- Automatische overwegen
Zo veel zou dat toch niet moeten zijn?
perons mag geen probleem zijn die zijn zo aangelegd
beveiliging ; 1 blok Bv aan de grens moet genoeg zijn 
met TTB dag reed men gemakkelijk 2 uur dienst aan 70/40km/u  
op 1 na zijn alle overwegen automatisch maar de snelheid is beperkt in belgie 70km/u Ned 40km/u
voor personen vervoer zou de snelheid toch minstens 90km/u zijn en liefst 120km/u dus daar moet de activatie van de overweg langer zijn
 
			 
			
					
				Re: IJzeren Rijn
				Geplaatst: 23 jun 2010, 12:35
				door groentje
				Aan 70 en 40 km/h is natuurlijk wel niet heel erg efficiënt, en aanlokkelijk voor de reizigers. Om die snelheid te verhogen zullen dus wel de spoorbedding en de sporen mogen vervangen worden, wat op termijn sowieso best gebeurt.
			 
			
					
				Re: IJzeren Rijn
				Geplaatst: 23 jun 2010, 16:16
				door giuseppe
				^^ Aan Nederlandse kant is het spoor bijna volledig vervangen, ik denk dat daar makkelijk 100 km/h over gereden kan worden. Die lagere baanvaksnelheid is er alleen omdat er geen ATB aanwezig is.
			 
			
					
				Re: IJzeren Rijn
				Geplaatst: 23 jun 2010, 16:21
				door groentje
				Dat is dan goed nieuws, maar hetzelfde geldt (nog) niet aan Belgische kant.
			 
			
					
				Re: IJzeren Rijn
				Geplaatst: 23 jun 2010, 21:18
				door ijzeren rijn 82
				groentje schreef:Dat is dan goed nieuws, maar hetzelfde geldt (nog) niet aan Belgische kant.
jawel hoor in 2008 traject Hamont grens-Neerpelt volledig van nieuwe dwarsliggers voorzien
die zijn trouwens geschikt voor 120km/u
 
1 stuk is niet vervangen in NL , dat is 1.5 km Hamont grens-Budel zinkfabriek aansluiting
 
			 
			
					
				Re: IJzeren Rijn
				Geplaatst: 23 jun 2010, 23:51
				door groentje
				Ah bon? Ik leer steeds bij, blijkbaar. Maar dat is toch al een beetje goed nieuws. Is de lijn nu infrastructureel geschikt voor snelheden die hoger liggen dan 40 km/h? 90 zou een goed minimum zijn...
			 
			
					
				Re: IJzeren Rijn
				Geplaatst: 24 jun 2010, 09:47
				door LML
				Nederland ligt nog steeds dwars voor goederentreinen over de IJzeren Rijn, maar reizigerstreinen zou toch bespreekbaar worden? Of vergis ik mij?
			 
			
					
				Re: IJzeren Rijn
				Geplaatst: 24 jun 2010, 11:10
				door deadlock
				giuseppe schreef:^^ Aan Nederlandse kant is het spoor bijna volledig vervangen, ik denk dat daar makkelijk 100 km/h over gereden kan worden. Die lagere baanvaksnelheid is er alleen omdat er geen ATB aanwezig is.
Ik vraag me af of dat wel zo is. Tussen Olst en Zwolle is ook geen ATB aanwezig en daar wordt 130 gereden.
 
			 
			
					
				Re: IJzeren Rijn
				Geplaatst: 24 jun 2010, 14:58
				door Mark7758
				Zwolle-Olst-Deventer heeft gewoon ATB. (Zie ook netverklaring Prorail)
			 
			
					
				Re: IJzeren Rijn
				Geplaatst: 24 jun 2010, 15:08
				door Bibke
				deadlock schreef:giuseppe schreef:^^ Aan Nederlandse kant is het spoor bijna volledig vervangen, ik denk dat daar makkelijk 100 km/h over gereden kan worden. Die lagere baanvaksnelheid is er alleen omdat er geen ATB aanwezig is.
Ik vraag me af of dat wel zo is. Tussen Olst en Zwolle is ook geen ATB aanwezig en daar wordt 130 gereden.
 
giuseppe bedoelt wel het stuk tussen Weert en Neerpelt meer bepaald het vervangen stuk tss Weert en Budel, aftaking naar de zinkfabriek. Je kan dat zelfs op Google zien dat de vervanging gebeurd is tussen Weert en de aftakking.
 
			 
			
					
				Re: IJzeren Rijn
				Geplaatst: 24 jun 2010, 15:16
				door Mark7758
				Weert-Budel - Grens is 40km/h. Reden er is geen ATB/ATBNG/ERTMS aanwezig.
Zodra men geld beschikbaar is/wordt kan men dit aanleggen.
Te Budel zal men wel iets moeten doen met de beveiliging voor de aftakking naar de Zinkfabriek.
Hoe meer beveiliging men wilt, hoe harder men wilt rijden hoe duurder het wordt.