Treinramp in Buizingen (Halle)

Alles over reizigerstreinen in België.
Adler

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Adler »

nighttrain schreef:Als ik hoor dat er in 2009 een 94 tal seinvoorbijrijdingen zijn gebeurt, dan zijn dit in feite 94 evenwaardige gevallen als Halle , maar met een factor geluk.In wiskunde noemen ze dat kansberekening. Want de straf voor de bestuurder is in principe hetzelfde ongacht het aantal doden, gewonden of materiele schade(of geen van dat alles). Op een buffer botsen en verplaatsen is ook een seinoverschrijding.
Inderdaad, vroeg of laat moest er zo iets gebeuren.
Verleden jaar heeft de minister nog het volgende geantwoord op een parlementaire vraag over de gevolgen van seinoverschrijdingen:
De ongevallen van 2005 tot 2007 ten gevolge van het voorbijrijden van een stopsein in hoofdspoor, zijn de volgende:
2005: · Beschadiging van een wissel: 9 - Ontsporing: 1 - Botsing: 1
2006: · Beschadiging van een wissel: 8 - Ontsporing: 1 - Botsing: 1
2007: · Beschadiging van een wissel: 6 - Ontsporing: 1
Steven

Bericht door Steven »

HLE 2302 schreef:.

Veel van de voorbijrijdingen zijn voorbijrijdingen waar de trein de sectie net heeft ingereden ... dus slechts een paar meter door het rode sein zit ... vroeger werd dat niet meegeteld.

Greetz 2302.
Alles heeft altijd geteld, je moest vroeger gewoon wat meer geluk hebben, nu met de elektronische blokposten (zover die er al zijn) staat alles vast per computer, vroeger was het de lokale chef die ter plaatse kwam en om het cru te zeggen had je geluk als zijn pet goed stond. Je had pech indien ze verkeerd stond. Dit laatste kan je heden nog lastig, het is dus gewoon lastiger om dergelijk incident te verstoppen maar er zijn er vroeger evengoed geweest die er maar een tien cm doorzaten en even goed te voet zijn gezet.
Glodenox
Contacteer:

Bericht door Glodenox »

Hmm, ik kan fout zijn, maar is het niet de bedoeling dat je via MEMOR na bijvoorbeeld een halte nog altijd kan zien dat je een verwittigingssein (dubbel geel) hebt gekregen?
Normaal gezien zou men dan geen herhalingsseinen nodig hebben, toch? Menselijke fouten kunnen dan natuurlijk nog altijd gebeuren. Het aangehaalde voorbeeld van een bericht krijgen van de dispatching lijkt me een regelmatig voorkomende situatie die een TB kan afleiden en tot fouten kan leiden.

Bedankt voor de heldere uitleg over hoe TBL1+ invloed heeft op de treinen. Ik vroeg het mij al af hoe men exact een remcurve met die apparatuur zou gaan uitvoeren, maar jouw uitleg verklaart het helemaal :) Als men TBL1+ overal in orde krijgt, dan denk ik dat we al een heel eind verder gaan zijn. Menselijke fouten gebeuren, dus een vangnet is nodig - maar men mag er niet afhankelijk van gaan worden.

Greetings,
Glodenox
Shrek

Bericht door Shrek »

Glodenox schreef:Ik vroeg het mij al af hoe men exact een remcurve met die apparatuur zou gaan uitvoeren
De apparatuur kan een hele remcurve aan, maar de tbl 1+ software controleert maar op 1 punt de snelheid.
Maar de upgrade naar ETCS zou er (volgens infrabel toch) "redelijk snel" komen. Dan pas is er sprake van echte remcurves :wink:
2012
Contacteer:

Bericht door 2012 »

treinbruno schreef:Hoe moet er dan door een rood sein in storing gereden worden?
Je kan het systeem uitzetten, dit door te stoppen voor het rode sein, systeem bij stilstand uit zetten en dan het sein passeren.
Steven

Bericht door Steven »

er staat dus een knopje op de stuurtafel om gestoorde seinen te kunnen overschrijden. Een tijdelijke buitendienststelling genaamd.
2012
Contacteer:

Bericht door 2012 »

e49memling schreef:
2012 schreef: (het is in het verleden nog wel gebeurt dat iemand het rood sein totaal niet opmerkt (om welke reden dan ook) en gewoon door rijd, van geen kwaad bewust. Ik zeg wel in het verleden he, ik doe geen uitspraak over de situatie nu in halle !!!)
Hoe komt het dat in de jaren 70-80 en tevoren met een alleen gong-fluit-systeem het nooit tot een vergelijkbaar zwaar ongeval is gekomen? (met een vergelijkbare oorzaak wil ik niet zeggen zolang die niet onomstotelijk vast staat.)-misschien op Aalter na, waar er -zover ik weet- nooit een definitieve officiële oorzaak is gegeven-

Geluk? veranderde mentaliteit? Meer stresserende diensten?....
Tja, dat zal allemaal wel een rol spelen, er rijden ook véél meer treinen dan toen ook, hoe meer er rijden hoe meer kans op ongevallen ook.
De diensten zitten allezins goed vol...
Adler

Bericht door Adler »

Shrek schreef:Maar de upgrade naar ETCS zou er (volgens infrabel toch) "redelijk snel" komen.
Dat is wat Infrabel steeds vertelt, dat TBL1+ is gekozen om later te kunnen overschakelen naar ETCS, maar daar geloof ik dus geen snars van.
Als je weet dat de boordapparatuur voor ETCS zomaar eventjes 10 keer zoveel kost als voor TBL1+, dan is het heel onwaarschijnlijk dat men na de investering voor TBL1+ nog eens 10 keer zoveel gaat uitgeven om nog eens hetzelfde te doen voor ETCS.
Steven

Bericht door Steven »

hangt er vanaf hoe je het bekijkt, standaard heeft al nieuw rollend materieel al etcs aan boord die investering kan je heden ten dage niet meer wegnemen. M6 stuurrijtuigen, HLE18, MS desiro's hebben allemaal al standaard ETCS dus dat is al positief en tegen 2015 a 2020 mogen we nog nieuwe bestellingen verwachten. Het kan onmogelijk dat het huidig wagenpark (zeker de oudste zoals de klassiekjes de varkensneuzen en zelfs de breaks nog 20 jaar blijven rijden.
Adler

Bericht door Adler »

VRT:

De politiek begint steeds meer vragen te stellen naar de oorzaken van de treinramp in Buizingen. De oppositie eist een parlementaire onderzoekscommissie.

De Kamercommissie Infrastructuur wil maandag de toplui van de NMBS bij zich roepen. De commissieleden willen vooral weten waarom het elektronische stopsysteem nog niet algemeen ingevoerd is, negen jaar na de treinramp in het Waalse Pécrot.

Ook minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) wil een overzicht van alle beslissingen over veiligheidssystemen bij het spoor sinds '99.

Intussen vragen de oppositiepartijen Groen!, N-VA, Lijst Dedecker en Vlaams Belang dat er een parlementaire onderzoekscommissie wordt opgericht naar de veiligheid bij de NMBS en de omstandigheden van de treinramp in Buizingen.

CD&V en SP.A vinden het evenwel nog te vroeg om te beslissing of er een dergelijke onderzoekscommissie moet komen. Volgens voormalig NMBS-topman en CD&V-politicus Etienne Schouppe kan de huidige Kamercommissie Infrastructuur dat onderzoek ook voeren. Open VLD wil tot die zitting maandag wachten vooraleer te beslissen over een onderzoekscommissie.

Aan Franstalige kant is CDH niet gekant tegen een speciale onderzoekscommissie. MR-senator Alain Destexhe vraagt dan weer het ontslag van NMBS-topman Marc Descheemaecker.
nighttrain

Bericht door nighttrain »

HLE 2302 schreef:
nighttrain schreef:Als ik hoor dat er in 2009 een 94 tal seinvoorbijrijdingen zijn gebeurt, dan zijn dit in feite 94 evenwaardige gevallen als Halle.
Nu, daar zit je een beetje fout.
Nu worden alle seinvoorbijrijdingen bijgehouden, vroeger was een seinvoorbijrijding hetgene dat in Halle gebeurd is, rood negeren en zonder het te beseffen door te rijden.

Veel van de voorbijrijdingen zijn voorbijrijdingen waar de trein de sectie net heeft ingereden ... dus slechts een paar meter door het rode sein zit ... vroeger werd dat niet meegeteld.

Greetz 2302.
Waar haal jij die wetenschap uit. Vroeger werd alles ook netjes bijgehouden en de resulatten zag je als inleiding in de permanante vorming
Steven

Bericht door Steven »

2302 hoort soms iets te veel cowboyverhalen en gaat die soms veralgemenen.
Kristofke

Bericht door Kristofke »

het is niet echt ter zake, en velen zullen het afdoen als zever maar:

twee weken geleden nam ik in het weekend op weg naar den Blok in Brussel de IC trein Antwerpen-Charleroi

wanneer deze bijna in Antwerpen-Berchem aankwam, maakte deze een felle stop, ik zat in het eerste (stuur)rijtuig vooraan links, ik vond de remming uitzonderlijk en keek uit de raam en zag nog een trein voor de neus voorbijrijden die van spoor aan het veranderen was over de wissel heen, er volgenden nog een stuk of twee rijtuigen van de andere trein voordat de wissel vrij was

ik was er bijna stellig van overtuigd dat we zelfs niet meer zouden vertrekken wegens door het rood gereden, maar uiteindelijk toch gewoon verder gereden, ook Berchem voorbij

station Berchem is nog steeds all-relais, zijn zulke seinoverschrijdingen mogelijk zonder dat iemand dat kan zien? kan wanneer een wissel bezet is er een groen sein zijn voor de trein dat ik in zat?
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

HLE 2302 schreef:TBL1+ had er al jaren moeten liggen, het is grotendeels de schuld van Europa dat het er nog niet ligt, in combinatie met de NMBS die TBL 1+ veel te traag invoert.
"Europa" heeft hier geen enkele schuld aan, aangezien TBL1+ door de Belgische instanties moet worden goedgekeurd. De ontwikkeling van EuroTBL1 en EuroTBL2 (= TBL via de ERTMS-bakens, gebruik makend van de beschikbare "nationale ruimte" in het ETCS-telegram) is uiterlijk vlak na 2001 gestart, zo niet al in 1999. TBL1+ is er later bijgekomen. En het was al vanaf het begin duidelijk dat EuroTBL er als voorloper ERTMS van zou komen, niet pas in 2006. Ik begrijp niet dat het zo lang heeft moeten duren na 1999/2001 voordat ze eindelijk met de installatie zijn begonnen. Een parlementair onderzoek lijkt me inderdaad gewenst.

Groetjes,
Rian
banaan

Bericht door banaan »

Adler schreef:
Shrek schreef:Maar de upgrade naar ETCS zou er (volgens infrabel toch) "redelijk snel" komen.
Dat is wat Infrabel steeds vertelt, dat TBL1+ is gekozen om later te kunnen overschakelen naar ETCS, maar daar geloof ik dus geen snars van.
Als je weet dat de boordapparatuur voor ETCS zomaar eventjes 10 keer zoveel kost als voor TBL1+, dan is het heel onwaarschijnlijk dat men na de investering voor TBL1+ nog eens 10 keer zoveel gaat uitgeven om nog eens hetzelfde te doen voor ETCS.
Wat wordt bedoeld is dat de bakens voor TBL 1+ identiek zijn aan die voor ETCS.
Plaats reactie