Pagina 23 van 23
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Geplaatst: 16 okt 2025, 12:06
door FLV-FGSP
Ik las dit voorbeeld van een geval waar opsplitsen wel iets kan opleveren:
Antwerpen-Gent zonder vermindering: 11,80
Opgeknipt (spitsticket tot Sint-Niklaas, vanaf daar dalticket) : 5,5 + 4,6 euro = 10,10 euro.
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Geplaatst: 16 okt 2025, 13:13
door klaas
Ik denk dat ik nog een probleempje zie opduiken...
Mijn jeugdbeweging reist enkele malen per jaar met de trein. Zeker voor lange afstanden (op kamp) namen we hiervoor go-passen (wegens goedkoper en handiger dan een groepsreservatie). We vertrekken vaak op weekdagen op kamp, vertrek steevast in volle ochtendspits. Nu wordt het goedkoopste voor ons een jongerenticket met train+. De meesten hebben geen MOBIB-kaart. De leden nemen geen gsm mee.
Dus moeten wij dan 30-tal (en voor veel jeugdbewegingen nog veel meer) personen Train+ tickets aan de automaat kopen, waarbij we dus voor iedereen apart de volledige naam moeten intikken? We zullen al snel een kwartiertje bezig zijn. Ik denk dat we ons populair gaan maken in ons stationnetje met slechts 1 automaat.
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Geplaatst: 16 okt 2025, 13:24
door overweg13
En wordt de groepsreis op die manier dan toch geen goede optie?
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Geplaatst: 16 okt 2025, 13:36
door klaas
Niet echt, en om verschillende redenen:
Het blijft duurder (60% korting op €20,90 = €8,36 ipv €5,50 + €2 train+ per enkele rit = €7,50). En onze leden -12 jaar reizen gratis mee, in een groepsreservatie betaal je daar ook nog eens een euro voor (als dat blijft).
En los van de prijs (want goed, minder dan twee euro verschil is het einde van de wereld niet - alhoewel: heen-en-terug voor zoveel mensen begint dat op te lopen):
- De NMBS geeft je vaak een route buiten de spits, waardoor we al snel twee uur verliezen
- Geen keuzevrijheid: als onze tenten vroeger of later afgebroken zijn zijn we nu flexibel. Met een groepsreis moet je langer wachten (of erger, mis je je ene trein)
- Lang op voorhand aanvragen, terwijl we vaak last-minute wijzigingen aan ons schema hebben
- Je kan geen fietsen meenemen, wat we nu soms wel doen. En indien nodig splitsen we ons daarvoor op over meerdere treinen, maar ook dat kan niet met een groepsreservatie.
Met andere woorden, zelfs los van de prijs is een groepsrit niet echt een concurrentiële optie.
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Geplaatst: 16 okt 2025, 14:55
door joverwimp
trainlovertje schreef: ↑15 okt 2025, 17:11
rdv schreef: ↑15 okt 2025, 16:55
Hoe gaat de aankoop van een Trein+ aan het loket of aan de automaat? Aangezien deze op naam staat, vermoed ik dat je je naam moet intikken aan de automaat? If je identiteitskaart afgeven aan de loketbediende? En moet je dan de unieke code van de Trein+ ingeven als je een ticket koopt aan de automaat?
Daarnet gekocht aan de automaat. Je kan het zonder Mobib en alles manueel invullen, geloof ik. Maar er is dus ook een optie om het te doen via Mobib.
Mijn hernieuwde MIVB-Mobib was nog niet geregistreerd bij NMBS, maar dat vormde geen probleem; ik moest gewoon het Mobib-nummer manueel invullen aan de automaat en kon meteen mijn Train+ op naam kopen, zonder dat ik dus mijn naam manueel heb moeten invullen. Ik kreeg een print out van een QR code en vermoed dat Train+ nu eveneens op mijn Mobib geregistreerd staat.
Hoe registreer je een MIVB- of De Lijn-Mobib bij de NMBS ? aan een loket ?
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Geplaatst: 16 okt 2025, 17:17
door ovspotter_be
Daarvoor zul je inderdaad bij een loket moeten passeren.
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Geplaatst: 16 okt 2025, 22:50
door trainlovertje
Het zou goed kunnen dat door het manueel ingeven van het nummer van mijn Mobib-kaart bij het aankopen van de Train+-kaart deze automatisch geregistreerd werd bij NMBS. Op die manier wordt een Train+-kaart kopen ook een manier om een Mobib te registreren…
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Geplaatst: 17 okt 2025, 04:53
door rdv
klaas schreef: ↑16 okt 2025, 13:36
Het blijft duurder (60% korting op €20,90 = €8,36 ipv €5,50 + €2 train+ per enkele rit = €7,50). En onze leden -12 jaar reizen gratis mee, in een groepsreservatie betaal je daar ook nog eens een euro voor (als dat blijft).
En los van de prijs (want goed, minder dan twee euro verschil is het einde van de wereld niet - alhoewel: heen-en-terug voor zoveel mensen begint dat op te lopen):
- De NMBS geeft je vaak een route buiten de spits, waardoor we al snel twee uur verliezen
- Geen keuzevrijheid: als onze tenten vroeger of later afgebroken zijn zijn we nu flexibel. Met een groepsreis moet je langer wachten (of erger, mis je je ene trein)
- Lang op voorhand aanvragen, terwijl we vaak last-minute wijzigingen aan ons schema hebben
- Je kan geen fietsen meenemen, wat we nu soms wel doen. En indien nodig splitsen we ons daarvoor op over meerdere treinen, maar ook dat kan niet met een groepsreservatie.
Met andere woorden, zelfs los van de prijs is een groepsrit niet echt een concurrentiële optie.
klaas schreef: ↑16 okt 2025, 13:13
Mijn jeugdbeweging reist enkele malen per jaar met de trein. Zeker voor lange afstanden (op kamp) namen we hiervoor go-passen (wegens goedkoper en handiger dan een groepsreservatie). We vertrekken vaak op weekdagen op kamp, vertrek steevast in volle ochtendspits. Nu wordt het goedkoopste voor ons een jongerenticket met train+. De meesten hebben geen MOBIB-kaart. De leden nemen geen gsm mee.
Dus moeten wij dan 30-tal (en voor veel jeugdbewegingen nog veel meer) personen Train+ tickets aan de automaat kopen, waarbij we dus voor iedereen apart de volledige naam moeten intikken? We zullen al snel een kwartiertje bezig zijn. Ik denk dat we ons populair gaan maken in ons stationnetje met slechts 1 automaat.
Volgens mij stond er ergens in de voorwaarden dat een Youth Multi niet gebruikt mag worden door groepen

(maar het werd wel volop gedaan door jeugdbewegingen e.d.). Ik begrijp ook dat de NMBS liever geen groepen in de spits ziet (en al zeker niet als die reis via Brussel gaat).
Net als bij internationale reizen of met het vliegtuig zal je iets meer betalen voor meer flexibiliteit. Of wat meer plannen (wat ik als ouder ook handig vindt, als mijn kind plots 2u vroeger of later vetrekt of aankomt van kamp is dat voor mijn planning niet zo handig

).
Wat je probleem betreft, kan je niet gewoon vragen dat de ouders de ticketten en Train+ kopen?. Sommige kinderen gaan al een Train+ kaart hebben, anderen niet. Bij de jeugdbeweging van onze kinderen moeten de ouders altijd voor de ticketten zorgen (wat handig is omdat sommigen gratis rijden, anderen gezinsbondkorting, anderen hebben een eigen Youth Multi of Youth Holiday etc.).
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Geplaatst: 17 okt 2025, 09:20
door FrederikD
joverwimp schreef: ↑16 okt 2025, 14:55
Hoe registreer je een MIVB- of De Lijn-Mobib bij de NMBS ? aan een loket ?
Ik heb net mijn MIVB Mobib heel makkelijk online geregistreerd. Gewoon kaartnummer ingeven op je My NMBS account.
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Geplaatst: 17 okt 2025, 09:54
door joverwimp
FrederikD schreef: ↑17 okt 2025, 09:20
joverwimp schreef: ↑16 okt 2025, 14:55
Hoe registreer je een MIVB- of De Lijn-Mobib bij de NMBS ? aan een loket ?
Ik heb net mijn MIVB Mobib heel makkelijk online geregistreerd. Gewoon kaartnummer ingeven op je My NMBS account.
Enkel mogelijk met MIVB Mobib; met De Lijn moet je helaas naar een loket...