Pagina 23 van 158
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 24 jan 2014, 07:48
door K V B
SBB 460 schreef:
Trouwens de bestelling bij Bombardier door SBB van de nieuwe Twindexx treinstellen is op zijn minst met twee jaar uitgesteld.
(vandaag medegedeeld door SBB op BahnOnline)
De bestelling is niet uitgesteld (want te treinen zijn al bestelt), het is de levering die vertraging oploopt. En het is niet enkel Bombardier's schuld.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 25 jan 2014, 20:53
door nahoj
pietmol schreef:dus bijna 3 miljoen versus 7,2 miljoen voor een desiro.
De Desiro kost ca. 5 miljoen per stuk (1,5 miljard / 300).
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 25 jan 2014, 20:58
door nahoj
bobby schreef: bij de HLE27 kan via de MUX-bus/MUX-computer toch ook elke functie van de loc vanuit een digitaal systeem bediend worden (of zie ik dat verkeerd?)
Niet èlke functie, en niet SIL4 (veiligheidsniveau).
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 30 jan 2014, 08:04
door pietmol
nahoj schreef:pietmol schreef:dus bijna 3 miljoen versus 7,2 miljoen voor een desiro.
De Desiro kost ca. 5 miljoen per stuk (1,5 miljard / 300).
idd nahoj, fout van mij;
maar als een desiro "slechts" 5 miljoen per stuk kost dan is de upgrade van een AM80 volgens het huidige concept aan zo'n 3 miljoen Euro per stuk nog minder zinvol...
Re: Renovatie AM75 ?
Geplaatst: 30 jan 2014, 08:29
door pietmol
misschien moet men er maar voor zorgen dat die nieuwe dubbeldekkers naar Nederland kunnen, dan kan men de IC-n (Charleroi - Essen) laten doorrijden tot in Roosendael...
Re: Renovatie AM75 ?
Geplaatst: 30 jan 2014, 09:01
door Shrek
pietmol schreef:misschien moet men er maar voor zorgen dat die nieuwe dubbeldekkers naar Nederland kunnen, dan kan men de IC-n (Charleroi - Essen) laten doorrijden tot in Roosendael...
Laten we het hopen he. Tegen de levering van deze stellen zou Roosendaal en omstreken uitgerust moeten zijn met ETCS, dus kunnen ze misschien wel nog verder Nederland in rijden.
Re: Renovatie AM75 ?
Geplaatst: 30 jan 2014, 09:39
door kika
Shrek schreef:Laten we het hopen he. Tegen de levering van deze stellen zou Roosendaal en omstreken uitgerust moeten zijn met ETCS, dus kunnen ze misschien wel nog verder Nederland in rijden.
Er gaat nog heel wat water door de Maas vloeien voor de Nederlanders op grote schaal ETCS invoeren. Of hebben ze jou als expert in de 2e Kamer gevraagd? Dan zal het wel loslopen met politiekers te overtuigen

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 30 jan 2014, 11:18
door Shrek
kika schreef:
Er gaat nog heel wat water door de Maas vloeien voor de Nederlanders op grote schaal ETCS invoeren. Of hebben ze jou als expert in de 2e Kamer gevraagd? Dan zal het wel loslopen met politiekers te overtuigen

de politiek moet inderdaad nog volgen, maar bij prorail is de klik al gemaakt

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 03 feb 2014, 08:58
door pietmol
Steven schreef:Daarom dat men de nieuwe stuurtafel in de vernieuwde breaks al de fysieke afmetingen geeft om de etcs schermen er in te kunnen monteren. De stuurtafel van de HLE 21/27 voldoet er compleet niet aan. Dat zal dus volledig nieuw moeten worden indien men er aan zou denken om toch etcs in te bouwen.
Steven, en wat moet ik mij voorstellen bij een "nieuwe stuurtafel"?
is dat een "nieuw tablet" waarop de de bestaande bedieningselementen anders geordend worden zodat er plaats is voor het ETCS-scherm, of is dat een volledig nieuwe & complete tafel (bv een stuurtafel M6) die men inbouwt?
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 03 feb 2014, 16:05
door Steven
Op de nieuwe stuurtafel staan een aantal zaken inderdaad anders opgesteld. Ook de bovenkant is iets hoger gemaakt op nadien voldoende plaats in de hoogte te hebben voor dat etcs scherm. Om deze reden staan de leeslichtjes (groene LEDs) iets anders opgesteld tov de eerste vernieuwde breaks.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 14 mar 2014, 16:01
door pietmol
nahoj schreef:
Momenteel wordt het volgende concreet uitgewerkt. Hieraan kunnen nog wijzigingen aangebracht worden, in functie van de evolutie van het project (o.m. de technische mogelijkheden).
> 1000 dubbeldekrijtuigen M7, in 4 varianten:
- 2de klasse;
- 1e/2e klasse;
- 2e klasse + multifunctionele ruimte + stuurpost;
- 2e klasse + stuurpost + zelfstandige tractie-uitrusting.
Ze zullen in min of meer vaste configuratie rijden van 4 of 6 eenheden (uitbating type motorstel), maar dit kan ook gemengd gebeuren met gesleepte M5*/M6/M7, tractie door M7/HLE(13/)18/19, en besturing vanuit M6/M7/HLE(13/)18/19 (via MUX).
De GF-koppeling moet dus functioneel compatibel zijn tussen HLE19, M6 en M7. Bij de andere GF beperkt zich dit tot evacuatiemogelijkheden (en bij MR96 zelfs dat niet wegens de hoogte van de koppeling).
* bij M5 zal het enkel gaan om door M7/HLE omsloten homogene M5-stellen, met de stuurposten van de stuurrijtuigen M5 buiten dienst, om reden van de energievoorziening van M5.
Waarom enkel rijtuigen 1e/2e klasse en geen rijtuigen 1e klasse (volledig)?
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 15 mar 2014, 17:04
door BlubBlub
pietmol schreef:Waarom enkel rijtuigen 1e/2e klasse en geen rijtuigen 1e klasse (volledig)?
Omdat we in de Desiro een voorsmaakje gekregen hebben met de moderne 1e klasse en dat je daar dan toch geen heel rijtuig aan moet opofferen? [Ik hoop dat ik alleen cynisch ben en ongelijk ga krijgen met wat ik schrijf]
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 15 mar 2014, 18:32
door FrederikD
Waarom zo cynisch? In de tender staat expliciet vermeld dat er een degelijke 1e klasse in moet.
Het lijkt mij gewoon makkelijker om telkens maar een verdiep 1e klasse te maken: zo kan je als tweedeklasser doorlopen zonder in 1e komen.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 15 mar 2014, 18:37
door overweg13
FrederikD schreef:Waarom zo cynisch? In de tender staat expliciet vermeld dat er een degelijke 1e klasse in moet.
Het lijkt mij gewoon makkelijker om telkens maar een verdiep 1e klasse te maken: zo kan je als tweedeklasser doorlopen zonder in 1e komen.
Dat vind ik een belangrijk argument. Dat je niet door de eerste klasse van een desiro kunt lopen, is een van de weinige lichtpunten van dat materiaal.
Een ander argument is ongetwijfeld dat je wat soepeler kunt omspringen met de verdeling eerste/tweede bij de samenstelling van een trein.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 15 mar 2014, 19:09
door BlubBlub
FrederikD schreef:Waarom zo cynisch? In de tender staat expliciet vermeld dat er een degelijke 1e klasse in moet.
Omdat de eerste klasse ondertussen gewoon duurder is zonder extra comfort. Zelfs in gemoderniseerde breaks is het een onaangename clinische ruimte geworden (en die stekkerdoosjes compenseren dat niet).
FrederikD schreef:Het lijkt mij gewoon makkelijker om telkens maar een verdiep 1e klasse te maken: zo kan je als tweedeklasser doorlopen zonder in 1e komen.
1 verdiep zou mooi zijn, maar dat gaat de doorlopende medemens volgens mij niet tegenhouden.