Pagina 22 van 63

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 17 feb 2010, 13:53
door HLE 2302
Steven schreef:
HLE 2302 schreef:
Steven schreef:de plaatsing van memor of gong fluit op de klassiekjes zit kris kras door elkaar je hebt nog vele oude stellen 100 en 200 die allemaal memor hebben en die paar rode 600 hebben gong fluit
Alle vernieuwde klasiekjes hadden MEMOR dacht ik. Ik heb er nog nooit gezien met gong/fluit, van de hele oude klasiekjes waren er maar 2 met memor.

Greetz 2302.
alle nieuwe hebben dat inderdaad maar van de rode 600 reeks waren er meerdere met gong fluit en daar is er zeker nu nog eentje van. Twee weken terug nog in de stuurpost geweest. Lees mijn bericht dan ook goed 2302.
Idd, de 676 en de 714 die ondertussen wel al zal binnenstaan.

Maar als ik spreek over 'newlooks' dan heb ik het uiteraard over de vernieuwde stellen die die dus uitgerust zijn met Memor.

Ik heb gehoord dat de wissel 470m over het sein lag ... en de stoptrein nog 88 km/h reed bij de crash.
De bestuurder moet dus echt serieus verstrooid gezeten hebben, en ongemerkt het rode stopsein heeft overschreden, zij het een 'zware' fout ... het is zeker begrijpbaar.

TBL1+ had tenslotte al lang in dienst moeten zijn

Greetz 2302.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 17 feb 2010, 15:00
door Stef
Vervotte wil overzicht beslissingen sinds 1999


Minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) heeft een volledig overzicht gevraagd van alle beslissingen over de veiligheidssystemen bij het spoor van 1999 tot nu. Intussen zijn er meer details over het tijdsverloop net voor het ongeval.




Wat gebeurde er net voor het ongeval?

Intussen zijn er meer details bekend over het tijdsverloop vlak voor het treinongeval. Een overzicht.

* Om 8.23 uur vertrekt de trein naar 's Gravenbrakel in het station van Lot.
* 900 meter verder krijgt de bestuurder een verwittigingssein met twee gele lichten. Dat betekent dat hij moet afremmen, omdat het volgende sein op rood staat. De bestuurder moet aangeven dat hij dat sein gezien heeft. Anders valt de trein binnen de vier seconden stil en dat gebeurt niet.
* Nog 900 meter verder stopt de trein in Buizingen, nog altijd precies op schema. Hij trekt opnieuw op en rijdt 300 meter verder door het rode sein, met dramatische gevolgen.

"Mogelijk was de bestuurder het waarschuwingssein vergeten, want dat gebeurt geregeld als een bestuurder tussendoor nog moet stoppen", zegt een bestuurder met 32 jaar ervaring. "Treinbestuurders huiveren van dergelijke situaties: verwittigingssein-stopplaats-rood licht."

Of er maandag echt een menselijke fout is gemaakt, kan alleen het gerechtelijk onderzoek uitwijzen. Ook een technisch defect of een combinatie van beide is niet uitgesloten.



LINK

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 17 feb 2010, 15:16
door 2012
groentje schreef:Het is dan ook die traagheid bij de implementatie van het veiligheidssysteem die de bestuurders tot staken heeft aangezet. Net omdat ze zich teveel blootgesteld voelen door het trage management.
Voor de rest heb je geen ongelijk, de Belgische spoorwegen zijn enorm bekrompen. En hebben zeker veel geluk gehad, de voorbije jaren, tot nu. Als de bestuurder inderdaad het sein heeft overschreden, zoals nu wordt gezegd, en dat er geen fouten waren met de seininrichting, dan is de bestuurder de eerste verantwoordelijke. Maar achterliggende verantwoordelijken kunnen er ook nog zijn. Was de bestuurder voldoende uitgerust, en kon hij dat wel met zijn dienst? Was er een sein minder zichtbaar, ergens, door de weersomstandigheden, bijvoorbeeld? Was hij verstrooid, doordat hij had moeten stoppen, nadat hij een dubbel geel sein had gehad? En last but not least: had een werkende TBL1+-installatie hier het ongeval kunnen vermijden?

Daarom wordt er opgeroepen om het onderzoek af te wachten. De signalisatie heeft zeker zijn zwakke punten, en zal zeker moeten verbeterd worden. Maar daarmee zijn nog niet alle vragen beantwoord.

2 gele (volgend sein rood dus) en dan stoppen aan een perron, na het sluiten van de deuren weer vertrekken (zonder AVG op perron) en dan naar dat rood sein rijden ... tussen het passeren van die 2 gele en het aankomen aan dat rood sein kan en is er vanalles gebeurt dat dikwijls de TB afleid. Hij moet zowiezo al de deuren lossen, de lamp deuren in de gaten houden om opnieuw te vertrekken en dan moet nog alles snel en normaal gaan. Met dit scenario zijn er al heel wat seinvoorbijrijdingen geweest, want als je dan op dat perron vertrekt is het aan de TB om ervoor te zorgen dat hij die 2 geel van voordien niet vergeten is ... In de opleiding worden daar een paar MIDDELEEUWSE geheugen truukjes voor meegegeven, maar die zijn verre van perfect. Als het rode sein dan nog laat zichtbaar is (bocht, struiken, bomen, gebouwen...) dan is remmen al lang te laat als je plots die rode ziet staan.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 17 feb 2010, 15:18
door 2012
fitnessboy schreef:
Dietrich schreef:
fitnessboy schreef:als ze willen een oplossing gemaakt binnen de maand

een beperking aan een sein = pos inpuls
een groen sein = neg inpuls
rood sein = geen inpuls


waarom verandert men niet geeft men bij een rood sein een neg inpuls
en in de loc's en de stellen een relais in de waakinrichting
zodat bij het overschrijden van een rood sein je aut. een noodremming krijgt

zoveel goedkoper dan tbl+ en op een dilkke maand klaar als ze willen
Euhm ik denk dat dat niet goed zal komen... wat gebeurt er dan met krokodillen die verbonden zijn aan een sein in tegenspoor...? Je komt het eerste sein tegen dat open staat en dan het sein in de andere richting dat uiteraard gesloten is... wat dus direct een noodremming zou geven.

Of zie ik iets over het hoofd?
bij een verwittigingssein wat je passeer op normaalspoor in de tegenrichting (wat dan normaal ook 2 geel geeft (dus pos inp ) krijg je toch ook geen inpuls ?
Bij verkeer op tegenspoor worden de krokodillen uitgeschakelt zodat je bij een sein op rugzijde geen impulsen krijgt. Dat uitschakelen gebeurt vanzelf tijdens het "keren van de rijrichting" Ook de overwegen aanrijzones worden daarmee omgelegd.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 17 feb 2010, 15:32
door 2012
Adler schreef:Volgens een artikel in de Railway Gazette zou TBL1+ een trein die een rood sein overschrijdt slechts doen stoppen als de trein sneller rijdt dan 40 km/h bij het overschrijden van het sein.
Als die informatie zou kloppen en in de veronderstelling dat de trein inderdaad het rode sein is voorbijgereden (wat nog moet aangetoond worden), dan is het nog de vraag of TBL1+ in dit geval zou geholpen helpen om de ramp te vermijden.
Het sein ligt op 335 m voorbij de halte in Buizingen.
Is de snelheid dan al hoger dan 40 km/h na het vertrek in Buizingen ?
Ma ba nee ... ik erger mij soms dood aan het gezever dat geschreven wordt en verteld wordt in de pers ...

TBL1+ doet een trein stilvallen 300m voor het sein als deze nog meer dan 40km/u rijd, rijd em 39 of minder dan kan em naar het rode sein rijden, passeert hij het rode sein wel, dan VALT EM HOE DAN OOK STIL. Opleiding gehad van dat systeem vorig jaar. Wel nog geen één keer met dat systeem moeten werken, de stuurposten uitgerust met TBL1+ zijn nog zeer zeldzaam.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 17 feb 2010, 15:34
door Stef
2012 schreef:Als het rode sein dan nog laat zichtbaar is (bocht, struiken, bomen, gebouwen...) dan is remmen al lang te laat als je plots die rode ziet staan.

Klopt, maar in dit geval heeft de TB dat rode sein ook niet gezien. Want de wissel waar alles gebeurd is, ligt een kleine 800 meter na het rode sein.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 17 feb 2010, 15:39
door 2012
Shrek schreef:
Adler schreef:Volgens een artikel in de Railway Gazette zou TBL1+ een trein die een rood sein overschrijdt slechts doen stoppen als de trein sneller rijdt dan 40 km/h bij het overschrijden van het sein.
Als die informatie zou kloppen en in de veronderstelling dat de trein inderdaad het rode sein is voorbijgereden (wat nog moet aangetoond worden), dan is het nog de vraag of TBL1+ in dit geval zou geholpen helpen om de ramp te vermijden.
Het sein ligt op 335 m voorbij de halte in Buizingen.
Is de snelheid dan al hoger dan 40 km/h na het vertrek in Buizingen ?
Dat is niet waar hoor, met TBL1+ kan de trein op 2 manieren in noodremming gaan:
Ofwel wanneer hij door het rood rijdt (aan eender welke snelheid) ofwel wanneer hij een (zeer rudimentaire) remcurve niet volgt. Ik weet niet juist uit hoeveel punten de remcurve bestaat, maar het zijn er veel minder dan bij ETCS of TBL2.

Nog verkeerde info over TBL1+ (zucht!!) Een remcurve systeem is er niet !!
Zal het eens compleet schetsen voor alle duidelijkheid :

* bij 2 gele moet je punten zoals we nu al doen bij memor syteem (ook bij groen geel, zowel verticaal als horizontaal)
Als je dan als TB niet (vergeet of wat dan ook) af te remmen dan komt het systeem NIET tussen, je kan dus als je correct punt volle snelheid blijven rijden, punt je niet dan krijg je een noodremming, das nu ook al bij memor systeem

* 300m voor het sein ligt dan een TBL1+ baken, als dat rood aangekondigt sein nog steeds op rood staat (kan ook al open gezet zijn ondertussen he) en je rijd meer dan 40km/u ter hoogte van die baken dan krijg je een niet te vermijden noodremming, dus punten of wat dan ook telt niet meer, noodremming en basta

* als je 300m voor het nog steeds gesloten sein (of open in roodwit) minder van 40km/u rijd dan blijf je gewoon rijden, je moet er niet punten of zo, maar je mag je snelheid niet boven de 40 brengen of je krijgt als nog een noodremming

* thv het rode sein zelf krijg je een niet te vermijden noodremming (punten en zo meer lukt ook ni meer) als het sein op rood staat

Iets niet duidelijk of nog vragen, schiet maar af :wink:

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 17 feb 2010, 15:44
door 2012
Stef schreef:
2012 schreef:Als het rode sein dan nog laat zichtbaar is (bocht, struiken, bomen, gebouwen...) dan is remmen al lang te laat als je plots die rode ziet staan.

Klopt, maar in dit geval heeft de TB dat rode sein ook niet gezien. Want de wissel waar alles gebeurd is, ligt een kleine 800 meter na het rode sein.
Dat zou kunnen

(het is in het verleden nog wel gebeurt dat iemand het rood sein totaal niet opmerkt (om welke reden dan ook) en gewoon door rijd, van geen kwaad bewust. Ik zeg wel in het verleden he, ik doe geen uitspraak over de situatie nu in halle !!!)

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 17 feb 2010, 15:55
door treinbruno
2012 schreef:
Shrek schreef:
Adler schreef:Volgens een artikel in de Railway Gazette zou TBL1+ een trein die een rood sein overschrijdt slechts doen stoppen als de trein sneller rijdt dan 40 km/h bij het overschrijden van het sein.
Als die informatie zou kloppen en in de veronderstelling dat de trein inderdaad het rode sein is voorbijgereden (wat nog moet aangetoond worden), dan is het nog de vraag of TBL1+ in dit geval zou geholpen helpen om de ramp te vermijden.
Het sein ligt op 335 m voorbij de halte in Buizingen.
Is de snelheid dan al hoger dan 40 km/h na het vertrek in Buizingen ?
Dat is niet waar hoor, met TBL1+ kan de trein op 2 manieren in noodremming gaan:
Ofwel wanneer hij door het rood rijdt (aan eender welke snelheid) ofwel wanneer hij een (zeer rudimentaire) remcurve niet volgt. Ik weet niet juist uit hoeveel punten de remcurve bestaat, maar het zijn er veel minder dan bij ETCS of TBL2.

Nog verkeerde info over TBL1+ (zucht!!) Een remcurve systeem is er niet !!
Zal het eens compleet schetsen voor alle duidelijkheid :

* bij 2 gele moet je punten zoals we nu al doen bij memor syteem (ook bij groen geel, zowel verticaal als horizontaal)
Als je dan als TB niet (vergeet of wat dan ook) af te remmen dan komt het systeem NIET tussen, je kan dus als je correct punt volle snelheid blijven rijden, punt je niet dan krijg je een noodremming, das nu ook al bij memor systeem

* 300m voor het sein ligt dan een TBL1+ baken, als dat rood aangekondigt sein nog steeds op rood staat (kan ook al open gezet zijn ondertussen he) en je rijd meer dan 40km/u ter hoogte van die baken dan krijg je een niet te vermijden noodremming, dus punten of wat dan ook telt niet meer, noodremming en basta

* als je 300m voor het nog steeds gesloten sein (of open in roodwit) minder van 40km/u rijd dan blijf je gewoon rijden, je moet er niet punten of zo, maar je mag je snelheid niet boven de 40 brengen of je krijgt als nog een noodremming

* thv het rode sein zelf krijg je een niet te vermijden noodremming (punten en zo meer lukt ook ni meer) als het sein op rood staat

Iets niet duidelijk of nog vragen, schiet maar af :wink:
Hoe moet er dan door een rood sein in storing gereden worden?

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 17 feb 2010, 16:23
door Shrek
2012 schreef: * 300m voor het sein ligt dan een TBL1+ baken, als dat rood aangekondigt sein nog steeds op rood staat (kan ook al open gezet zijn ondertussen he) en je rijd meer dan 40km/u ter hoogte van die baken dan krijg je een niet te vermijden noodremming, dus punten of wat dan ook telt niet meer, noodremming en basta
Ah hij controleert dus maar op één punt de snelheid, das inderdaad niet echt meer een curve te noemen :lol: (ik dacht altijd dat het er 3 of 4 waren)

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 17 feb 2010, 17:10
door e49memling
2012 schreef: (het is in het verleden nog wel gebeurt dat iemand het rood sein totaal niet opmerkt (om welke reden dan ook) en gewoon door rijd, van geen kwaad bewust. Ik zeg wel in het verleden he, ik doe geen uitspraak over de situatie nu in halle !!!)
Hoe komt het dat in de jaren 70-80 en tevoren met een alleen gong-fluit-systeem het nooit tot een vergelijkbaar zwaar ongeval is gekomen? (met een vergelijkbare oorzaak wil ik niet zeggen zolang die niet onomstotelijk vast staat.)-misschien op Aalter na, waar er -zover ik weet- nooit een definitieve officiële oorzaak is gegeven-

Geluk? veranderde mentaliteit? Meer stresserende diensten?....

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 17 feb 2010, 17:24
door e49memling
overweg13 schreef:
pewiam schreef:Treinongeluk in Halle: Onze levens zijn meer waard dan hun winsten!

Persbericht Socialistische Arbeiderspartij (België)
Politieke lijkenpikkerij.
Misschien wel, slechte timing, maar wat er geschreven is, is wat velen binnen deze 'Firma' denken.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 17 feb 2010, 17:26
door e49memling
treinbruno schreef: Hoe moet er dan door een rood sein in storing gereden worden?
Daar zijn procedures voor.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 17 feb 2010, 18:04
door nighttrain
e49memling schreef:
2012 schreef: (het is in het verleden nog wel gebeurt dat iemand het rood sein totaal niet opmerkt (om welke reden dan ook) en gewoon door rijd, van geen kwaad bewust. Ik zeg wel in het verleden he, ik doe geen uitspraak over de situatie nu in halle !!!)
Hoe komt het dat in de jaren 70-80 en tevoren met een alleen gong-fluit-systeem het nooit tot een vergelijkbaar zwaar ongeval is gekomen? (met een vergelijkbare oorzaak wil ik niet zeggen zolang die niet onomstotelijk vast staat.)-misschien op Aalter na, waar er -zover ik weet- nooit een definitieve officiële oorzaak is gegeven-

Geluk? veranderde mentaliteit? Meer stresserende diensten?....
Aalter was met tweeledige breaks en memor.En er zaten 2 treinbestuurders in de stuurpost. TTZ 1 was de eigenlijke bestuurder Roland Callant en de andere was een treinbestuurder die zijn legerdienst vervulde in Oostende bij de marine en die ook in de stuurpost zat.En in deze periode zijn veel er veel remincidenten geweest met die nieuwe remkranen in combinatie met de electronische sturing. het ene was van oerlikon en het andere van ACEC.
En voor uw andere vraag ,een beetje geluk zeker.
Als ik hoor dat er in 2009 een 94 tal seinvoorbijrijdingen zijn gebeurt, dan zijn dit in feite 94 evenwaardige gevallen als Halle , maar met een factor geluk.In wiskunde noemen ze dat kansberekening. Want de straf voor de bestuurder is in principe hetzelfde ongacht het aantal doden, gewonden of materiele schade(of geen van dat alles). Op een buffer botsen en verplaatsen is ook een seinoverschrijding.
En voor de rest de factor "druk" zal er ook wel een rol in spelen.
een bemerking: als je een auto bestuurt mag je de gsm niet gebruiken, maar een treinbestuurder kan wel opgebeld worden door de dispatch met dienstmededelingen.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 17 feb 2010, 18:22
door HLE 2302
nighttrain schreef:Als ik hoor dat er in 2009 een 94 tal seinvoorbijrijdingen zijn gebeurt, dan zijn dit in feite 94 evenwaardige gevallen als Halle.
Nu, daar zit je een beetje fout.
Nu worden alle seinvoorbijrijdingen bijgehouden, vroeger was een seinvoorbijrijding hetgene dat in Halle gebeurd is, rood negeren en zonder het te beseffen door te rijden.

Veel van de voorbijrijdingen zijn voorbijrijdingen waar de trein de sectie net heeft ingereden ... dus slechts een paar meter door het rode sein zit ... vroeger werd dat niet meegeteld.

Nu, voor zover ik gehoord heb is de ramp in Halle dus wel degelijk met een echte seinoverscrijding gepaard gegaan, zeker als je 740m over het rode sein nog steeds 88 km/h rijd. (=snelheid bij de aanrijding.)

Ahja, zoiets is een menselijk mogelijke fout, die simpel kan verholpen worden door de moderne, zelfs minder modernere aperatuur ... maarja, ons land is al 50 jaar uitgerust met dezelfste beveiligings aperatuur, die eigenlijk niet eens beveiligt, In welk kand kan je anno 2010 nog aan 160 km/h door het rood rijden ?

TBL1+ had er al jaren moeten liggen, het is grotendeels de schuld van Europa dat het er nog niet ligt, in combinatie met de NMBS die TBL 1+ veel te traag invoert.

Greetz 2302.