Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
Shrek

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Shrek »

Het lijkt mij ook niet heel slim om een locomotief te laten bouwen volgens 10 jaar oude plannen.
De SNCF wou dat ooit eens doen maar Alstom weigerde dat en gaf toch de nieuwe locs (voor dezelfde prijs).
bobby

Bericht door bobby »

Shrek schreef:Het lijkt mij ook niet heel slim om een locomotief te laten bouwen volgens 10 jaar oude plannen.
De SNCF wou dat ooit eens doen maar Alstom weigerde dat en gaf toch de nieuwe locs (voor dezelfde prijs).

Eurosprinter wordt nog steeds gebouwd

(in september 2013, heeft AWT Tsjechie er nog bijbesteld)

(toevoeging) blijkbaar ging het om de aankoop van locs die AWT leasde van MRCE (MRCE = leasingbedrijf welk oa. de voormalige Siemens dochter Dispoloc opgekocht heeft).

http://www.europeanrailwayreview.com/18 ... ter-locos/
Laatst gewijzigd door bobby op 06 feb 2014, 09:27, 5 keer totaal gewijzigd.
Steven

Bericht door Steven »

Dan zal dat wel voorzien geweest zijn in hun contract, op de website van Siemens staan enkel nog Vectrons of Asiarunners van de eurosprinters spreken ze er ni meer, in tegendeel. Bij de Vectron verwijzen ze gewoonweg naar de ervaring die ze opdeden met de eurosprinters en dat die nu verwerkt zit in de Vectron. Feit is dat in het huidige contract van de nmbs niet echt meer voorzien is in een bijbestelling dus zal er voor nieuwe locs een nieuwe aanbesteding uitgeschreven worden. Aangezien we tegen dan nog waarschijnlijk is 5 jaar verder zijn ... en techniek tegen dan zeker weer verder staat dan vandaag.
bobby

Bericht door bobby »

Steven schreef: , op de website van Siemens staan enkel nog Vectrons of Asiarunners van de eurosprinters spreken ze er ni meer

van de desiro Duplex spreken ze ook niet :wink:
Steven

Bericht door Steven »

bobby schreef:
Steven schreef: , op de website van Siemens staan enkel nog Vectrons of Asiarunners van de eurosprinters spreken ze er ni meer

van de desiro Duplex spreken ze ook niet :wink:
Komt omdat ze die onder de gewone desiro blijkbaar plaatsen. Hij staat op de kaart van deze pagina gewoon bij de referenties.
Desiro Duplex bestaat dus niet officieel als benaming.

http://www.mobility.siemens.com/mobilit ... rains.aspx
Verder is dat geen 100% zuivere Desiro als je naar de lijst der medewerkende fabrikanten kijkt
SKV - Praag
Siemens
Werk Krefeld-Uerdingen
Stadler Rail
Werk Altenrhein
Rétro

Re: l

Bericht door Rétro »

Shrek schreef:
pietmol schreef: En bovendien: wie zegt dat het blijven gebruiken van oude loc's goedkoper is? Onderhoud van een desiro is veel eenvoudiger dan van een MS75 en hetzelfde geldt bij HLE 18 vs HLE 27. s .
Dat zal wel blijken ééns ze ook 20-30 (hopelijk) jaar hebben gereden :wink: . Beetje vroeg om dit nu al te gaan zeggen denk ik zo.
(''Nieuwe mesjes snijden goed'' hé)

Wat ze ook bestellen , waarom zijn 'al' die nieuwe motorstellen en dergelijke dingen zo LELIJK :roll: :|
Straks bolt gans europa rond met van die veredelde trams. Waar moet dat met een treinliefhebber naartoe?
Shrek

Bericht door Shrek »

Rétro schreef: Dat zal wel blijken ééns ze ook 20-30 (hopelijk) jaar hebben gereden :wink: . Beetje vroeg om dit nu al te gaan zeggen denk ik zo.
(''Nieuwe mesjes snijden goed'' hé)

Wat ze ook bestellen , waarom zijn 'al' die nieuwe motorstellen en dergelijke dingen zo LELIJK :roll: :|
Straks bolt gans europa rond met van die veredelde trams. Waar moet dat met een treinliefhebber naartoe?
Gezien de modulaire opbouw is de kans zeer groot dat ze over 20 jaar ook nog goedkoper zijn.
En wat betreft het uiterlijk: dat is slechts een zeer marginale parameter in de aankoop van treinen. Als een trein snel, betrouwbaar, efficiënt en goedkoop in aankoop is zal men dat model kiezen. 99% van de reizigers maakt zich geen zorgen om het uiterlijk van een trein, dus gaat de NMBS daar ook geen rekening mee houden.
In de ervaring van een reizigers sta je 5 minuten op het perron en zit je een half uur in de trein. Dus de binnenkant is veel belangrijker. Van die 5 minuten op het perron zie je dan 2 seconden de voorkant van de trein en een halve minuut een wit vlak met rode deuren.
Het rood is handig, je ziet meteen waar de deuren zijn. En de voorkant van de trein? Al lang vergeten...
overweg13

Bericht door overweg13 »

Shrek schreef:[En wat betreft het uiterlijk: dat is slechts een zeer marginale parameter in de aankoop van treinen. Als een trein snel, betrouwbaar, efficiënt en goedkoop in aankoop is zal men dat model kiezen. 99% van de reizigers maakt zich geen zorgen om het uiterlijk van een trein, dus gaat de NMBS daar ook geen rekening mee houden.
In de ervaring van een reizigers sta je 5 minuten op het perron en zit je een half uur in de trein. Dus de binnenkant is veel belangrijker. Van die 5 minuten op het perron zie je dan 2 seconden de voorkant van de trein en een halve minuut een wit vlak met rode deuren.
Het rood is handig, je ziet meteen waar de deuren zijn. En de voorkant van de trein? Al lang vergeten...
Dat zal wel tekenend zijn voor onze samenleving. Maar ik vraag me af of een spoorwegmaatschappij zich daar meteen moet bij neerleggen. Het is typisch voor een bedrijf dat niet in zichzelf gelooft. Je zou met mooie treinen net een publiek aan kunnen trekken dat niet in de trein zit, maar ergens te lande een trein ziet passeren.
Maar ik maak me daar ook geen illusies meer over: als je ziet hoe de NMBS al vele jaren zijn treinen laat onderspuiten, dan kun je moeilijk geloven dat het uitwendig design in de ogen van de verantwoordelijken ook maar enig belang heeft. Voor mijn part mogen ze die reptielenkop (en de rest) van de Desiro's zelfs gewoon in een neutrale kleur schilderen: de boeven zullen wel voor de rest zorgen...
Met vriendelijke groet

overweg13
K V B

Bericht door K V B »

overweg13 schreef: Dat zal wel tekenend zijn voor onze samenleving. Maar ik vraag me af of een spoorwegmaatschappij zich daar meteen moet bij neerleggen. Het is typisch voor een bedrijf dat niet in zichzelf gelooft. Je zou met mooie treinen net een publiek aan kunnen trekken dat niet in de trein zit, maar ergens te lande een trein ziet passeren.
De Desiro's zijn nu net een behoorlijk vooruitgang wat "mooie treinen" betreft...
Steven

Bericht door Steven »

over smaken en vormen valt lang te discussiëren dus iedereen op 1 lijn krijgen over dit thema lukt nooit :twisted: :twisted:
Rétro

Bericht door Rétro »

overweg13 schreef:
Shrek schreef:[En wat betreft het uiterlijk: dat is slechts een zeer marginale parameter in de aankoop van treinen. Als een trein snel, betrouwbaar, efficiënt en goedkoop in aankoop is zal men dat model kiezen. 99% van de reizigers maakt zich geen zorgen om het uiterlijk van een trein, dus gaat de NMBS daar ook geen rekening mee houden.
Dat zal wel tekenend zijn voor onze samenleving. Maar ik vraag me af of een spoorwegmaatschappij zich daar meteen moet bij neerleggen. Het is typisch voor een bedrijf dat niet in zichzelf gelooft. Je zou met mooie treinen net een publiek aan kunnen trekken dat niet in de trein zit, maar ergens te lande een trein ziet passeren.
Maar ik maak me daar ook geen illusies meer over: als je ziet hoe de NMBS al vele jaren zijn treinen laat onderspuiten, dan kun je moeilijk geloven dat het uitwendig design in de ogen van de verantwoordelijken ook maar enig belang heeft. Voor mijn part mogen ze die reptielenkop (en de rest) van de Desiro's zelfs gewoon in een neutrale kleur schilderen: de boeven zullen wel voor de rest zorgen...
Vind ik toch ook ja.

een zeer marginale parameter
Dat die treinen niet worden gekocht voor treinfanaten maar wel in de eerste plaats voor de reiziger ga ik volledig mee akkoord. Maar die trein/stel (die toch ook een bom geld kost) kunnen ze toch zowel wat mooier maken dan alleen maar functioneel? Over smaken valt natuurlijk niet te discussiëren , maar vraag gewoon eens aan 10 treinfanaten wat ze van de huidige treinen vinden ten opzichte van de 'oude' en dan weet je wel genoeg.Het is niet dat ze met de huidige middelen geen mooie dingen meer kunnen maken hé. Integendeel zou je toch denken? Ik kan hier toch maar één ding uit besluiten, en dat is dat men vroeger niet vond dat het uiterlijk 'een zeer marginale parameter was'. Die loc of trein representeert toch nog altijd het bedrijf waarvoor hij rijdt. Enige fierheid ontbreekt tegenwoordig toch wel. Ik denk dat de reiziger zeker en vast wel het verschil merkt tussen iets moois of iets gewoon :wink: . Dit trekt zich toch ook zeker door voor het personeel die er mee rijdt , op en aan werkt.

Als je soms foto's ziet van modern materieel in een landschap of station dan denk je toch, dat ding past toch niet in het plaatje? En dan wil ik niet zeggen dat er terug een stomer ofzo moet staan in de plaats. Wordt daar bij de fabrikant/aankoopdienst dan geen rekening mee gehouden? Of hebben die designers allemaal carte blanche?

Als je nu kijkt naar een dieselloc G2000. Doet wss (goed) zijn werk, maar het is precies een container... Bij een Euro4000 heb ik dan teminste het gevoel dat het een echte loc is.

En over die binnenkant gesproken, is deze dan zo aangenaam in een Desiro? En als je al de deuren niet meer vindt omdat ze niet in een ander kleur zijn , zou ik me toch al vragen beginnen stellen.
Laatst gewijzigd door Rétro op 19 jan 2014, 19:03, 5 keer totaal gewijzigd.
Rétro

Bericht door Rétro »

K V B schreef: De Desiro's zijn nu net een behoorlijk vooruitgang wat "mooie treinen" betreft...
Ik heb toch altijd het gevoel dat er een stuk plaatwerk ontbreekt aan de voorkant... En dan die boze blik van die koplampen? Hij hoeft heus niet zo boos te kijken want zo stoer is ie nu ook weer niet onze tram. :wink: .
Steven

Bericht door Steven »

ik vind die agressieve look van de koplampen net wel iets hebben (zo zie je maar dat iedereen een mening heeft :mrgreen: )
pietje

Bericht door pietje »

idd, de klassiekjes blinken in mijn ogen toch helemaal niet uit in mooi design ?
We zijn er intussen wel aan gewend geraakt, maar die stuurpost is toch vooral een misbaksel qua design, zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant.

De eerste keren toen ik als kind (dus enkele decennia geleden :wink: ) een klassiekje zag, vroeg ik mij af waar de locomotief gebleven was, want dat waren in mijn ogen gewone rijtuigen.
Toen mij uitgelegd werd dat het treinstellen waren met eigen aandrijving en dergelijke, was mijn conclusie dat het waarschijnlijk het goedkoopste was om gewone rijtuigen om te bouwen tot treinstel dan er nieuwe te bouwen :lol:

De latere treinstellen hadden tenminste een front waaraan je kon zien dat het een treinstel was.
Shrek

Bericht door Shrek »

En zoals hier al blijkt verschillen smaken grondig dus is het al helemaal uit den boze daar veel geld in te steken.
In de eerste omschrijving van de dubbeldekkers staat er ook helemaal niets over uiterlijk, enkel technische specificaties.
Ik denk dat enkel de constructeurs misschien enkele minimale esthetische kenmerken gaan aanbrengen om hun product wat in de verf te zetten, zoals de stoere koplampen van de Desiro, maar meer moeten we echt niet verwachten.
Plaats reactie