Pagina 3 van 3

Re: CH - SBB

Geplaatst: 25 apr 2012, 11:54
door Joris
Hallo,
msts.be schreef: De originele Eurofima's (EC rijtuigen met afdelingen) staan te koop en voor de EW I en EW II zijn de laatste maanden geteld.
Die zijn al meer dan een half jaar onderweg als 2de klasse wagens bij DB Fernverkehr...
msts.be schreef: Dit plan leefde al langer, en sommige rijtuigen hebben al de modernisering ondergaan. Begin dit jaar werd er echter asbest ontdekt in 1 rijtuig en moesten alle werkzaamheden per direct stopgezet worden.

Ondertussen hebben de betrokken instanties het licht weer op groen gezet en kunnen de resterende rijtuigen afgewerkt worden.

Nog wat beeldjes:
http://railsuisse.xooit.com/t2424-Renov ... m?start=15

Ergens vind ik de aanpak van de SBB verkeerd. Men had eerder álle EW IV moeten opnemen in het renovatieprogramma, en ze állemaal moeten opgevoerd hebben naar 200. Zo kunnen de rijtuigen overal, in trek-duw of klassiek getrokken ingezet worden, en konnen deze 37 jaar oude rijtuigen gedumpt worden. En anders, de Franse buren hebben ook ergens nog wel wat Corail-rijtuigen rondzwerven.
Maar waarom die rijtuigen voor nog geen 10 jaar dienst renoveren? Is dat niet wat zot? Ook wel raar, die automatische klapdeuren! Was dat nodig? In Duitsland bvb rijden ze daar gewoon aan 200kmph mee, en ik dacht niet dat ze die daar gewijzigd hebben...
Groeten,
Joris De Mol

Re: CH - SBB

Geplaatst: 25 apr 2012, 12:34
door msts.be
Joris schreef:
msts.be schreef: De originele Eurofima's (EC rijtuigen met afdelingen) staan te koop en voor de EW I en EW II zijn de laatste maanden geteld.
Die zijn al meer dan een half jaar onderweg als 2de klasse wagens bij DB Fernverkehr...
De 2 proto's wel ja, maar nadat de koers EUR/CHF zodanig de pan uitswingde is DB uit het contract gestapt door een uitstapclausule te gebruiken:
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/r ... sg-5649343

Re: CH - SBB

Geplaatst: 23 aug 2012, 15:51
door msts.be
De eerste is in dienst:
http://www.bahnonline.ch/wp/50191/sbb-m ... -wagen.htm

De vraag is of de modernisering nu nog zinvol is voor die 6 à 8 jaar dienst. Maar vergeet niet dat wij hetzelfde hebben gedaan bij onze Budd's indertijd: tussen 1993 en 1996 gemoderniseerd met nieuwe ramen en opgefrist interieur (met M2-banken), en uiteindelijk zijn die vanaf de instroom van I11, K4 en AM96 er ook uitgegaan hé..

Re: CH - SBB

Geplaatst: 24 aug 2012, 23:41
door Lukas
Hoi,

Op de foto's is te zien dat de SBB er zijn werk van gemaakt heeft.Ik vind dat de rijtuigen zeer mooi gemoderniseerd zijn.Hier kan de NMBS nog iets van leren.

Lukas