Pagina 3 van 4

Re: De nmbs gaat samen met infrabel werken aan de stiptheid

Geplaatst: 24 mar 2011, 18:18
door overweg13
Kristofke schreef:Dat kan al eens gebeuren, maar als ik merk dat een TBG systematisch 2 tot 3 minuten voor zijn uur aan het rijden is als omnibus op bv. L26 dan zal ik deze even telefoneren om te vragen of hij het zelf wel weet dat zijn klok niet juist staat.
Jij zou meer dan je handen vol hebben bij De Lijn, en daar gaat het lang niet over 2-3 minuten, maar over 7-8 en meer. En dan klagen die chauffeurs nog dat ze te weinig rittijd hebben.

Re: De nmbs gaat samen met infrabel werken aan de stiptheid

Geplaatst: 24 mar 2011, 19:06
door Asterix
overweg13 schreef:Jij zou meer dan je handen vol hebben bij De Lijn, en daar gaat het lang niet over 2-3 minuten, maar over 7-8 en meer. En dan klagen die chauffeurs nog dat ze te weinig rittijd hebben.
Vanaf 8 minuten te vroeg rijden wordt er via GPS een "code rood" op de dispatching gegenereerd voor betrokken bus. Dat wordt normaal gezien zeker niet blauw-blauw gelaten. 8 minuten vind ik persoonlijk al wel heel veel!

Re: De nmbs gaat samen met infrabel werken aan de stiptheid

Geplaatst: 24 mar 2011, 19:49
door overweg13
Jeroen schreef:
overweg13 schreef:Jij zou meer dan je handen vol hebben bij De Lijn, en daar gaat het lang niet over 2-3 minuten, maar over 7-8 en meer. En dan klagen die chauffeurs nog dat ze te weinig rittijd hebben.
Vanaf 8 minuten te vroeg rijden wordt er via GPS een "code rood" op de dispatching gegenereerd voor betrokken bus. Dat wordt normaal gezien zeker niet blauw-blauw gelaten. 8 minuten vind ik persoonlijk al wel heel veel!
Als je de reiziger aanraadt om 5 minuten te vroeg te komen, maar pas ingrijpt vanaf 8 minuten, dan leg je die reiziger dus in de luren... Ik heb het onlangs nog meegemaakt.

Re: De nmbs gaat samen met infrabel werken aan de stiptheid

Geplaatst: 24 mar 2011, 20:51
door groentje
@Steven: De meeste reizigers melken niet over een te laat vertrokken trein, enkel bij een trein die te laat aankomt. :mrgreen:
@overweg13: De misstanden bij De Lijn zijn natuurlijk geen excuus voor de spoorwegen.

Re: De nmbs gaat samen met infrabel werken aan de stiptheid

Geplaatst: 24 mar 2011, 21:23
door Steven
groentje schreef:@Steven: De meeste reizigers melken niet over een te laat vertrokken trein, enkel bij een trein die te laat aankomt. :mrgreen:
Je zou er alvast van verschieten op wat reizigers zoals zagen. Als je te laat vertrekt (ook al is dat maar tien seconden zijn er al die zagen want die zien de extra vertraging zo al afkomen. opmerkingen in de stijl van "nu al tien seconden en straks weer tien minuten" zijn niet van vandaag of gisteren.

Re: De nmbs gaat samen met infrabel werken aan de stiptheid

Geplaatst: 24 mar 2011, 21:38
door groentje
@Steven: blijft wel dat ze vooral zagen omdat ze vrezen dat ze straks veel vertraging zullen hebben. Als je op tijd was vertrokken, zouden die mensen wellicht ook vrezen dat het niet zo zal blijven. Spijtig genoeg geven we hen maar al te vaak gelijk.

Re: De nmbs gaat samen met infrabel werken aan de stiptheid

Geplaatst: 24 mar 2011, 21:51
door Steven
ik geef maar mee wat ik zelf hoor, de wand tussen reizigersafdeling en stuurpost is niet dik (bij een motorstel) in tegendeel zelfs. In vele gevallen versta ik dus perfect wat er daar als gesprek de ronde doet.

Re: De nmbs gaat samen met infrabel werken aan de stiptheid

Geplaatst: 24 mar 2011, 21:53
door rvdborgt
Steven schreef:Dat is juist, maar evengoed is voor de reiziger een trein te laat als hij niet stipt op het aangegeven uur vertrekt.
Nee, voor de reiziger is de trein te laat als hij te laat *aankomt*.

Ik vind het bij de NMBS op het randje, 20 seconden voor de aangekondigde vertrektijd fluiten (= instappen beƫindigen = trein is vertrokken voor de reiziger). Sommige andere spoorwegen doen het nog een graadje erger, zoals de SNCF (2 minuten). Principieel vind ik dat je dan maar een eerdere vertrektijd moet publiceren.

Groetjes,
Rian

Re: De nmbs gaat samen met infrabel werken aan de stiptheid

Geplaatst: 24 mar 2011, 21:54
door overweg13
groentje schreef: @overweg13: De misstanden bij De Lijn zijn natuurlijk geen excuus voor de spoorwegen.
Nee, dat besef ik ook wel. En ik ging wat onbesuisd off-topic, waarvoor mijn excuses. En om even opnieuw on-topic te komen: het valt toch wel op dat te vroeg rijden nu ook vaker bij de NMBS voorkomt dan pakweg 20 jaar geleden. Al die gerekte dienstregelingen werken dat in de hand, maar het is geen excuus. Anderzijds kun je ook meemaken dat door afronding een trein die precies wacht op de vertrekminuut in een tussenstation het gevaar loopt uiteindelijk toch vertraging te maken in het volgende station. Maar dan gaat het uiteraard niet over grote vertragingen.

Re: De nmbs gaat samen met infrabel werken aan de stiptheid

Geplaatst: 26 mar 2011, 11:19
door Brent
Is er al een akkoord bij de Spoortop?

Re: De nmbs gaat samen met infrabel werken aan de stiptheid

Geplaatst: 26 mar 2011, 12:24
door Adler
Brent schreef:Is er al een akkoord bij de Spoortop?
Een akkoord over wat ?

Re: De nmbs gaat samen met infrabel werken aan de stiptheid

Geplaatst: 26 mar 2011, 12:47
door Brent
Adler schreef:
Brent schreef:Is er al een akkoord bij de Spoortop?
Een akkoord over wat ?
welke p-treinen er geschrapt worden

Re: De nmbs gaat samen met infrabel werken aan de stiptheid

Geplaatst: 26 mar 2011, 13:50
door Adler
Brent schreef:welke p-treinen er geschrapt worden
Ha dat. "Men is het aan het onderzoeken" zegt Vervotte altijd in de commissie van de Kamer.
En vermits een onderzoek bij de NMBS toch altijd minstens 3 jaar duurt, kunnen we nog wel even gerust zijn denk ik.

Re: De nmbs gaat samen met infrabel werken aan de stiptheid

Geplaatst: 26 mar 2011, 14:15
door Jani
Het zal aanmodderen zijn tot 2014.

Re: De nmbs gaat samen met infrabel werken aan de stiptheid

Geplaatst: 27 mar 2011, 10:52
door Brent
Adler schreef:
Brent schreef:welke p-treinen er geschrapt worden
Ha dat. "Men is het aan het onderzoeken" zegt Vervotte altijd in de commissie van de Kamer.
En vermits een onderzoek bij de NMBS toch altijd minstens 3 jaar duurt, kunnen we nog wel even gerust zijn denk ik.
Jah, da's waar xD