Pagina 3 van 9

Re: GEN pas klaar in 2019

Geplaatst: 12 jun 2010, 10:53
door Duikbril AM86
Vinden jullie dat mooie zoals het der nu bijstaat?
Ik eerlijk gezegd niet, trekt op niet veel een half afgewerkte gevel.
De gemeente Hezele vindt dit blijkbaar mooie?

Als ze die luifel nu terug aanbrengen, hoe zit het dan met de hoogte van de luifel ten opzichte van het perron?
Station Herzele voor renovatieAfbeelding Op Wikepedia staat het volgende:
In 2006 kwam het station in de handen van de gemeente nadat laatstgenoemde een erfpachtcontract van 50 jaar met de NMBS afsloot. De gemeente wilde werk maken van het verbeteren van het comfort van de pendelaar (lokettenzaal) en zag ook toeristische mogelijkheden in het project. Mede hierdoor werd eind 2009 het stationsgebouw gerestaureerd.


In Herne heb je ook zo een luifel die bovenden beschermd is door monunentenzorg.
Station Herne Afbeelding Luifel Herne Afbeelding Bron Wikepedia
Het station van Herne heeft een prachtige lokettenzaal die goed onderhouden is.

Re: GEN pas klaar in 2019

Geplaatst: 12 jun 2010, 12:46
door Dietrich
Het lijkt op niet veel maar ik ga het mij nu ook niet erg aantrekken. :) Ik ben al blij dat men eindelijk aan de perrons begint en dat we binnenkort misschien verlost zijn van die lage met grind. Daarmee is het misschien ook gedaan met dat over de sporen lopen dat ik zie in Haaltert, Burst, Herzele, ... Nu is het wel nog wachten tot ze in Denderleeuw, Burst en Zottegem beginnen.

Wat die gevel betreft moet gemeente Herzele dan maar hun plan ermee trekken, als ze geen schone gevel willen tja. :)

Re: GEN pas klaar in 2019

Geplaatst: 12 jun 2010, 22:40
door dentheo
Duikbril AM86 schreef:
Als ze die luifel nu terug aanbrengen, hoe zit het dan met de hoogte van de luifel ten opzichte van het perron?
Dat is niet het grootste probleem, mensen zijn meestal niet zo lang.
Een groter probleem is de deurdrempels, die komen onder perronniveau.
In Kalmthout opgelost met stukje lager perron rond het gebouw , trapje en helling.....
Perron is dus smaller langsheen het stationsgebouw.
Niet zo netjes , maar ik zie niet goed hoe het anders kan zonder de sporen lager te leggen...

Re: GEN pas klaar in 2019

Geplaatst: 12 jun 2010, 23:27
door rail s
dentheo schreef:
Duikbril AM86 schreef:
Niet zo netjes , maar ik zie niet goed hoe het anders kan zonder de sporen lager te leggen...
Waarom wordt dat eigenlijk niet meer gedaan?

Re: GEN pas klaar in 2019

Geplaatst: 13 jun 2010, 00:10
door LHOON
Dietrich schreef:Denk dat dat lettertype nu de norm zal worden voor het GEN.
Heb dergelijke borden ook al gezien in Bordet, Brussel-West en Beersel. Nu dus ook in Herzele.

Wat is er de bedoeling van, en welk font is het? Het schijnt ook verschillend te zijn van het MIVB-font (dat bekend staat onder de naam Brusseline!)
Gelukkig is het geen Helvetica of iets van die aard (zoals wel te zien op een aantal recente niet-verlichte borden, vooral die met rode lijn en B-embleem)

Het "klassieke" font van stationsnaamborden was duidelijk genoeg, zie geen reden om het te veranderen.

Re: GEN pas klaar in 2019

Geplaatst: 16 jun 2010, 23:38
door Duikbril AM86
Hogersluys schreef:Betekent deze vernieuwing het einde voor dit type wacht"hok" (die overigens in sneltempo aan het verdwijnen zijn) in Ede? Afbeelding Grindperrons met die typische kwiklampen worden nog een zeldzaamheid in de toekomst (al zullen de meeste hier dat niet betreuren :wink:)
Volgende week zou dat grote "hok" wel eens defenitief kunnen verdwijnen want vanaf zondag 20 juni 2010* wordt het perron naar Denderleeuw/Brussel in Ede buiten dienst gesteld en een tijdelijke perron naar Brussel in dienst genomen (andere kant van de overweg).
Vanaf maandag 21 juni 2010 wordt het reeds vernieuwde perron naar Zottegem volledig in dienst genomen.
Hopelijk raken de werken in Hillegem en Terhaegen voor het verlof eindelijk af. Ze zijn daar nu in augustus al bijna 1 jaar bezig.
*(in de praktijk vanaf vrijdag 18 juni 2010 => In Ede stopt er geen trein in het weekend)

Re: GEN pas klaar in 2019

Geplaatst: 17 jun 2010, 19:23
door Duikbril AM86
Nieuw perron in station Ede maandag open
donderdag 17 juni 2010

HAALTERT - Vanaf maandag 21 juni zal het nieuwe perron in het station van Ede-Haaltert toegankelijk zijn. Het huidige tijdelijke perron richting Zottegem zal tijdens het weekend worden afgebroken. Nu starten de werken aan de kant van het spoor richting Denderleeuw. Daar komt ook een tijdelijke perron. Men zal de reizigers de eerste dagen via signalisatie maar ook via toezichters van TUC Rail naar de juiste plaats wijzen. Tijdens de werken worden ook de bomen achter de fietsenstalling geveld omdat ze een gevaar dreigen te vormen voor het spoorverkeer.
Auteur: (hku)

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=LM2RL1RC

Re: GEN pas klaar in 2019

Geplaatst: 22 jun 2010, 22:12
door Duikbril AM86
Hogersluys schreef:De vormgeving van het bordje kan bezwaarlijk een verbetering genoemd worden. Waarom wijzigen ze nu weer iets waar niemand om vraagt?

Betekent deze vernieuwing het einde voor dit type wacht"hok" (die overigens in sneltempo aan het verdwijnen zijn) in Ede? Afbeelding Grindperrons met die typische kwiklampen worden nog een zeldzaamheid in de toekomst (al zullen de meeste hier dat niet betreuren :wink:)
Schuilhuis in Ede is tegen de vlakte gegaan, ook de schuilhuisjes van het type Isobelec zijn van het perron reeds weg, de bomen waar er in het artikel sprake van is staan der nog.
Gaan die werken op het perron naar Brussel nu ook 6 maand duren? :roll:
Hopelijk gaat het wat sneller, maar met dat bouwverlof...........

Re: GEN pas klaar in 2019

Geplaatst: 26 jul 2010, 22:20
door Duikbril AM86
Een dame uit Sint-Katherina-Lombeek haar tuin moet gelaas verdwijnen voor het GEN.

Spoorwegproject vernietigt levenswerk

vrijdag 23 juli 2010,
Auteur: Lars Matthys



TERNAT - Lieve Pots en haar befaamde cottagegarden in Sint-Katherina-Lombeek willen eindigen in schoonheid. Dit jaar nemen Lieve en haar man al voor de tiende keer deel aan de Open Tuindagen. 25 juli en 8 augustus zijn de laatste twee dagen dat het publiek hun tuin kan bewonderen. Een aanzienlijk deel van hun cottagegarden wordt weldra onteigend.
Toen Lieve Pots twaalf jaar geleden op pensioen ging, stortte ze zich samen met haar man met veel enthousiasme op hun passie. Ze vormden stap voor stap hun tuin in de Bosstraat om tot een aantrekkelijke cottagegarden. Tien jaar geleden stelden ze hun tuin voor het eerst open voor het publiek. “Het was vrij snel duidelijk dat onze tuin in de smaak viel. Sinds die eerste editie kunnen we elk jaar rekenen op honderden bezoekers. Er zijn zelfs buitenlanders die speciaal voor onze tuin naar België komen.”

Voor het goede doel
De Open Tuindagen van Lieve brengen ook geld in het laatje bij Poverello en bij Esta Es Mi Casa in Colombia. De opbrengsten van de Open Tuindagen sluizen Lieve en haar man al tien jaar integraal door naar beide organisaties. “Wij bieden onze bezoekers altijd een drankje aan, maar dat betalen we zelf. De inkomsten uit inkomgeld en de verkoop van plantjes gaat volledig naar het goede doel. De voorbije negen jaar heeft dat al meer dan € 26.000 opgebracht.”

Laatste kans
Maar aan het mooie sprookje komt dus weldra een eind. Het GON-project van de Belgische Spoorwegen moet de verbindingen tussen Brussel en Denderleeuw nog verbeteren. Zeven are van Lieves tuin liggen op de plaats waar een nieuw spoor moet komen. En dus wordt dat gedeelte van Lieves tuin onteigend. “Het grootste en mooiste deel van de tuin blijft weliswaar behouden, maar het zal niet meer hetzelfde zijn. Daarom hebben we ook beslist onze tuin nadien niet meer open te stellen voor het publiek.”
Wie Lieves tuin nog wil bewonderen moet zich haasten. Het kan nog op zaterdag 25 juli en zondag 8 augustus. Daarna is het onherroepelijk gedaan.

Wie meer informatie wenst, kan terecht op de website http://lievesgarden.skynetblogs.be
Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 100723_001

Re: GEN pas klaar in 2019

Geplaatst: 28 aug 2010, 22:46
door Duikbril AM86
Sind deze week zijn de werken op de lijn 50a ter hoogte van de Humaniteitslaan en ter hoogte van het kanaal Brussel-Chaleroi op Anderlecht begonnen.

Re: GEN pas klaar in 2019

Geplaatst: 29 aug 2010, 10:22
door trainman
't Zal wel eens tijd gaan worden zeker ?
Het aftakspoor is sinds 13 december 2009 buiten dienst. Tot nu waren enkel de bovenleiding en de sporen verwijderd, een hele prestatie gedurende zo'n periode

Re: GEN pas klaar in 2019

Geplaatst: 31 aug 2010, 22:14
door Duikbril AM86
Dat is het snel tempo dat Infrabel de Gen werken uitvoerd.
Ik heb ooit een planing gezien van Infrabel waarbij ze daar gingen starten met de werken in december 2007.

Re: GEN pas klaar in 2019

Geplaatst: 01 sep 2010, 21:39
door trainman
Ik ook, het document in bijlage (gezipt wegens anders te groot)

Re: GEN pas klaar in 2019

Geplaatst: 05 mei 2011, 10:29
door Glodenox
Heb gisteren gezien dat ze de informatiezuilen die in Bordet staan aan het verwijderen waren. In het midden van die zuilen was er een deel in glas waar je een map en de dienstregeling kon vinden, maar die waren al enkele maanden geleden door vandalen stuk geslagen. Blijkbaar ziet de NMBS het niet zitten om die zuilen te herstellen, dus hebben ze die maar gewoon verwijderd.

(ik vond niet meteen een betere topic om dit in te plaatsen en het leek me niet de moeite om hiervoor een nieuwe topic te starten).

Groeten,
Glodenox

Re: GEN pas klaar in 2019

Geplaatst: 05 mei 2011, 19:37
door Hogersluys
^^Toevalig kwam ik gisteren ook in Bordet langs. Toen ik er was waren de zuilen al verdwenen.


Het was een testproject, maar zoals het er nu naar uitziet zal het niet algemeen ingevoerd worden. Doodjammer.