Pagina 3 van 3
Re: Brand in Eurotunnel
Geplaatst: 14 sep 2008, 17:48
door thomaslj
Volgens dit artikel gouden tijden voor VLM (sinds kort overgenomen door Air France):
Kanaaltunnel heropent traagjes
Omwille van auteursrechtelijke bescherming van krantenartikels heb ik de tekst van dit artikel verwijderd. Het volledige artikel kan wel nog geraadpleegd worden in het archief op de website http://tijd.be
Re: Brand in Eurotunnel
Geplaatst: 16 sep 2008, 17:25
door thomaslj
Hoe zien die verbindingen met wissels er eigenlijk uit? Loopt de servicetunnel er dan over, onder of op gelijk niveau? Zijn er in beide richtingen wissels of maar in 1 richting?
Re: Brand in Eurotunnel
Geplaatst: 16 sep 2008, 18:17
door dentheo
thomaslj schreef:Hoe zien die verbindingen met wissels er eigenlijk uit? Loopt de servicetunnel er dan over, onder of op gelijk niveau? Zijn er in beide richtingen wissels of maar in 1 richting?
Ik dacht dat de servicetunnel er onderdoor loopt en het zijn vier wissels en een kruis dus beide richtingen.
En dan zit er in de lengte nog een brandwerende deur over...zeer indrukwekkend.
Ik denk dat er zo twee combinaties zijn.
De brand is gebeurd in het laatste derde naar Frankrijk. Dus na wat onderzoek , reinigen enz zou men kunnen beschikken over 1 en 2/3e tunnel. Dan wordt het stuk dubbele richting herleid tot één derde van de oversteek.
Dat zal weer wat treinen schelen.
Maar dan zal het zo blijven voor weken,maanden en werken 2 of drie shiften.....
Re: Brand in Eurotunnel
Geplaatst: 16 sep 2008, 18:32
door Steven
idd zover ik het ook weet zijn er twee van die kruisingsplaatsen.
Re: Brand in Eurotunnel
Geplaatst: 16 sep 2008, 18:51
door nighttrain
In feite zijn er 2 onderzeese cross overs :ttz een imense galerij(20m hoog, 150 m lang n 30m breed) met een X met 4 wissels. Dus een franse (Pk 44.

en Engelse(Pk 31+/-).
In die galerei bevindt zich een stalen deur van 90T die de 2 tunnels van elkaar isoleert. Die kunnen worden geopend of gesloten zowel lokaal als vanuit de railway control center en dit duurt 30 seconden.
Er zijn ook 2 ondergrondse plaatsen langs de Engelse kant waar je van tunnel kunt veranderen de ene van de noord naar zuid en de andere van zuid naar noord en die noemen Castle hill en Hollywel.
En er is ook een X juist buiten de Franse kant en die noemt de X de Besseunges Pk60 .
De service tunnel begint in Coqueles als Folkestone rechts van de 2 andere buizen. na 250 m gaat hij onder 1 buis om iets verder tussen de twee uit te komen. Ter hoogt van de Franse ,Engelse cross over gaat hij er onder,om iets verder er terug tussen te komen.
De service tunnel is in overdruk t.o.v. de running tunnels. We rijden erin met STTS,Ladog vrachtwagentjes,Peugeot 206 Elec, 206 diesel en Agila.
De STTS zijn filoguidé.Met de andere rijden we reglementair 90km/h in onverlichte zones.
stuur PB met mailadress ik zal proberen eventueel photos word docs dioor te sturen,voo privé gebruik.
Re: Brand in Eurotunnel
Geplaatst: 22 sep 2008, 21:30
door railtravelmanager
hallo,
weet iemand of de vrachtpendeltrein tot stilstand kwam voor de eerste kruising (jonction France) ?
op ongeveer 17 km van zowel UK als France zijn er twee kruisingen gebouwd om van tunnelkoker te kunnen wisselen bij onderhoud en/of zoals nu 2 gebeurde reeds een brand

Re: Brand in Eurotunnel
Geplaatst: 22 sep 2008, 22:02
door dentheo
railtravelmanager schreef:hallo,
weet iemand of de vrachtpendeltrein tot stilstand kwam voor de eerste kruising (jonction France) ?
op ongeveer 17 km van zowel UK als France zijn er twee kruisingen gebouwd om van tunnelkoker te kunnen wisselen bij onderhoud en/of zoals nu 2 gebeurde reeds een brand

Ik meen gelezen te hebben dat de trein stopte 13km van de Franse uitgang... dan zou het het laatste deel zijn.
Maar er zal hier wel antwoord komen van onze correspondent "ter plaatse"

Re: Brand in Eurotunnel
Geplaatst: 23 sep 2008, 17:51
door thomaslj
nighttrain schreef:In feite zijn er 2 onderzeese cross overs :ttz een imense galerij(20m hoog, 150 m lang n 30m breed) met een X met 4 wissels ... Met de andere rijden we reglementair 90km/h in onverlichte zones.
stuur PB met mailadress ik zal proberen eventueel photos word docs dioor te sturen,voo privé gebruik.
Danku voor uw antwoord. Twas maar om een idee te hebben dus foto's hoeven niet voor mij.
Re: Brand in Eurotunnel
Geplaatst: 23 sep 2008, 18:01
door 1607
om jou een duidelijker beeld te geven. op bahntv staat een reportage over het vervangen van een wissel in de eurotunnel. veel kijkplezier.
http://www.bahntv-online.de/btvo/site/i ... ids=141945