SBB geeft een voorproefje van de dienstregeling voor 2009

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
K V B

Re: SBB geeft een voorproefje van de dienstregeling voor 2009

Bericht door K V B »

Joris schreef:Hallo,
De EN Luna vind ik helaas niet terug...
Er zitten nog wel wat meer foutjes in het ontwerp. Zo vindt ik de CNL Milaan - Amsterdam wel, maar die Amsterdam - Milaan dan weer niet. Maar goed, het is een ontwerp, waar je dus commentaar op kan leveren.
In België is de dienstregeling namelijk pas definitief de dag voor de invoering van de nieuwe dienstregeling :mrgreen: .
In Zwitserland zijn het de overheden (nationaal en kantonaal) die uiteindelijk het laatste woord hebben. De Kantons beslissen bijvoorbeeld hoe vaak een bus of een trein rijd, waar welke bus of trein aansluiting moet geven enz... Zij bestellen uiteindelijk ook de diensten.
Zo erg is het misschien niet, maar, moet men in Zwitserland ook in januari al een nieuwe dienstregeling invoeren omdat die van december voor problemen zorgt?
In 2004 waren er door de opening van de NBS tussen Olten en Bern veel veranderingen, en verschoven de meeste treinen te Zuidwesten van Bern met een kwartier. Daar zijn later wel een hoop bijsturingen nodig geweest. Als je een trein van 7u30 vervangt door een om 7u15 en een om 7u45 dan weet je op voorhand niet welke de reizigers die vroeger op de 7u30 zaten nu gaan nemen.
Dit jaar waren er overigens maar een paar kleine veranderingen. Mij is enkel bekend dat men op het laatste moment aan paar extra treinen Bern - Zürich en omgekeerd tijdens de spits toegevoegd heeft. Die werden ook in de reguliere treinen aangekondigt. En op drukke dagen op de Gotthard-as wil de SBB nog wel eens een blik treinen opentrekken...
Plaats reactie