Pagina 3 van 5
Re: Capaciteitsproblemen IC-E
Geplaatst: 20 feb 2008, 17:53
door FlyingDutchman
giuseppe schreef:Met de VIRM dubbeldeks stellen wordt hetzelfde gedaan op Alkmaar-Maastricht/Heerlen en dat geeft geen enkel probleem, misschien had men toch beter treinstellen kunnen bestellen (Zijn ook van Bombardier)
Tja, dat kost natuurlijk een stuk meer. Al vind ik het wel raar om moderne dubbeldekkers te kopen en hiervoor 20 jaar oude locs aan te passen.
In Nederland wordt de dienst Amsterdam - Vlissingen vaak met 2 zesdelige IRM dubbeldekkers gereden. Tijdens de rit wordt er dan 1 achtergelaten in Roosendaal. Naar ik weet geeft dit bijna gaan problemen.
Re: Capaciteitsproblemen IC-E
Geplaatst: 22 feb 2008, 22:35
door dentheo
FlyingDutchman schreef:giuseppe schreef:Met de VIRM dubbeldeks stellen wordt hetzelfde gedaan op Alkmaar-Maastricht/Heerlen en dat geeft geen enkel probleem, misschien had men toch beter treinstellen kunnen bestellen (Zijn ook van Bombardier)
In Nederland wordt de dienst Amsterdam - Vlissingen vaak met 2 zesdelige IRM dubbeldekkers gereden. Tijdens de rit wordt er dan 1 achtergelaten in Roosendaal. Naar ik weet geeft dit bijna gaan problemen.
Meestal gaat dat vlot, men staat er soms wel met veel volk op te kijken, maar dat komt doordat de rangeermachinst van het achterste deel het doet onder de belangstelling van een stuk of vier kaartjesknippers....
Dat gebeurt elk uur op een plaats of zes in Nederland ?
Utrecht, Amersfoort, Zwolle.... enz???
En dit al 50 jaar !! de vroegere "hondeneus" benelux stellen splitsten ooit al uit de trein naar Vlissingen.
Misschien hadden we het eens moeten vragen ??
Re: Capaciteitsproblemen IC-E
Geplaatst: 22 feb 2008, 23:21
door Joris
Hallo,
Ze splitsen in Brugge ook al een tijdje met de AM96 hoor!
Natuurlijk zijn die M6'en wee riets anders....
Groeten,
Joris De Mol
Re: Capaciteitsproblemen IC-E
Geplaatst: 23 feb 2008, 00:37
door dentheo
Joris schreef:Hallo,
Ze splitsen in Brugge ook al een tijdje met de AM96 hoor!
Natuurlijk zijn die M6'en wee riets anders....
hebben die ander type koppeling ??
Re: Capaciteitsproblemen IC-E
Geplaatst: 23 feb 2008, 00:41
door Joris
Hallo,
dentheo schreef:Joris schreef:Hallo,
Ze splitsen in Brugge ook al een tijdje met de AM96 hoor!
Natuurlijk zijn die M6'en wee riets anders....
hebben die ander type koppeling ??
Neen, bij mijn weten niet, dat is een gewone GF. Bij een M6 moeten ze zelfs geen deur openen/sluiten, maar het is het starten van de loc dat problemen zou geven dacht ik, niet het ontkoppelen zelf.
Groeten,
Joris De Mol
Re: Capaciteitsproblemen IC-E
Geplaatst: 23 feb 2008, 00:44
door dentheo
Joris schreef:Hallo,
dentheo schreef:Joris schreef:Hallo,
Ze splitsen in Brugge ook al een tijdje met de AM96 hoor!
Natuurlijk zijn die M6'en wee riets anders....
hebben die ander type koppeling ??
Neen, bij mijn weten niet, dat is een gewone GF. Bij een M6 moeten ze zelfs geen deur openen/sluiten, maar het is het starten van de loc dat problemen zou geven dacht ik, niet het ontkoppelen zelf.
Hé andere versie, ik dacht dat het mechanisch was en het ontkoppelen zelf...
Re: Capaciteitsproblemen IC-E
Geplaatst: 23 feb 2008, 10:10
door Speedy
Zowel MS break, sprinter, MS96 als M6 hebben in dezelfde koppeling.
Die van MS96 hangt wel lager + elektrisch gedeelte zit op andere plaats omwille van de 'rubberen luchtkussens' .
Probleem bij ontkoppelen M6 zit wel degelijk in de koppeling.
Heeft te maken met een 'te weinig luchtdruk' in de koppeling zelf...
Re: Capaciteitsproblemen IC-E
Geplaatst: 23 feb 2008, 17:57
door dentheo
Speedy schreef:Zowel MS break, sprinter, MS96 als M6 hebben in dezelfde koppeling.
Die van MS96 hangt wel lager + elektrisch gedeelte zit op andere plaats omwille van de 'rubberen luchtkussens' .
Probleem bij ontkoppelen M6 zit wel degelijk in de koppeling.
Heeft te maken met een 'te weinig luchtdruk' in de koppeling zelf...
Het is het ontkoppelen dat NIET lukt ?
Moet die luchtdruk met zuiger de koppelingen misschien iets uit elkaar drukken ?
Re: Capaciteitsproblemen IC-E
Geplaatst: 23 feb 2008, 20:58
door Steven
het ontkoppelen is idd pneumatisch
Re: Capaciteitsproblemen IC-E
Geplaatst: 23 feb 2008, 21:27
door dentheo
Steven schreef:het ontkoppelen is idd pneumatisch
Zat er daarvoor vroeger geen pedaal, zal nu wel knopje zijn ... ?
Re: Capaciteitsproblemen IC-E
Geplaatst: 23 feb 2008, 21:34
door Steven
de ontkoppeling (op de ms, van deM6 weet ik het niet)
gebeurd doordat de bestuurder een pedaal EN drukknop tegelijk induwt die op hun beurt het elektropneumatisch contact voor ontkoppelen bedienen.
Re: Capaciteitsproblemen IC-E
Geplaatst: 23 feb 2008, 23:28
door dentheo
Steven schreef:de ontkoppeling (op de ms, van deM6 weet ik het niet)
gebeurd doordat de bestuurder een pedaal EN drukknop tegelijk induwt die op hun beurt het elektropneumatisch contact voor ontkoppelen bedienen.
En het koppelen ? Gewoon in elkaar rijden ?
Daarna nog een bevel voor electrische verbindingen of alles ineens zoals bij Scharfenberg ?
Re: Capaciteitsproblemen IC-E
Geplaatst: 23 feb 2008, 23:51
door Steven
bij een GF moet je normaal bij het koppelen gewoon controleren of het controlelampje van de koppeling gaat branden en dan is de koppeling verwezenlijkt. is dit in een vorming met 1 bestuurder dan doet men een volledige remproef, bij een koppeling zoals in brugge met twee tb's gaat men over tot de snelle remproef. (er is dus geen extra bediende nodig)
Re: Capaciteitsproblemen IC-E
Geplaatst: 27 feb 2008, 09:23
door bobby
dentheo schreef:Speedy schreef:Zowel MS break, sprinter, MS96 als M6 hebben in dezelfde koppeling.
Die van MS96 hangt wel lager + elektrisch gedeelte zit op andere plaats omwille van de 'rubberen luchtkussens' .
Probleem bij ontkoppelen M6 zit wel degelijk in de koppeling.
Heeft te maken met een 'te weinig luchtdruk' in de koppeling zelf...
Het is het ontkoppelen dat NIET lukt ?
Moet die luchtdruk met zuiger de koppelingen misschien iets uit elkaar drukken ?
als die pneumatische zuigers problemen geven (en dit het enige probleem met deze koppeling is), waarom vervangt men ze dan niet door hydraulische zuigers?
(is er nog plaats vrij voor de rest van het hydraulische systeem?)
Re: Capaciteitsproblemen IC-E
Geplaatst: 27 feb 2008, 09:40
door pietmol
Steven schreef:de ontkoppeling (op de ms, van deM6 weet ik het niet)
gebeurd doordat de bestuurder een pedaal EN drukknop tegelijk induwt die op hun beurt het elektropneumatisch contact voor ontkoppelen bedienen.
steven, een vraagje (off topic).
onderstel een trein bestaande uit 4 motorstellen AM80.
deze trein rijdt van A naar B en verder naar C.
in B wordt een gedeelte van de trein "achtergelaten". Kan de TB vanuit zijn stuurstand vooraan bepalen waar de ontkoppeling gebeurt? (achterlaten van 1 MS, of van 2 MS of van 3 MS)