Re: Renovatiewerken station Mechelen
Geplaatst: 13 mei 2008, 21:55
Vernieuwing stationsomgeving Mechelen kost 255 miljoen
Vertegenwoordigers van de Vlaamse regering, de NMBS-Holding, Infrabel, De Lijn en stad Mechelen hebben hun handtekening gezet onder een samenwerkingsovereenkomst voor de vernieuwing van de stationsomgeving van Mechelen. Samen zullen ze ongeveer 255 miljoen euro investeren.
Nieuwe sporen en nieuwe weg
Er komen vanaf 2010 niet alleen nieuwe sporen voor de hogesnelheidstrein, maar er wordt ook een nieuwe weg aangelegd tussen de E19 (Mechelen-Zuid) en de N15 (Douaneplein). Die laatste gaat achter het station ondergronds en zal aansluiten op een nieuwe ondergrondse parking voor 2.500 auto's. Dankzij de nieuwe verbinding kan het doorgaand verkeer van het stationsplein worden geweerd - de brug van de Postzegellaan over het kanaal wordt afgebroken - en wordt de binnenring ontlast.
Stationsgebouw vernieuwen
In een tweede fase vanaf 2012 wordt het stationsgebouw vernieuwd dat na de werken comfortabeler en toegankelijker zal zijn. Op niveau -1 komen een zoenzone en een fietsenparking. In een laatste fase vanaf 2017 zal het stationsplein worden vernieuwd. Het huidige, te kleine busstation wordt groter en komt onder het spoorwegviaduct.
bron: De Morgen (via Nieuwstopic)
Vertegenwoordigers van de Vlaamse regering, de NMBS-Holding, Infrabel, De Lijn en stad Mechelen hebben hun handtekening gezet onder een samenwerkingsovereenkomst voor de vernieuwing van de stationsomgeving van Mechelen. Samen zullen ze ongeveer 255 miljoen euro investeren.
Nieuwe sporen en nieuwe weg
Er komen vanaf 2010 niet alleen nieuwe sporen voor de hogesnelheidstrein, maar er wordt ook een nieuwe weg aangelegd tussen de E19 (Mechelen-Zuid) en de N15 (Douaneplein). Die laatste gaat achter het station ondergronds en zal aansluiten op een nieuwe ondergrondse parking voor 2.500 auto's. Dankzij de nieuwe verbinding kan het doorgaand verkeer van het stationsplein worden geweerd - de brug van de Postzegellaan over het kanaal wordt afgebroken - en wordt de binnenring ontlast.
Stationsgebouw vernieuwen
In een tweede fase vanaf 2012 wordt het stationsgebouw vernieuwd dat na de werken comfortabeler en toegankelijker zal zijn. Op niveau -1 komen een zoenzone en een fietsenparking. In een laatste fase vanaf 2017 zal het stationsplein worden vernieuwd. Het huidige, te kleine busstation wordt groter en komt onder het spoorwegviaduct.
bron: De Morgen (via Nieuwstopic)