Verbinding Antwerpen-Noorderkempen weer uitgesteld

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Is er nu al geweten of men in september gaat starten of niet ?
Volgens Op De Baan zou men in september starten op 1 spoor.
De NMBS en Infrabel zwijgen in alle talen, zoals gewoonlijk, en de gemeente Brecht heeft alle openingsfestiviteiten voor het station Noorderkempen in de kast opgeborgen.
Ik kan me toch inbeelden dat voor de vele studenten in de Noorderkempen, die van deze verbinding willen gebruik maken, het belangrijk is om te weten of het nu al dan niet doorgaat.
Maar dat is blijkbaar de laatste zorg van NMBS en Infrabel om de reizigers op tijd in te lichten.
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

Adler schreef:Is er nu al geweten of men in september gaat starten of niet ?
Volgens Op De Baan zou men in september starten op 1 spoor.
De NMBS en Infrabel zwijgen in alle talen, zoals gewoonlijk, en de gemeente Brecht heeft alle openingsfestiviteiten voor het station Noorderkempen in de kast opgeborgen.
Ik kan me toch inbeelden dat voor de vele studenten in de Noorderkempen, die van deze verbinding willen gebruik maken, het belangrijk is om te weten of het nu al dan niet doorgaat.
Maar dat is blijkbaar de laatste zorg van NMBS en Infrabel om de reizigers op tijd in te lichten.
Volgens mij is uitbaten op een spoor met een trein inderdaad veilig te doen. Men zet hem erop en zegt gewoon "bel maar als ge terug zijt".

Dat spoor eindigt toch op klassieke seinen, die nu al een jaar rood staan te branden naast de helling van de onderdoorgang van lijn 27.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

dentheo schreef: Volgens mij is uitbaten op een spoor met een trein inderdaad veilig te doen. Men zet hem erop en zegt gewoon "bel maar als ge terug zijt".
Dat is inderdaad mogelijk. In het Duits noemt men dit "Zugfolgeregelung im Zugleitbetrieb (ZLB)", waarbij de toestemming om te rijden mondeling wordt gegeven door een "Zugleiter" en men geen seinen gebruikt.
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

Adler schreef:
dentheo schreef: Volgens mij is uitbaten op een spoor met een trein inderdaad veilig te doen. Men zet hem erop en zegt gewoon "bel maar als ge terug zijt".
Dat is inderdaad mogelijk. In het Duits noemt men dit "Zugfolgeregelung im Zugleitbetrieb (ZLB)", waarbij de toestemming om te rijden mondeling wordt gegeven door een "Zugleiter" en men geen seinen gebruikt.
Ik denk dat men zoiets ook gebruikt op industrieterreinen daar mag de machinist met begeleider ook zijn plan trekken tot hij terug op de "grote" baan wil.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Morgen is het 1 september en nog steeds geen enkel bericht over een verbinding met Noorderkempen.
Het bericht in Op De Baan blijkt dus niet te kloppen en Brecht mag zijn fanfares tot nader order naar huis sturen.
Belgie en Nederland zijn waarschijnlijk de enigste landen ter wereld met een hogesnelheidslijn waar geen treinen op rijden, maximum snelheid 0 km/h!
Kafka zoals meer in dit land :?
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2085
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Bericht door FLV-FGSP »

Adler schreef:Morgen is het 1 september en nog steeds geen enkel bericht over een verbinding met Noorderkempen.
Bij de BTTB vind ik:
Brecht – een verhaal van veel zwarte pieten

Standpunt 31/08/2007

Vanaf 1 september breidt De Lijn haar aanbod in de Noorderkempen uit. Vanaf dan kunt u gebruik maken van de nieuwe buslijn 440 die de gemeenten Essen, Kalmthout, Wuustwezel, Brecht, Malle, Lille en Herentals met elkaar verbindt. Bovendien start De Lijn met een nieuw aanbod voor scholieren in de regio Essen, Kalmthout en Wuustwezel. Het was de bedoeling dat deze uitbreiding van het aanbod zou samenvallen met de start van de nieuwe treindienst tussen Antwerpen en het station Noorderkempen in Brecht. Helaas heeft de NMBS de invoering van deze treindienst wegens technische problemen moeten uitstellen tot eind 2007 of 2008.

De redenen voor het uitstel zijn complex. Infrabel heeft de nieuwe lijn – conform Europese regelgeving - uitgerust met het veiligheidssysteem ETCS2. De NMBS heeft zelf nog geen materieel dat over dit systeem beschikt, maar heeft recentelijk 3 TRAXX-locomotieven geleaset, die wel over dit systeem beschikken. Deze uitrusting is echter nog niet getest; fabrikant Bombardier verwijst daarvoor naar de vertraagde beschikbaarheid van de ETCS-uitrusting op de Betuweroute. Exploitant NMBS heeft daarop bij Infrabel aangevraagd om met 1 trein per uur naar Brecht te mogen rijden, met een vereenvoudigde beveiliging. Infrabel heeft dit afgewezen, omdat de lijn is gecategoriseerd als ‘Nieuwe HSL’ en volgens Europese regelgeving mag deze lijn alleen worden uitgebaat met ETCS. Het downgraden van een HSL naar gewone lijn zou een bureaucratische procedure van 8(!) maanden vergen. Kortom, het is niemands schuld.

Inmiddels zitten wij als reizigers en belastingbetalers wel mooi zonder treinen. De investering in de nieuwe lijn bedroeg ongeveer 1,5 miljard euro (60 miljard BEF), en deze zware investering rendeert nu een jaar lang niet. De verbinding Antwerpen – Noorderkempen loopt parallel met de E19-snelweg die voortdurend overbelast en filegevoelig is. Potentieel ziet de NMBS wel, de vraag is alleen in hoeverre dat potentieel zich aangesproken voelt door een trein die maar om het uur gaat rijden.

De NMBS bekijkt de verbinding Noorderkempen – Antwerpen tot nu toe veel te geïsoleerd. De nieuwe verbinding zou veel aantrekkelijker zijn als ze werd doorgetrokken naar Brussel en naar Breda. Reizigers van Noorderkempen naar Brussel zullen moeten overstappen in Antwerpen. Een verbinding tussen Brecht en het nabijgelegen Breda komt er voorlopig nog niet. De treinstellen die exploitant High Speed Alliance (HSA) op de toekomstige verbinding Den Haag – Breda – Brecht – Brussel wil inzetten, worden pas in 2010 geleverd. BTTB en zijn Nederlandse zustervereniging Rover blijven pleiten voor een bediening op korte termijn met andere treinen.

Een lichtpuntje is er wel voor het station. Nadat het er eerst naar uitzag dat de halte bijzonder karig zou worden uitgerust (de kale perrons zouden alleen maar enkele wachthokjes krijgen) heeft de NMBS nu een stationsgebouw aangevraagd. Toch kunnen wij ons niet van de indruk onttrekken dat de halte Brecht eerder een toevallig bijproduct van het grote HST-project is.
Hagelander

Bericht door Hagelander »

Versta ik het goed dat ook de huidige hogesnelheidstreinen (vb. Thalys), niet over deze lijn kunnen rijden (op dit moment)? Dat is dan inderdaad toch wel zonde dan.
rvdborgt
Berichten: 4671
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

Hagelander schreef:Versta ik het goed dat ook de huidige hogesnelheidstreinen (vb. Thalys), niet over deze lijn kunnen rijden (op dit moment)? Dat is dan inderdaad toch wel zonde dan.
Alle exploitanten zijn te laat met het geschikt maken van hun materieel. Het was al heel lang bekend dat je voor deze lijn een ETCS-uitrusting nodig hebt.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

Adler schreef:Belgie en Nederland zijn waarschijnlijk de enigste landen ter wereld met een hogesnelheidslijn waar geen treinen op rijden, maximum snelheid 0 km/h!
Die uitspraak doet me aan iets anders denken: vroeger reisde je op "Flughöhe Null" als je met de Lufthansa treinen van Stuttgart naar Frankfurt reed.Die hebben eerst met de bekende ET403 ("Donald Duck", niet de ICE-3) en daarna met BR111 en rijtuigen, dan BR103 en drukdichte rijtuigen voor de HSL gereden..

Maar spijtig genoeg zijn die in 1994 weer afgeschaft omdat ook de gewone IC-treinen in Frankfurt Flughafen gingen stoppen.. :wink:
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

msts.be schreef: Die uitspraak doet me aan iets anders denken: vroeger reisde je op "Flughöhe Null" als je met de Lufthansa treinen van Stuttgart naar Frankfurt reed.Die hebben eerst met de bekende ET403 ("Donald Duck", niet de ICE-3) en daarna met BR111 en rijtuigen, dan BR103 en drukdichte rijtuigen voor de HSL gereden..

Maar spijtig genoeg zijn die in 1994 weer afgeschaft omdat ook de gewone IC-treinen in Frankfurt Flughafen gingen stoppen.. :wink:
Inderdaad, van die Donald Ducks heb ik nog foto's genomen in Munchen (toen reden ze nog niet in Lufthansa kleuren maar als gewone IC's), en die Lufthansa 103 heb ik in model HO (met rijtuigen).
rvdborgt
Berichten: 4671
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Verbinding Antwerpen-Noorderkempen weer uitgesteld

Bericht door rvdborgt »

260689 schreef:De eerste eupen is verplicht aan 160 te rijden om te kijken of alles werkt enzo.
Inderdaad. En het rijtijdoverschot op lijn 2 is inmiddels zodanig dat dat nauwelijks extra tijd meer kost :-/

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Werkt ETCS nu eigenlijk al goed?
Deze zomer was ik in Zwitserland, en daar zei de TB dat het heel gemakkelijk was, je moet gewoon een snelheid instellen, en de trein trekt zelf op, of bolt netjes zelf uit, en houd die snelheid.
Maar hij zei: Es wirkt meistens, aber nicht immer... (Het werkt meestal, maar niet altijd). Hij zei wel dat het al veel gebeterd was in vergelijking met vroeger.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Accelerat
Berichten: 2779
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

Joris schreef:Hallo,
Werkt ETCS nu eigenlijk al goed?
Deze zomer was ik in Zwitserland, en daar zei de TB dat het heel gemakkelijk was, je moet gewoon een snelheid instellen, en de trein trekt zelf op, of bolt netjes zelf uit, en houd die snelheid.
Maar hij zei: Es wirkt meistens, aber nicht immer... (Het werkt meestal, maar niet altijd). Hij zei wel dat het al veel gebeterd was in vergelijking met vroeger.
Groeten,
Joris De Mol
Ik meen me zoiets te herinneren dat dit ook in de Thalys PBKA's zit..?
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
sncf-sncb schreef:
Joris schreef:Hallo,
Werkt ETCS nu eigenlijk al goed?
Deze zomer was ik in Zwitserland, en daar zei de TB dat het heel gemakkelijk was, je moet gewoon een snelheid instellen, en de trein trekt zelf op, of bolt netjes zelf uit, en houd die snelheid.
Maar hij zei: Es wirkt meistens, aber nicht immer... (Het werkt meestal, maar niet altijd). Hij zei wel dat het al veel gebeterd was in vergelijking met vroeger.
Groeten,
Joris De Mol
Ik meen me zoiets te herinneren dat dit ook in de Thalys PBKA's zit..?
Nee, nog niet, want, daarom kunnen ze nog niet over Lijn 3 rijden, daar zit ook ETCS op, maar op de thalys niet...
Was daar op de PBKA's overigens niet een plaatsgebrek? Want, die zitten dacht ik, nu al aan 8 verschillende seinsystemen...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

hehe niks verwarren met de cruise controle he :-) die werkt ook met het instellen van een snelheid, echter gaat deze de ingestelde snelheid niet aanpassen aan de toegestane snelheid.
Plaats reactie