Verbinding Antwerpen-Noorderkempen weer uitgesteld
Is er nu al geweten of men in september gaat starten of niet ?
Volgens Op De Baan zou men in september starten op 1 spoor.
De NMBS en Infrabel zwijgen in alle talen, zoals gewoonlijk, en de gemeente Brecht heeft alle openingsfestiviteiten voor het station Noorderkempen in de kast opgeborgen.
Ik kan me toch inbeelden dat voor de vele studenten in de Noorderkempen, die van deze verbinding willen gebruik maken, het belangrijk is om te weten of het nu al dan niet doorgaat.
Maar dat is blijkbaar de laatste zorg van NMBS en Infrabel om de reizigers op tijd in te lichten.
De NMBS en Infrabel zwijgen in alle talen, zoals gewoonlijk, en de gemeente Brecht heeft alle openingsfestiviteiten voor het station Noorderkempen in de kast opgeborgen.
Ik kan me toch inbeelden dat voor de vele studenten in de Noorderkempen, die van deze verbinding willen gebruik maken, het belangrijk is om te weten of het nu al dan niet doorgaat.
Maar dat is blijkbaar de laatste zorg van NMBS en Infrabel om de reizigers op tijd in te lichten.
Volgens mij is uitbaten op een spoor met een trein inderdaad veilig te doen. Men zet hem erop en zegt gewoon "bel maar als ge terug zijt".Adler schreef:Is er nu al geweten of men in september gaat starten of niet ?
Dat spoor eindigt toch op klassieke seinen, die nu al een jaar rood staan te branden naast de helling van de onderdoorgang van lijn 27.
Dat is inderdaad mogelijk. In het Duits noemt men dit "Zugfolgeregelung im Zugleitbetrieb (ZLB)", waarbij de toestemming om te rijden mondeling wordt gegeven door een "Zugleiter" en men geen seinen gebruikt.dentheo schreef: Volgens mij is uitbaten op een spoor met een trein inderdaad veilig te doen. Men zet hem erop en zegt gewoon "bel maar als ge terug zijt".
Ik denk dat men zoiets ook gebruikt op industrieterreinen daar mag de machinist met begeleider ook zijn plan trekken tot hij terug op de "grote" baan wil.Adler schreef:Dat is inderdaad mogelijk. In het Duits noemt men dit "Zugfolgeregelung im Zugleitbetrieb (ZLB)", waarbij de toestemming om te rijden mondeling wordt gegeven door een "Zugleiter" en men geen seinen gebruikt.dentheo schreef: Volgens mij is uitbaten op een spoor met een trein inderdaad veilig te doen. Men zet hem erop en zegt gewoon "bel maar als ge terug zijt".
Morgen is het 1 september en nog steeds geen enkel bericht over een verbinding met Noorderkempen.
Het bericht in Op De Baan blijkt dus niet te kloppen en Brecht mag zijn fanfares tot nader order naar huis sturen.
Belgie en Nederland zijn waarschijnlijk de enigste landen ter wereld met een hogesnelheidslijn waar geen treinen op rijden, maximum snelheid 0 km/h!
Kafka zoals meer in dit land
Het bericht in Op De Baan blijkt dus niet te kloppen en Brecht mag zijn fanfares tot nader order naar huis sturen.
Belgie en Nederland zijn waarschijnlijk de enigste landen ter wereld met een hogesnelheidslijn waar geen treinen op rijden, maximum snelheid 0 km/h!
Kafka zoals meer in dit land

Bij de BTTB vind ik:Adler schreef:Morgen is het 1 september en nog steeds geen enkel bericht over een verbinding met Noorderkempen.
Brecht – een verhaal van veel zwarte pieten
Standpunt 31/08/2007
Vanaf 1 september breidt De Lijn haar aanbod in de Noorderkempen uit. Vanaf dan kunt u gebruik maken van de nieuwe buslijn 440 die de gemeenten Essen, Kalmthout, Wuustwezel, Brecht, Malle, Lille en Herentals met elkaar verbindt. Bovendien start De Lijn met een nieuw aanbod voor scholieren in de regio Essen, Kalmthout en Wuustwezel. Het was de bedoeling dat deze uitbreiding van het aanbod zou samenvallen met de start van de nieuwe treindienst tussen Antwerpen en het station Noorderkempen in Brecht. Helaas heeft de NMBS de invoering van deze treindienst wegens technische problemen moeten uitstellen tot eind 2007 of 2008.
De redenen voor het uitstel zijn complex. Infrabel heeft de nieuwe lijn – conform Europese regelgeving - uitgerust met het veiligheidssysteem ETCS2. De NMBS heeft zelf nog geen materieel dat over dit systeem beschikt, maar heeft recentelijk 3 TRAXX-locomotieven geleaset, die wel over dit systeem beschikken. Deze uitrusting is echter nog niet getest; fabrikant Bombardier verwijst daarvoor naar de vertraagde beschikbaarheid van de ETCS-uitrusting op de Betuweroute. Exploitant NMBS heeft daarop bij Infrabel aangevraagd om met 1 trein per uur naar Brecht te mogen rijden, met een vereenvoudigde beveiliging. Infrabel heeft dit afgewezen, omdat de lijn is gecategoriseerd als ‘Nieuwe HSL’ en volgens Europese regelgeving mag deze lijn alleen worden uitgebaat met ETCS. Het downgraden van een HSL naar gewone lijn zou een bureaucratische procedure van 8(!) maanden vergen. Kortom, het is niemands schuld.
Inmiddels zitten wij als reizigers en belastingbetalers wel mooi zonder treinen. De investering in de nieuwe lijn bedroeg ongeveer 1,5 miljard euro (60 miljard BEF), en deze zware investering rendeert nu een jaar lang niet. De verbinding Antwerpen – Noorderkempen loopt parallel met de E19-snelweg die voortdurend overbelast en filegevoelig is. Potentieel ziet de NMBS wel, de vraag is alleen in hoeverre dat potentieel zich aangesproken voelt door een trein die maar om het uur gaat rijden.
De NMBS bekijkt de verbinding Noorderkempen – Antwerpen tot nu toe veel te geïsoleerd. De nieuwe verbinding zou veel aantrekkelijker zijn als ze werd doorgetrokken naar Brussel en naar Breda. Reizigers van Noorderkempen naar Brussel zullen moeten overstappen in Antwerpen. Een verbinding tussen Brecht en het nabijgelegen Breda komt er voorlopig nog niet. De treinstellen die exploitant High Speed Alliance (HSA) op de toekomstige verbinding Den Haag – Breda – Brecht – Brussel wil inzetten, worden pas in 2010 geleverd. BTTB en zijn Nederlandse zustervereniging Rover blijven pleiten voor een bediening op korte termijn met andere treinen.
Een lichtpuntje is er wel voor het station. Nadat het er eerst naar uitzag dat de halte bijzonder karig zou worden uitgerust (de kale perrons zouden alleen maar enkele wachthokjes krijgen) heeft de NMBS nu een stationsgebouw aangevraagd. Toch kunnen wij ons niet van de indruk onttrekken dat de halte Brecht eerder een toevallig bijproduct van het grote HST-project is.
Alle exploitanten zijn te laat met het geschikt maken van hun materieel. Het was al heel lang bekend dat je voor deze lijn een ETCS-uitrusting nodig hebt.Hagelander schreef:Versta ik het goed dat ook de huidige hogesnelheidstreinen (vb. Thalys), niet over deze lijn kunnen rijden (op dit moment)? Dat is dan inderdaad toch wel zonde dan.
Groetjes,
Rian
Die uitspraak doet me aan iets anders denken: vroeger reisde je op "Flughöhe Null" als je met de Lufthansa treinen van Stuttgart naar Frankfurt reed.Die hebben eerst met de bekende ET403 ("Donald Duck", niet de ICE-3) en daarna met BR111 en rijtuigen, dan BR103 en drukdichte rijtuigen voor de HSL gereden..Adler schreef:Belgie en Nederland zijn waarschijnlijk de enigste landen ter wereld met een hogesnelheidslijn waar geen treinen op rijden, maximum snelheid 0 km/h!
Maar spijtig genoeg zijn die in 1994 weer afgeschaft omdat ook de gewone IC-treinen in Frankfurt Flughafen gingen stoppen..

Inderdaad, van die Donald Ducks heb ik nog foto's genomen in Munchen (toen reden ze nog niet in Lufthansa kleuren maar als gewone IC's), en die Lufthansa 103 heb ik in model HO (met rijtuigen).msts.be schreef: Die uitspraak doet me aan iets anders denken: vroeger reisde je op "Flughöhe Null" als je met de Lufthansa treinen van Stuttgart naar Frankfurt reed.Die hebben eerst met de bekende ET403 ("Donald Duck", niet de ICE-3) en daarna met BR111 en rijtuigen, dan BR103 en drukdichte rijtuigen voor de HSL gereden..
Maar spijtig genoeg zijn die in 1994 weer afgeschaft omdat ook de gewone IC-treinen in Frankfurt Flughafen gingen stoppen..
Re: Verbinding Antwerpen-Noorderkempen weer uitgesteld
Inderdaad. En het rijtijdoverschot op lijn 2 is inmiddels zodanig dat dat nauwelijks extra tijd meer kost :-/260689 schreef:De eerste eupen is verplicht aan 160 te rijden om te kijken of alles werkt enzo.
Groetjes,
Rian
Hallo,
Werkt ETCS nu eigenlijk al goed?
Deze zomer was ik in Zwitserland, en daar zei de TB dat het heel gemakkelijk was, je moet gewoon een snelheid instellen, en de trein trekt zelf op, of bolt netjes zelf uit, en houd die snelheid.
Maar hij zei: Es wirkt meistens, aber nicht immer... (Het werkt meestal, maar niet altijd). Hij zei wel dat het al veel gebeterd was in vergelijking met vroeger.
Groeten,
Joris De Mol
Deze zomer was ik in Zwitserland, en daar zei de TB dat het heel gemakkelijk was, je moet gewoon een snelheid instellen, en de trein trekt zelf op, of bolt netjes zelf uit, en houd die snelheid.
Maar hij zei: Es wirkt meistens, aber nicht immer... (Het werkt meestal, maar niet altijd). Hij zei wel dat het al veel gebeterd was in vergelijking met vroeger.
Groeten,
Joris De Mol
Ik meen me zoiets te herinneren dat dit ook in de Thalys PBKA's zit..?Joris schreef:Hallo,
Groeten,
Joris De Mol
Hallo,
Was daar op de PBKA's overigens niet een plaatsgebrek? Want, die zitten dacht ik, nu al aan 8 verschillende seinsystemen...
Groeten,
Joris De Mol
Nee, nog niet, want, daarom kunnen ze nog niet over Lijn 3 rijden, daar zit ook ETCS op, maar op de thalys niet...sncf-sncb schreef:Ik meen me zoiets te herinneren dat dit ook in de Thalys PBKA's zit..?Joris schreef:Hallo,
Groeten,
Joris De Mol
Was daar op de PBKA's overigens niet een plaatsgebrek? Want, die zitten dacht ik, nu al aan 8 verschillende seinsystemen...
Groeten,
Joris De Mol