trainfreak schreef:Rokers spijzen mss wel de schatkist, maar langs de andere kant kosten ze ook zeer veel.
Hoeveel mensen sterven er niet door te roken?
En nog zoveel andere dingen, gezondheidszorg enzo..
Doordat ze jonger sterven kosten ze net minder. Jonger sterven betekent dat er ook minder pensioenen etc moet worden uitgekeerd. Trouwens, het geld dat de staat uitgeeft aan bijvoorbeeld dokters komt toch automatisch weer in de staatskas terecht. Dat valt best als volgt te illustreren: een dokter verdient netto een bepaalde som geld, die dus van de staatskas komt. Laten we om een illustratie te kunnen geven de som van 100.000 € nemen. Die 100.000 € geeft hij uit aan allerlei goederen en diensten. Over alle goederen wordt BTW en soms accijnzen geheven. Alle mensen die hij diensten voor hem laat uitvoeren moeten belastingen betalen, die dus eigenlijk de gebruiker, in dit geval de dokter, betaalt. Zo is er al onmiddellijk een deel van de som die de staat aan hem gegeven heeft opnieuw in de staatskas belandt. Het geld dat níet terug in de staatskas is gekomen, is nu bij de mensen die hij diensten voor hem heeft laten uitvoeren, of bij wie hij goederen gekocht heeft. Die geven dat wéér uit aan goederen en diensten waardoor wéér btw, accijzen en direkte belastingen over lonen naar de staat vloeien. En de cirkel is rond. Na vele geld-transacties is uiteindelijk is alle 100.000 € die de staat aan de dokter heeft gegeven terug binnen.
Simpel toch?
MaiKeg schreef:Geef mij eens één reden om het wél te doen??
Omdat het gewoon leuk is. Verder heeft het geen nut, nee. Maar er zijn zoveel dingen die enkel voor het plezier worden gedaan, waarvan er vele min of meer schadelijk zijn. Toch is er geen enkele die ook maar bij benadering zo gecriminaliseerd wordt als roken.
Het stoort me trouwens dat er over rokers zo zwart-wit gedacht wordt, dat wil zeggen: men scheert alle rokers over één en dezelfde kam, van degene die bij gelegenheid een sigaar, pijp of sigaret opsteekt tot en met de zwaar verslaafde kettingroker die er dagelijks tientallen rookt. Waarom? Je noemt iemand die af en toe één glaasje alcohol drinkt toch ook niet in één adem met iemand die er elke dag tientallen drinkt, permanent dronken is en ontwenningsverschijnselen krijgt van zodra hij nuchter is?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.