jan_olieslagers schreef: ↑05 feb 2023, 12:48
Vergelijk toch maar eens met de eerste klasse: die wordt systematisch misbruikt door lieden die er geen recht op hebben maar er zich wel parmantig installeren. Als men zelfs dat niet onder controle kan krijgen, waar er wel harde regels zijn, hoe gaat men dan die stiltezone afdwingen, die enkel wordt "gesuggereerd" met wat stickers en affiches? Het volstaat om te doen alsof men analfabeet is, of enkel Sanskriet begrijpt, of zo, om al die aankondigingen naast zich neer te leggen. "Ik nix begrijp, mevrouw". Ja, reeds meegemaakt.
Dat de eerste klasse
misbruikt zou worden, vind ik absoluut niet. Dat heb ik slechts nog maar enkele keren meegemaakt in al die jaren, terwijl ik toch relatief frequent hiervan gebruik maak. Meestal zijn het echte onwetende reizigers, vooral opstappers in de luchthaven en dus personen die niet vertrouwd zijn met treinreizen in België, die zich in de eerste klasse nestelen, ofwel reizigers die niet merkten dat het om de eerste klasse ging, net omdat het interieur zodanig weinig verschillend is met de tweede klasse (Desiro, Break). Of heb ik gewoon te veel vertrouwen in de goedheid van mensen en ben ikzelf te naïef?
En ja, soms denk ik van enkelingen: wat kom jij in de eerste klasse doen? En iets later blijkt dat die persoon wel degelijk een vervoerbewijs voor de 1e heeft. Heel soms spreekt men mij aan met de vraag "u weet toch wel dat dit de eerste klasse is?" en antwoord ik "jaja". Inderdaad, 1e klasse-reizigers voelen zich soms (onterecht) misnoegd als iemand zich in eerste klasse zet die daar zogezegd niet thuishoort, zonder te weten of die er echt voor betaald heeft.
Zoals gezegd zal dat in de stiltezone makkelijk sociaal controleerbaar zijn, want daar is het simpel: iemand die te veel lawaai maakt, hoort er niet. Of iemand correct zit in de 1e klasse, weet je nooit zeker, want je hebt als reiziger niet de taak diens vervoerbewijs te controleren. Vandaar geloof ik dus wel sterk in de stiltezones.