Intussen las ik op een Nederlands machinistenforum naar aanleiding van het moeilijke aflezen van het brandstofpeil nog een leuke anekdote, die ik hieronder zet, lichtjes bewerkt om hier en daar iets te verduidelijken:
De drieledige dieselstellen Plan U (iets ouder dan Mat'64) hadden een kraantje onderaan het peilglas, en dit moest "officieel" dicht staan zodat er bij beschadiging geen diesel uit de tank kon weglopen. Wij lieten dit eigenlijk altijd open staan, totdat iemand het wel officieel handelde.
De nachtdienst op Dordrecht moest deze stellen aftanken nadat hij nog een slagje Dordrecht - Gorinchem vv had gemaakt, maar deze man was nieuw en had z'n opleiding gehad van een oude rot die ook nooit de kraantjes dichtdraaide.
Hij kwam bij de stellen, zag dat de peilglaasjes (als gevolg van de nu wél gesloten kraantjes) nog tot aan de nok volzaten, en besloot alleen maar de motorolie bij te vullen.
De meer ervarenen onder ons hadden dan WEL even gekeken of ze niet dicht stonden, maar hij niet, gevolg: de vroege dienst kwam bij Gorichem stil te staan met een lege dieseltank, afijn d'r komt een Tractieopzichter bij, iemand die nog meer kennis van zaken had dan de gewone machinist, en die zou met een ander stel het leeggereden stel wel even wegslepen, dus koppelen en rijden maar, maar ja, deze was óók niet afgetankt, en dus kwam de combinatie na een paar km ook stil te staan.
Hebben ze nog aardig wat mee te stellen gehad toen.
Eigenlijk zou dit in de topic humor moeten
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)