Re: Fyra.
Geplaatst: 19 apr 2011, 20:38
Je zat voorin aan de knoppen? 

Die vraag is niet ter zake. 'Normaal' is een vast (internationaal) tarief per kilometer, ongeacht het tijdstip waarop je reist of je kaartje aankoopt. Eventueel kortingen (in percentages op de kilometerprijs) voor doelgroepen (bv. frequente reizigers, -26-jarigen) en een toeslag voor wie een kaartje op de trein koopt. Zelf af te drukken tickets kunnen handig zijn, maar het moet een optie blijven naast een gewoon biljet aangekocht in een station zonder balieboete of iets dergelijks. Dat beschouw ik als 'normaal'. Al het overige, i.c. de praktijken van Thalys en Fyra beschouw ik als banditisme.Shrek schreef:Maar zoals KVB zegt moet je helemaal niet aan gemak inboeten, alleen ga je daarvoor het prijskaartje betalen. Wat eigenlijk logisch is: een reiziger die braaf 3 maand op voorhand zijn ticket besteld, op tijd op het perron staat en liefst nog zelf z'n kaartje afprint kost de vervoerder een stuk minder dan wie last-minute besteld, nog wilt annuleren of omruilen,...
Vroeger betaalde iedereen mee voor die mensen die meer service vragen, nu moeten ze het zelf betalen.
Dus Jotie en Alex: vinden jullie het normaal dat wie die extra diensten niet nodig heeft mee betaald voor jullie?
Verdiep je eens in het tariefsysteem dat DB hanteert, zou ik zeggen: voor wie lang van tevoren kan reserveren, zijn er aanbiedingen. Voor wie dat niet wil of kan, zijn er andere mogelijkheden met verschillende BahnCards, met name de BC50 voor veelreizigers. Reserveren is bijna nergens verplicht (maar op sommige momenten wel verstandig).Shrek schreef:Dat gemekker over die "dure" prijzen begin ik stilaan beu te worden. Het wordt GOEDKOPER als je tijdig reserveert, niet duurder. De tariefdifferentiatie is een heel logisch gevolg van de mogelijkheden die de ICT biedt. Het laat toe het materieel veel efficiënter in te zetten, zodat er ook een hoop kaartjes aan dumpingprijzen verkocht worden. Die differentiatie is helemaal niet willekeurig en verloopt volgens een vast, logisch patroon.
Het systeem is helemaal niet zo ergerlijk als jij het wel voorstelt. Kijk maar naar het enorme succes van Brussel-Parijs. Niemand stelt zich daar nog vragen bij de reservering. Als je het wat handig speelt heb je voor 50€ een retourtje Parijs. Dat was onmogelijk met de vaste tarieven. Misschien verwacht jij ook nog wel een bagagedrager die uw koffer aanneemt bij het binnenkomen van het station of iemand die de deur van uw persoonlijke coupé opent voor u, maar dat is verleden tijd. Zo is het ook met de vaste prijzen.
Zoals ik al zei: er was een tijd dat men in het station aankomen zonder dat er iemand voor u de deur opent en uw bagage aanneemt banditisme noemde, maar tijden veranderen. Wel even opmerken dat treinreizen sindsdien alleen maar goedkoper is geworden en dus voor meer mensen toegankelijkjotie schreef:Die vraag is niet ter zake. 'Normaal' is een vast (internationaal) tarief per kilometer, ongeacht het tijdstip waarop je reist of je kaartje aankoopt. Eventueel kortingen (in percentages op de kilometerprijs) voor doelgroepen (bv. frequente reizigers, -26-jarigen) en een toeslag voor wie een kaartje op de trein koopt. Zelf af te drukken tickets kunnen handig zijn, maar het moet een optie blijven naast een gewoon biljet aangekocht in een station zonder balieboete of iets dergelijks. Dat beschouw ik als 'normaal'. Al het overige, i.c. de praktijken van Thalys en Fyra beschouw ik als banditisme
Ik denk niet dat je daarvoor veel schrik moet hebben bij de fyra hoor. Nu kan je er als het moet op zonder reservering en geldt de VDU-korting er. Waarschijnlijk zullen ze dat wel zo houden voor een beperkt aantal plaatsen. Maar je zal zien dat, eens er een deftig reservatiesysteem er is, onze noorderburen elke € die ze kunnen besparen ook zullen besparenrvdborgt schreef:Verdiep je eens in het tariefsysteem dat DB hanteert, zou ik zeggen: voor wie lang van tevoren kan reserveren, zijn er aanbiedingen. Voor wie dat niet wil of kan, zijn er andere mogelijkheden met verschillende BahnCards, met name de BC50 voor veelreizigers. Reserveren is bijna nergens verplicht (maar op sommige momenten wel verstandig).
DB heeft een aantal jaren geleden wel geprobeerd om van de BC50 af te komen en reizigers die echt goedkoop willen reizen te verplichten lang van tevoren te boeken (met treinbinding), maar dat werd een grote mislukking. Na 9 maanden hebben ze dat terug moeten draaien, zo hard liepen de reizigers (en de omzet) weg.
€ 2,10 zijn veel mensen nog wel bereid om te betalen voor de tijdwinst, het oude tarief niet. De flexibiliteit is ongewijzigd, je kan gewoon op iedere trein springen.Shrek schreef:Ik kan moeilijk begrijpen dat heel Nederland op zen kop staat omdat je voor Amsterdam-Rotterdam €2.10 meer moet betalen terwijl je er wel een kwartier sneller bent
1. De huidige toeslagen zijn nog steeds tijdelijk. HSA wilde eigenlijk 60% toeslag (en met VDU-korting was dat 100% toeslag). De reizigers kwamen toen niet, die bleven in de gewone IC zitten. In het internationale verkeer wordt de IC opgeheven, dus kan HSA zich een veel hogere toeslag permitteren.Shrek schreef:Ik denk niet dat je daarvoor veel schrik moet hebben bij de fyra hoor. Nu kan je er als het moet op zonder reservering en geldt de VDU-korting er. Waarschijnlijk zullen ze dat wel zo houden voor een beperkt aantal plaatsen. Maar je zal zien dat, eens er een deftig reservatiesysteem er is, onze noorderburen elke € die ze kunnen besparen ook zullen besparenrvdborgt schreef:Verdiep je eens in het tariefsysteem dat DB hanteert, zou ik zeggen: voor wie lang van tevoren kan reserveren, zijn er aanbiedingen. Voor wie dat niet wil of kan, zijn er andere mogelijkheden met verschillende BahnCards, met name de BC50 voor veelreizigers. Reserveren is bijna nergens verplicht (maar op sommige momenten wel verstandig).
DB heeft een aantal jaren geleden wel geprobeerd om van de BC50 af te komen en reizigers die echt goedkoop willen reizen te verplichten lang van tevoren te boeken (met treinbinding), maar dat werd een grote mislukking. Na 9 maanden hebben ze dat terug moeten draaien, zo hard liepen de reizigers (en de omzet) weg.![]()
En mocht het dan uiteindelijk toch niet goedkoper uitkomen: die snelheidswinst op zich is ook wel wat waard denk ik. Ik kan moeilijk begrijpen dat heel Nederland op zen kop staat omdat je voor Amsterdam-Rotterdam €2.10 meer moet betalen terwijl je er wel een kwartier sneller bent
Dankzij het feit dat je bij DB niet verplicht moet reserveren is mijn ICE van Köln naar Basel vorige maandag wel met +40 uit Frankfurt Flughafen vertrokken. Dat soort dingen gebeurt daar regelmatig. En dan ben je nog zo slim geweest om te reserveren, je mist toch noch je aansluiting in Basel...rvdborgt schreef:Verdiep je eens in het tariefsysteem dat DB hanteert, zou ik zeggen: voor wie lang van tevoren kan reserveren, zijn er aanbiedingen. Voor wie dat niet wil of kan, zijn er andere mogelijkheden met verschillende BahnCards, met name de BC50 voor veelreizigers. Reserveren is bijna nergens verplicht (maar op sommige momenten wel verstandig).
Jij mag dat banditisme noemen. Anderen vinden belastingen heffen en daar treinen mee financieren banditisme... Je doet alsof je ergens er recht op zou hebben dat er niks verandert, dat wat je als normaal beschouwt niet eeuwig zo blijft. Je ergert je waarschijnlijk ook aan het feit dat er geen TVs met beeldbuizen meer te koop zijn, en dat alle autos veiligheidsgordels hebben...jotie schreef: Die vraag is niet ter zake. 'Normaal' is een vast (internationaal) tarief per kilometer, ongeacht het tijdstip waarop je reist of je kaartje aankoopt. Eventueel kortingen (in percentages op de kilometerprijs) voor doelgroepen (bv. frequente reizigers, -26-jarigen) en een toeslag voor wie een kaartje op de trein koopt. Zelf af te drukken tickets kunnen handig zijn, maar het moet een optie blijven naast een gewoon biljet aangekocht in een station zonder balieboete of iets dergelijks. Dat beschouw ik als 'normaal'. Al het overige, i.c. de praktijken van Thalys en Fyra beschouw ik als banditisme.
Maar de commerciële luchtvaart slacht er wel vaak in het publiek een betere dienstverlening aan te bieden dan de "openbare" spoorwegen. Zie maar hoeveel makkelijker het is om een vliegticket te boeken...N.B. Daarin verschilt de treindienst ook van de luchtvaartmaatschappijen. Reizigersverkeer via het spoor is in mijn ogen een publieke dienstverlening (zowel nationaal als internationaal) en behoort door de staat te worden georganiseerd; transport per vliegtuig zie ik als een commerciële activiteit.
Gebeurt dat dan ook regelmatig in Zwitserland of Oostenrijk? Om maar eens een paar andere landen zonder verplichte reservering te noemen...K V B schreef:Dankzij het feit dat je bij DB niet verplicht moet reserveren is mijn ICE van Köln naar Basel vorige maandag wel met +40 uit Frankfurt Flughafen vertrokken. Dat soort dingen gebeurt daar regelmatig. En dan ben je nog zo slim geweest om te reserveren, je mist toch noch je aansluiting in Basel...
Dit stond Maandag als mededeling bij mijn IC (Hamburg)-Bremen-Keulen-...Bremen Hbf - Dortmund Hbf: Information. Außergewöhnlich hohes Reisendenaufkommen. Mitfahrt kann nicht garantiert werden. Bitte andere Verbindung wählen.
Ze dwalen. Belastingen behoren een correcte werking van het overheidsapparaat te financieren. Publieke dienstverlening hoort daar per definitie toe.K V B schreef: Jij mag dat banditisme noemen. Anderen vinden belastingen heffen en daar treinen mee financieren banditisme...
Da's flauw. Ik zing niet de lofzang van het status quo, maar verzet me tegen de onnadenkende omarming van het nieuwe technologische snufje. In lijn met Jacques Ellul luidt mijn voornaamste bezorgdheid dat de technologische ontwikkeling er een is analoog aan het credo "Have car, can travel". Met andere woorden: de eerste en voornaamste (zoniet enige) reden waarom een nieuwe technologie in gebruik wordt genomen, is het simpele gegeven dat die technologie bestaat. Een motivering voor het gebruik wordt achteraf verzonnen. Waarom zijn er hogesnelheidstreinen ontstaan? Omdat de technologie het toelaat. Niet omdat er een vervoersbehoefte in die zin zou bestaan hebben voorafgaandelijk aan de ontwikkeling van die technologie. Waarom zijn chipkaarten à la MOBIB nu plots zo hip? Omdat de technologie bestaat, niet omdat ze een oorspronkelijke behoefte dienen. Die verklaring wordt achteraf verzonnen, nadat men al druk in de weer is met die nieuwste snufjes. Dus idem dito met elektronische reservatiesystemen: de eerste reden waarom die ontwikkeld worden, bestaat erin dat de technologie voorhanden is. Later wordt er dan een bedrijfseconomische logica voor ingeroepen en verzint men een sprookje om de reizigers te bedriegen en hen te laten geloven dat zo'n systeem dat alleen bestaat omdat het technologisch kan bestaan voor hen voordelig zou zijn (quod non). En zo kan ik uren doorgaan, als je wilt.K V B schreef: Je doet alsof je ergens er recht op zou hebben dat er niks verandert, dat wat je als normaal beschouwt niet eeuwig zo blijft. Je ergert je waarschijnlijk ook aan het feit dat er geen TVs met beeldbuizen meer te koop zijn, en dat alle autos veiligheidsgordels hebben...
Het zal wel weer aan mij liggen, maar telkens ik een vliegtuigticket wens te kopen (waar ik dan eerst dagen van wakker lig, want voor een vlucht binnen Europa een ticket kopen is eigenlijk is misdaad tegen de mensheid), wordt ik geacht een onzindelijke hoeveelheid persoonsgegevens prijs te geven, wat het aankoop'proces' ook al niet bespoedigt. Een treinticket in een zeldzaam landelijk station met een nog geopend loket kopen, is evenwel eenvoudiger dan bij de bakker een brood halen.K V B schreef: Maar de commerciële luchtvaart slacht er wel vaak in het publiek een betere dienstverlening aan te bieden dan de "openbare" spoorwegen. Zie maar hoeveel makkelijker het is om een vliegticket te boeken...
Ik zal niet ontkennen dat er bijvoorbeeld in Duitsland enkele lijnen in private dienst worden geëxploiteerd waar DB eigenlijk geen interesse meer in had. Het is niet per definitie onmogelijk om een private maatschappij het spoorverkeer te laten uitbaten. Uiteraard niet, zo is het Europese spoorwegnetwerk ook tot stand gekomen. Diezelfde geschiedenis leert evenwel ook dat private spoorwegbedrijven veel moeilijkheden hebben gehad om het hoofd boven water te houden. De NMBS is als parastatale niet voor niets ontstaan... Een belangrijk element blijft dat het spoorverkeer aan alle voorwaarden voldoet omdat men mag spreken van een 'natuurlijk monopolie'. Je kan met openbare aanbestedingen werken om lijnen door verschillende maatschappijen te laten exploiteren, maar je verliest een stuk efficiëntie doordat je aan schaalvoordelen inboet.K V B schreef: Ik zie niet in waarom treinen laten rijden ook niet een commerciële activiteit kan zijn. In Japan zijn de spoorwegen ook geprivatiseerd.
Als ik naar Europa kijk dan zie ik dat de staatspoorwegen (ook in België) vooral goed zijn in het sluiten van lijnen. Tot zover dus de openbare dienstverlening...
Juist met het openen van de markt is er een ware spoorrenaissance aan het op gang komen.
Sorry hoor, maar dat is gezever.jotie schreef: Da's flauw. Ik zing niet de lofzang van het status quo, maar verzet me tegen de onnadenkende omarming van het nieuwe technologische snufje. In lijn met Jacques Ellul luidt mijn voornaamste bezorgdheid dat de technologische ontwikkeling er een is analoog aan het credo "Have car, can travel". Met andere woorden: de eerste en voornaamste (zoniet enige) reden waarom een nieuwe technologie in gebruik wordt genomen, is het simpele gegeven dat die technologie bestaat. Een motivering voor het gebruik wordt achteraf verzonnen. Waarom zijn er hogesnelheidstreinen ontstaan? Omdat de technologie het toelaat. Niet omdat er een vervoersbehoefte in die zin zou bestaan hebben voorafgaandelijk aan de ontwikkeling van die technologie. Waarom zijn chipkaarten à la MOBIB nu plots zo hip? Omdat de technologie bestaat, niet omdat ze een oorspronkelijke behoefte dienen. Die verklaring wordt achteraf verzonnen, nadat men al druk in de weer is met die nieuwste snufjes. Dus idem dito met elektronische reservatiesystemen: de eerste reden waarom die ontwikkeld worden, bestaat erin dat de technologie voorhanden is. Later wordt er dan een bedrijfseconomische logica voor ingeroepen en verzint men een sprookje om de reizigers te bedriegen en hen te laten geloven dat zo'n systeem dat alleen bestaat omdat het technologisch kan bestaan voor hen voordelig zou zijn (quod non). En zo kan ik uren doorgaan, als je wilt.
In Zwitserland of Oostenrijk rijden geen treinen aan 300kph, dus daar propt men zo nodig zoveel mensen op de trein als er in passen. Echter je kan niet met 6p/m2 aan hoge snelheid rijden...rvdborgt schreef:Gebeurt dat dan ook regelmatig in Zwitserland of Oostenrijk? Om maar eens een paar andere landen zonder verplichte reservering te noemen...K V B schreef:Dankzij het feit dat je bij DB niet verplicht moet reserveren is mijn ICE van Köln naar Basel vorige maandag wel met +40 uit Frankfurt Flughafen vertrokken. Dat soort dingen gebeurt daar regelmatig. En dan ben je nog zo slim geweest om te reserveren, je mist toch noch je aansluiting in Basel...
Paasmaandag. Veel reizigers dus. Omdat er teveel reizigers aan boord waren mocht de trein niet vertrekken, en werde er omgeroepen dat hij niet verder ging rijden totdat een deel "vrijwillig" de trein zou verlaten.Wat was het probleem eigenlijk? Ontbrak er een treinstel? En was er dan iets bijzonders vorige week maandag? Of bedoel je deze week maandag?