Pagina 20 van 21
Re: OVS wil staken
Geplaatst: 02 jan 2008, 21:39
door Steven
Trainspotterke schreef:Steven schreef:Trainspotterke schreef:En waarom mag De Lijn dat dan wel, of staan die boven de wet?

dat is geen wet, maar officieel is dat evenmin een staking aangezien je wel uw werk doet voor de rest. het woordje betaalstaking zou je dus beter vervangen door een ander

nu ist bij de lijn wel eenvoudig he, de bestuurder en controleur zijn 1 en dezelfde persoon. daar waar bij de treinen de bestuurders niets te zeggen hebben ticketcontrole en dergelijke meer. ge snapt de nuance wel.
Maar ze hebben bij De Lijn ook abonnees, hé!
En staking of nie, het gaat om druk zetten op de NMBS, hé!

ik denk da de verhoudingen er toch wel anders liggen. ik heb gewoon het idee dat de druk vrij laag is van zo een actie bij het spoor waarbij de meerderheid een abo heeft. ik schat zelfs dat het verlies aan inkomsten kleiner is op zo een dag dan op een gewone staking
Re: OVS wil staken
Geplaatst: 02 jan 2008, 21:53
door Wover
K V B schreef:
Klopt dat? Zo ja, waarom komt men daar niet massaal tegen in opstand? Als er mij nu eens iets echt wel een staking waard is, is dat het wel.
Waarvoor denk je dat ze de voorbije weken hebben gestaakt? Dat zal ook wel als een van de redenen aangehaald worden op hun website.
Met de stakingen wilden ze ook laten zien dat ze wel degelijk belangrijk zijn voor het bedrijf, en dat er rekening met hen moet gehouden worden.
Re: OVS wil staken
Geplaatst: 02 jan 2008, 22:15
door christophe
Tja betaalstakingen hmmmm ik heb er ook mijn twijfels over zoals Steven al zegt: héél wat mensen hebben een abo, vooral tijdens de piektreinen is het bijna een uitzondering wanneer er nog een gewoon vervoersbewijs is.
En de abbo met één dag verlengen, tja, heb er ook sterk mijn vragen bij.
Re: OVS wil staken
Geplaatst: 03 jan 2008, 00:03
door Hobbes
Betaalstakingen zijn (spijtig genoeg) geen oplossing;
1) zoals aangehaald hebben de meeste pendelaars een abonnement.
2) wie zegt er dat alle treinbegeleiders meedoen? Indien er ene moeilijk doet hebt ge nog een boete aan uw been ook.
Iedereen schijnt maar te denken dat wij voor ons plezier staken; ik kan u zeggen dat kost ook geld aan ons hoor!
Voor één dag staking kost mij dat 115 euro! Ik vind dat al veel geld.
En als het op oudejaar is of nieuwjaar ofzo ben je de zondagvergoeding ook kwijt.
Ik wil hiermee maar zeggen dat dit niet iets is dat iedereen "zomaar" voor de fun even uit de kast haalt he.
De dag dat alle mensen die zoveel kritiek hebben op het stakingswapen met een deftig alternatief komen ben ik direct mee!
Re: OVS wil staken
Geplaatst: 03 jan 2008, 06:39
door Miljaarde
2 scenario's:
1) in een groot bedrijf loopt vanalles fout: er zijn veel bazen die elk op hun eigen vakgebiedje de plak zwaaien. Er komt een staking van het personeel. De inkomsten komen onder druk te staan. De managers zien de dalende inkomsten, beginnen in hun haar te krabben, plegen overleg, vergaderen met de andere managers en uiteindelijk met de vakbonden. Kortom ze schieten wakker
2)in een groot bedrijf loopt vanalles fout: er zijn veel bazen die elk op hun eigen vakgebiedje de plak zwaaien. Het personeel houdt uit onvrede een ludieke verkleedactie met blote tieten (van plastiek) en diens meer... De managers bekijken vol jolijt de ludieke actie vanuit hun bureau, krabben nog eens aan hun beiers en gaan over tot de orde van de dag (bij de nmbs vaak: knop van tv opzetten)
3)het personeel houdt een betaalstaking. De advocaten van het bedrijf zetten hun juridische dienst in om deze onwettigheid te verhalen op hun personeel.
Denkt men nu echt dat wij zomaar staken of dat wij niet eerst grondig overwegen? jawadde...
Re: OVS wil staken
Geplaatst: 03 jan 2008, 06:53
door Adler
Miljaarde schreef:2 scenario's:
1) in een groot bedrijf loopt vanalles fout...
4) in een groot bedrijf loopt van alles fout: er zijn veel bazen die elk op hun eigen vakgebiedje de plak zwaaien. Er komt een staking van het personeel. De inkomsten komen onder druk te staan. De managers zien de dalende inkomsten,beginnen in hun haar te krabben, plegen overleg en geven wat toegevingen om het personeel kalm te houden en gaan verder met hun geknoei.
Zolang men geen bekwame mensen aan het bestuur zet, in plaats van politiek benoemde figuren, zullen deze scenario's zich blijven herhalen.
Geloven jullie nu werkelijk dat je op het einde van dit jaar wel op tijd zal ingelicht worden over de verlofregelingen ?
Tegen dan zijn ze die beloftes al lang weer vergeten.
Re: OVS wil staken
Geplaatst: 03 jan 2008, 08:57
door Fles
Hobbes schreef:
Ik wil hiermee maar zeggen dat dit niet iets is dat iedereen "zomaar" voor de fun even uit de kast haalt he.
De dag dat alle mensen die zoveel kritiek hebben op het stakingswapen met een deftig alternatief komen ben ik direct mee!
Miljaarde schreef:Denkt men nu echt dat wij zomaar staken of dat wij niet eerst grondig overwegen? jawadde...
Ja, dat zal allemaal heus wel zo wezen, maar ik heb als duur betalende reiziger geen idee waarom ik moet bloeden voor een ruzie die jullie met je bazen hebben, des te meer omdat het ook nogeens geen enkele vooruitgang lijkt op te leveren. Maar het is aan de reiziger, over wiens rug dit allemaal fijntjes uitgevochten wordt, om met een deftig alternatief naar voren te stappen, begrijp ik?

Re: OVS wil staken
Geplaatst: 03 jan 2008, 12:16
door dentheo
Fles schreef:Hobbes schreef:
Ja, dat zal allemaal heus wel zo wezen, maar ik heb als duur betalende reiziger
De reizigers betalen ongeveer 30% van de kosten van het "apparaat" NMBS....
Re: OVS wil staken
Geplaatst: 03 jan 2008, 12:34
door Adler
dentheo schreef:
De reizigers betalen ongeveer 30% van de kosten van het "apparaat" NMBS....
Is daar ook de indirecte bijdrage van de staat bij via onze belastingen ?
Re: OVS wil staken
Geplaatst: 03 jan 2008, 13:00
door Fles
dentheo schreef:De reizigers betalen ongeveer 30% van de kosten van het "apparaat" NMBS....
Nou ja, los van dat een bronvermelding ook wel leuk geweest zou zijn, gaat ook zo'n argument gewoon voorbij aan het punt van de gedupeerde reiziger. De reiziger betaalt om vervoerd te worden, en wil dan ook vervoerd worden. En dat gebeurt niet omdat er gestaakt wordt, dus de reiziger is ontevreden. Klaar.
Met alles wat daar verder bij komt kijken heeft de reiziger strikt genomen niks te maken. Die wil helemaal niet lastig gevallen worden met uitleg. Die wil vervoerd worden, niks meer en niks minder.
Re: OVS wil staken
Geplaatst: 03 jan 2008, 14:01
door Bordensteker
De NMBS werknemers maken samen elke dag een product waarvoor grotendeels al betaald IS: want de meeste klanten hebben een abonnement.
Staken is bedoeld als drukmiddel naar de leiding van een onderneming.
Vergelijk het maar even met een krant.
Ook bij een krant is het niet goed mogelijk door te staken rechtstreeks de bazen te treffen.
Want elke krant die niet geschreven, geredigeerd, opgemaakt, gedrukt, en gedistribueerd wordt dupeert in eerste instantie de abonnees, maar die hebben tóch al betaald. Ze kunnen eventueel aan het einde van hun abonnementsperiode naar de concurrent overstappen, maar die levert inhoudelijk en qua stijl wel een ander product. Op de stakingsdagen zelf mogen ze hopen dat de kranten van de concurrenten niet al uitverkocht zijn.
De verontwaardiging van de klanten is dus vaak onderdeel van het stakingsmiddel.
Bij de spoorwegen kun je al helemaal niet naar een concurrent stappen, want op dezelfde vervoersrelatie is er meestal toch maar één vervoerder actief. En de auto is voor velen geen alternatief wat je zo maar even kunt pakken als het zo uitkomt.
Het is beter om openbaar vervoer als een openbare dienst te financieren. En het is niet te vermijden dat stakingen direct de klanten duperen en pas indirect de bazen.
De verontwaardiging van de klanten en de maatschappelijke ontwrichting zijn hier een niet te vermijden en zelfs onmisbaar onderdeel van het stakingsmiddel. Hun bijdrage aan de instandhouding van dit onderdeel van onze beschaving. Want soms kun je zonder stakingsrecht nou eenmaal je gelijk niet halen. Vandaar dat het wettelijk geregeld is.
We hebben soms ook stakende artsen. Ook dat doet soms pijn.
Of zie ik iets over het hoofd?
Re: OVS wil staken
Geplaatst: 03 jan 2008, 14:07
door pietje
Bordensteker schreef:De NMBS werknemers maken samen elke dag een product waarvoor grotendeels al betaald IS: want de meeste klanten hebben een abonnement.
Staken is bedoeld als drukmiddel naar de leiding van een onderneming.
Vergelijk het maar even met een krant.
Ook bij een krant is het niet goed mogelijk door te staken rechtstreeks de bazen te treffen.
Want elke krant die niet geschreven, geredigeerd, opgemaakt, gedrukt, en gedistribueerd wordt dupeert in eerste instantie de abonnees, maar die hebben tóch al betaald. Ze kunnen eventueel aan het einde van hun abonnementsperiode naar de concurrent overstappen, maar die levert inhoudelijk en qua stijl wel een ander product. Op de stakingsdagen zelf mogen ze hopen dat de kranten van de concurrenten niet al uitverkocht zijn.
De verontwaardiging van de klanten is dus vaak onderdeel van het stakingsmiddel.
Bij de spoorwegen kun je al helemaal niet naar een concurrent stappen, want op dezelfde vervoersrelatie is er meestal toch maar één vervoerder actief. En de auto is voor velen geen alternatief wat je zo maar even kunt pakken als het zo uitkomt.
Het is beter om openbaar vervoer als een openbare dienst te financieren. En het is niet te vermijden dat stakingen direct de klanten duperen en pas indirect de bazen.
De verontwaardiging van de klanten en de maatschappelijke ontwrichting zijn hier een niet te vermijden en zelfs onmisbaar onderdeel van het stakingsmiddel. Hun bijdrage aan de instandhouding van dit onderdeel van onze beschaving. Want soms kun je zonder stakingsrecht nou eenmaal je gelijk niet halen. Vandaar dat het wettelijk geregeld is.
We hebben soms ook stakende artsen. Ook dat doet soms pijn.
Of zie ik iets over het hoofd?
Ja, want als de reizigers/belastingbetaler dit niet meer pikken er wel eens iemand met de grove borstel door de spoorwegen kan gaan, en daar is niet alleen de directie de dupe van
Re: OVS wil staken
Geplaatst: 03 jan 2008, 14:55
door nighttrain
Ik ben al een tijdje geen treinbestuurder meer maar ken nog wel goed het milieu.
Een treinbestuurder staakt niet voor zijn plezier, hij wil rijden met treinen,goederen en passagiers. Een treinbestuurder is een sympathieke Einzelganger(maar geen egoist),hij staat altijd alleen voor de problemen om ze op te lossen,in een station is hij enkel maar de "passage" en hoort niet echt bij de rest.. Want van tijd moet hij zeggen "stop" dit kan ik niet doen voor de veiligheid..
Als je kijkt naar het profiel van de treinbestuurder die gestaakt heeft,dan moet het al redelijk ernstig zijn voordat hij het stakingswapen hanteert en niet werkt(VRT beelden van vorigen week). Ik wil daarmee zeggen dat het niet de syndicale "die hards" zijn. Integendeel, vroeger nog gezien dat de syndicale delégues niet mee staakten(mochten) met hun collégas als het om serieuse sociale eisen ging. Neen zij deden liever mee aan politieke stakingen om machtsverhoudingen/benoemingen/promoties binnen het apparaat(NMBS en België) te verzilveren op de rug van de reiziger. maar voor de reiziger was dit te moeilijk om de verborgen agende te snappen.
Om hun sociale verworvenheden kracht bij te zetten moesten treinbestuurders de steun hebben van een vakbond zoniet was het moeilijk om een stakingsaanzegging te doen of om hun problemen aan te kaarten.De meesten die hier kritiek geven geef ik de raad ,volg eens 6 maand een treinbestuurders dienstregeling, ik garandeer het U ,je zit op je tandvlees.En voor de reizigers in de slachtoffer rol, U wilt toch dat de man vooraan goed uitgeslapen en gelukkig is niet??
Begin jaren 60/70 zijn ze misbruikt geweest door ACOD/ACV (hun stakingsapparaat was nog niet zo gesofistikeerd)daarna in begin/midden 80 door het VSOA (om te komen waar ze nu zijn) en daarna heeft het OVS zich over hun "ontfermt" met een ietsje meer sucses. De vriendenkring LOCO had zeer goede ideen maar wou zich nooit politiek/syndicaal profileren wat als gevolg had dat ze altijd geweerd werden van de onderhandelingstafel. De gevolgen zijn nu merkbaar.
De fles gaat zolang te water tot ze barst...
Hiermede wil ik mij niet pro of contra stakingen uit spreken maar een beetje nuace is op zijn plaats
Re: OVS wil staken
Geplaatst: 03 jan 2008, 15:32
door Fles
Bordensteker schreef:
De verontwaardiging van de klanten is dus vaak onderdeel van het stakingsmiddel.
Goed verhaal, ben het er op zich ook wel mee eens. Zo zou het mechanisme moeten werken. Alleen, wat er nu gebeurt is dat weliswaar heel treinreizend Belgie boos is, maar dat de hoge meneren gewoon vrolijk de middelvinger tonen, een nieuwe sigaar in de kop duwen en over gaan tot de orde van de dag.
En bij gebrek aan een fatsoenlijke regering kan dat blijkbaar zomaar, of zo, zoiets?

Re: OVS wil staken
Geplaatst: 04 jan 2008, 10:38
door K V B
pietje schreef:Ja, want als de reizigers/belastingbetaler dit niet meer pikken er wel eens iemand met de grove borstel door de spoorwegen kan gaan, en daar is niet alleen de directie de dupe van
De NMBS is veel beter geworden de laatste jaren, maar het kan nog veel beter, want het kost zoals het nu is de belastingebetaler best veel geld. In Nederland, Duitsland of Zwitserland krijgt de burger voor het belastinggeld dat hij jaarlijks aan de spoorwegen geeft een veel betere dienstverlening. Dat moet in België ook kunnen. Daarom moet men niet alleen het materieel en de stations, maar ook het bedrijf zelf moderniseren.
De NMBS moet dringend een normaal bedrijf worden. Een bedrijf waar de vakbonden zich bezig houden met de belangen van het personeel, en niet met het bedrijf of de belangen van de politiek. Een bedrijf waar de bestuurders zich met de belangen van het bedrijf bezig houden, en niet met die van hun partij.
Dus:
- Geen vakbondsvertegenwoordigers in de raad van beheer.
- Verkozen ondernemingsraad met alle vakbonden mee aan tafel.
- Normaal werknemers statuut voor alle werknemers.
- Normaal bedrijfs statuut voor de onderneming.
- Geen politiek benoemingen. Zoek een goede manager en laat die AUB een tijdje zijn ding doen.
Het is overigens vreemd dat men in België nog steeds verzuilde vakbonden heeft, die een verlengstuk van een politiek partij zijn. Je vindt dat in Europa zowat nergens. Waarom heeft de NMBS een christelijke, een liberale en een socialistische vakbond nodig? Waarom gewoon niet een spoorwegvakbond?