Pagina 20 van 21

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 08 okt 2025, 19:47
door ovspotter_be
Er werd de laatste tijd meer en meer mee gefraudeerd (uitwisbare inkt, schrijven als treinbegeleider aankomt, ...), dat is ook één van de redenen waarom ze verdwijnen

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 08 okt 2025, 20:00
door Wouterh12
ovspotter_be schreef: 08 okt 2025, 19:47 Er werd de laatste tijd meer en meer mee gefraudeerd (uitwisbare inkt, schrijven als treinbegeleider aankomt, ...), dat is ook één van de redenen waarom ze verdwijnen
Dat kan opgevangen worden door de elektronische variant als enige aan te houden, met cijfers van vastgestelde fraude met de papieren variant als rechtvaardiging.

Hoofdreden lijkt me toch de prijs, die veel lager is dan zelfs de maximumprijs met train+ (iets van een 11 € per rit tegen 14 € binnenkort).

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 08 okt 2025, 20:01
door overweg13
Eigenlijk heb ik nog mijn hele leven niets anders gedaan dan prijzen berekenen en vergelijken. Een ongetwijfeld onvolledig overzichtje: koop ik een halveprijskaart of niet, koop ik een toeristisch abonnement van 5, 10 of 15 opeenvolgende dagen, of een van 5 dagen in een periode van 14 (later 16 dagen), koop ik een KeyCard (vooral omdat die maar 6 maanden geldig was), koop ik een netabonnement voor een maand - een jaar viel sowieso buiten de prijzen. Ik had gelukkig voor mezelf in het station Van Halle een lijst opgevraagd met de afstanden uit Halle naar elk station van België - toen ik de loketbedienden nog met hun voornaam mocht aanspreken - en in Access maakte ik een query aan waarin ik die stations met hun afstanden verbond met de tarieven, voor 2de en voor 1ste klas, met en zonder reductie. De laatste jaren gebruikte ik die veel minder, dankzij de Multipass, maar ik heb nu een en ander aangepast en heb toch weer een duidelijk overzicht van de prijzen per station, zelfs naar Hourpes...
Kortom, ik heb er niets op tegen dat ik ook nu nog moet vergelijken. Ik ben het tenslotte gewend.

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 08 okt 2025, 20:08
door ovspotter_be
De app, website en automaat zouden je normaal gezien vanaf 15 oktober ook steeds het goedkoopste ticket aanbieden, de app en website doen dit nu al.

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 08 okt 2025, 21:05
door trainlovertje
Wouterh12 schreef: 08 okt 2025, 19:32 De train+ kaart geldt niet tijdens de spitsuren (behalve voor als je meer dan 14 € voor een enkele reis zou moeten betalen, dus voor langere afstanden is er een voordeel, dat echter nog altijd veel duurder is dan de 10-ritten pass nu), wat het inschatten moeilijk maakt. Bij die lange afstanden in de spits moet je trouwens weten wat het normale tarief is voor je een inschatting kan maken of de train+ nu voordeliger of juist duurder uitvalt.
De train+-korting geldt op elk moment van de dag hoor. En zoals gezegd: die investering verdient zich wel bijzonder makkelijk terug. Voor mij is het nu al duidelijk: op 15 oktober koop ik een Train+-kaart met geldigheid van 1 jaar. Een no brainer, want ik spaar alle maanden veel meer dan 4 euro die ik erin investeer.

Ik heb het gevoel dat velen hier niet beseffen hoe goedkoop Train+ is. Dat zal anderzijds alsnog snel duidelijk worden, waardoor de meesten hier ook zonder nadenken zo’n kaart aanschaffen en dus ook zonder nadenken voor goedkopere biljetten kiezen, daluur of niet, dat dient pas op moment van vertrek bepaald te worden.

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 08 okt 2025, 21:23
door Wouterh12
trainlovertje schreef: 08 okt 2025, 21:05
Wouterh12 schreef: 08 okt 2025, 19:32 De train+ kaart geldt niet tijdens de spitsuren (behalve voor als je meer dan 14 € voor een enkele reis zou moeten betalen, dus voor langere afstanden is er een voordeel, dat echter nog altijd veel duurder is dan de 10-ritten pass nu), wat het inschatten moeilijk maakt. Bij die lange afstanden in de spits moet je trouwens weten wat het normale tarief is voor je een inschatting kan maken of de train+ nu voordeliger of juist duurder uitvalt.
De train+-korting geldt op elk moment van de dag hoor. En zoals gezegd: die investering verdient zich wel bijzonder makkelijk terug. Voor mij is het nu al duidelijk: op 15 oktober koop ik een Train+-kaart met geldigheid van 1 jaar. Een no brainer, want ik spaar alle maanden veel meer dan 4 euro die ik erin investeer.
De train+ korting van 40% geldt niet tijdens de spitsuren. Alleen de maximumprijs voor een enkele reis wordt beperkt tot 14 €, maar als je reis 14 € of minder (enkel) kost is er dus geen korting.

En je moet er rekening mee houden dat je tot en met 14 oktober nog een railpas (10 ritten) kan aankopen die je de volgende 6 maanden meer korting geeft op lange ritten dan de train+ kaart. Zo een no brainer is dat helemaal niet.

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 08 okt 2025, 23:23
door FLV-FGSP
In de FAQ op https://www.belgiantrain.be/nl/news/new-pricing-offer staat nu eindelijk:
De tickets zijn voortaan alleen geldig voor een rechtstreekse reis tussen het vermelde vertrekstation en aankomststation, zonder reisonderbreking of afwijking van de reisweg (overstappen blijft uiteraard toegestaan zoals aangegeven door de reisplanner).
Bijgevolg staan er geen zones meer op het ticket vermeld en is het niet langer mogelijk om gedurende de hele dag onbeperkt binnen een zone te reizen.
Tenslotte is het voortaan toegelaten om op een stuk van de reisweg in de omgekeerde richting terug te rijden als dit door onze routeplanner als een logisch alternatief tussen twee stations voorgesteld wordt om sneller op je bestemming te geraken.

Voor abonnementen verandert er niets.

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 09 okt 2025, 10:50
door Steve
Paradoxaal genoeg blijven de zones qua tarificering kennelijk wel bestaan volgens de prijssimulator. Een rit Groot-Bijgaarden - Sint-Agatha-Berchem (amper 1,26 km) kost met 3,60 euro nog altijd evenveel als eentje naar Bosvoorde (ruim 17 km), trouwens marginaal meer dan de 3,50 euro van vandaag. Dat is natuurlijk veeleer gunstig omdat de buitenkant van de zone in aanmerking genomen wordt, maar er wordt wel een belangrijk deel van de flexibiliteit weggenomen voor de reiziger door het ticket te beperken tot een welbepaald station. Ik vraag me dan ook af hoe heet die soep gegeten zou worden: vandaag kun je vanuit pakweg Groot-Bijgaarden met de S10 naar Brussel-Centraal of met de S4 naar Brussel-Schuman om je bestemming te bereiken, zou dat dan op papier niet meer toegelaten zijn?!

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 09 okt 2025, 11:27
door overweg13
Mochten we nu nog ergens op de website de tariefafstanden kunnen vinden van station A naar station B, dan zouden we snel weten of de stations binnen een vroegere zone nog altijd op dezelfde afstand liggen van een station buiten de zone. Bijvoorbeeld Jette - Halle of Jette - Lembeek. Vroeger waren die afstanden ergens terug te vinden, maar ik denk dat men ook dat van de website gehaald heeft.

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 09 okt 2025, 11:39
door Paul
Ik heb even de oefening gedaan voor een treinreis die ik regelmatig (1 à 2 keer per maand) doe: als senior van Nieuwkerken-Waas naar Leuven en terug. 's Ochtends vertrek ik altijd na 9 uur.

Met een seniorenbiljet betaal ik nu € 8,50 voor de heen- en terugreis.
Met de tariefhervorming zal ik - zonder Trein+kaart - 2 x 7,10 = € 14,20 betalen.
Met Trein+kaart wordt dat 2 x 4,30 = € 8,60 als ik de terugreis vóór 16 u of na 18 u aanvat.
Anders wordt het 4,30 + 5,50 = € 9,80.
Dus zelfs al ik maar één keer per maand reis ben ik goedkoper af met een Trein+kaart.

Maar in ieder geval zal ik meer betalen dan nu met het seniorenbiljet.
Dus voor de reizen die ik nu al kan plannen in de komende maand, zal ik vóór 15 oktober een seniorenbiljet kopen :) .

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 09 okt 2025, 14:45
door jpvdveer
overweg13 schreef: 09 okt 2025, 11:27 Mochten we nu nog ergens op de website de tariefafstanden kunnen vinden van station A naar station B, dan zouden we snel weten of de stations binnen een vroegere zone nog altijd op dezelfde afstand liggen van een station buiten de zone. Bijvoorbeeld Jette - Halle of Jette - Lembeek. Vroeger waren die afstanden ergens terug te vinden, maar ik denk dat men ook dat van de website gehaald heeft.
Als je zoekt naar een abonnement dan krijg je de (tarief?)afstand te zien.

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 09 okt 2025, 16:30
door Dewi
trainlovertje schreef: 08 okt 2025, 21:05 Voor mij is het nu al duidelijk: op 15 oktober koop ik een Train+-kaart met geldigheid van 1 jaar.
Met het lanceringsaanbod van halve prijs voor Train+ tot 4 januari, ben je feitelijk iets beter af met eerst twee maal een Train+ voor een maand te nemen (€3/maand), en half december dan eentje voor een jaar (€2/maand). Behalve als zou blijken dat je maar één keer mag profiteren van dat lanceringsaanbod, natuurlijk.
Nu ja, €2 winst geeft dat in totaal t.o.v. onmiddellijk een jaar. Daar kun je tegenwoordig zelfs al geen busrit meer mee betalen. ;)

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 09 okt 2025, 17:14
door rdv
Positief aan de hervorming is dat er een mogelijkheid komt voor afstanden die in het huidige systeem tussen een Local Multi en een Standaard Multi liggen, die kost daarvan is momenteel redelijk hoog. Ik denk dat aan verplaatsingen zoals Gent - Lokeren, of Gent - St Niklaas. Met de Train+ kan daar nu iets vanaf.
Voor langere afstanden is het toch vooral een tariefverhoging. Ikzelf gebruik meestal een Standard Multi (week of weekend) of weekendbiljet (als dat goedkoper is), de lange afstanden worden nu meestal 14 EUR (+ kost Train+) ipv 10 EUR, en ipv 50% weekendbiljet korting komt er 68% weekendkorting met Train+ (positief is wel dat de weekend-korting ook voor een enkele reis geldt).

De occasionele reiziger die op een zondag naar de stad of zee trekt, zal 30% korting krijgen, ipv 50% nu.

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 11 okt 2025, 17:49
door FatMax1492
Ik wil alleen even kwijt dat ik het zeer spijtig vind dat het Youth Holidays-ticket verdwijnt met de aanstaande tariefhervorming

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 11 okt 2025, 18:06
door rvdborgt
FatMax1492 schreef: 11 okt 2025, 17:49 Ik wil alleen even kwijt dat ik het zeer spijtig vind dat het Youth Holidays-ticket verdwijnt met de aanstaande tariefhervorming
Waar staat dat eigenlijk? Volgens de NMBS verdwijnen: Youth Ticket, Senior Ticket, Youth Multi, Local Multi, Standard Multi, Ticket voor Grote Gezinnen.