De nieuwe loks reeks 18

Alles over reizigerstreinen in België.
dentheo

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door dentheo »

hle2127 schreef:
rvdborgt schreef:
HijDieHetWeet schreef:Zoals reeds gezegd, het geluid zal binnenkort geschiedenis zijn. Software versie E zal daar een einde aan maken.
Hebben ze dan een manier gevonden om met de ventilatoren te koelen zonder die fluittoon?

Nieuwsgierig,
Rian
Is een fout in de software
Fluitende software ???? :lol: :lol: :lol: :lol:
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

Je mag dit geen fout noemen, is gewoon de standaarduitvoering zoals hij nu is. Het vergt logischerwijs meer werk om de ventilatie in functie van de remming en in functie van de veroorzaakte warmte te laten werken (voor zover je het bij deze twee parameters zou laten). Het grootste probleem is eigenlijk niet eens de software, het geluid ontstaat eenvoudigweg doordat de ventilatielucht langs de onderkant wordt weggeblazen en niet langs boven. Moest de lucht op het dak worden weggeblazen waardoor er minder andere elementen in de weg staan zou het geluid al compleet anders zijn. NU is het echter aan de onderkant waar nog allerlei zaken gemonteerd staan en die dus mee zorgen voor het geluid dat we nu hebben.
dentheo

Bericht door dentheo »

Men gaat dus waarschijnlijk zorgen dat er minder frequent hard geblazen wordt, behalve in top zomer dan zal het wel vollen bak moeten.....uiteindelijk moet de energie toch weg.
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

Men gaat er gewoon voor zorgen dat de ventilatie enkel draait als het echt nodig is en dan nog in functie van de effectief ontwikkelde warmte door die weerstanden. Deze laatste is duidelijk in functie van de remkracht en de tijd van de remming.
Mechanik

Bericht door Mechanik »

vandaag had ik al de indruk dat er loc's zijn aangepast ... er werd minder lawaai geproduceerd :-)
HijDieHetWeet

Bericht door HijDieHetWeet »

Toch nog een detail toevoegen de laatste commentaar van Steven: de motoren zullen slechts functioneren als de weerstanden te warm worden, MAAR, ze zullen niet frequentiegestuurd zijn. Maw, ze zullen altijd op 100% van hun kracht blijven functioneren (op de frequentie van het boordnet, zijnde 50Hz), maar in tijdsduur zullen ze veel korter of helemaal niet actief zijn.
Laatst gewijzigd door HijDieHetWeet op 09 mei 2012, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
bobke

Bericht door bobke »

Hallo
Hoeveel loks reeks 18 rijden er nu definitief in vaste dienst rond? Maken ze nog altijd zoveel lawaai (ik had eens hier gelezen dat er altijd op volle bak wordt afgekoeld terwijl dit niet altijd nodig is, vandaar altijd lawaai). Ik denk dat er nu toch al een heleboel loks in dienst zijn, dus veronderstel ik dat de oudere er langzaam uitgaan?
grtn
kika

Bericht door kika »

In het kader van tremas en tittels op i´s: is het niet al te laat als het pas begint te blazen wanneer de weerstanden te warm zijn?
Shrek

Bericht door Shrek »

HijDieHetWeet schreef:Toch nog een detail toevoegen de laatste commentaar van Steven: de motoren zullen slechts functioneren als de weerstanden te warm worden, MAAR, ze zullen niet frequentiegestuurd zijn. Maw, ze zullen altijd op 100% van hun kracht blijven functioneren (op de frequentie van het boordnet, zijnde 50Hz), maar in tijdsduur zullen ze veel korter of helemaal niet actief zijn.
In de winter zijn we er dan toch al vanaf :wink:
Treinen9880

Bericht door Treinen9880 »

IC 1516 met twee T18. M6 waren naar elkaar gericht en zo gekoppeld
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Merijn

Bericht door Merijn »

Trein 3638 was vandaag afgeschaft, ik weet niet of het door de locomotief was?

Ik heb gezien dat er een andere trein naar De Panne reed onder het nummer 17205. Weet iemand toevallig de samenstelling van deze trein?
Steve

Bericht door Steve »

Merijn schreef:Trein 3638 was vandaag afgeschaft, ik weet niet of het door de locomotief was?

Ik heb gezien dat er een andere trein naar De Panne reed onder het nummer 17205. Weet iemand toevallig de samenstelling van deze trein?
Die trein heeft volgens Railtime exact dezelfde dienstregeling als het deel Gent-De Panne van trein 3638, dus vermoedelijk is het gewoon die halve M6-stam die onder een ander treinnummer verder gereden is. Volgens Railtime zijn de problemen op de 3638 in de omgeving Leuven begonnen, misschien is de halve M6-stam na ontkoppeling van het problematische deel los naar Gent gereden om daar (met al iets beperktere vertraging) nog met reizigers naar De Panne te gaan? Is immers het enige stuk waar er geen alternatief is.
Merijn

Bericht door Merijn »

Hopelijk, want ik was van plan deze morgenochtend langs lijn73 te fotograferen, maar de loc18 zou voorop moeten staan.

Op hoop van zegen dus...
Lukas

Bericht door Lukas »

Hoi,

Dezemiddag zag ik omstreeks 16u37 HLE 1821+M6+1854 leeg in de richting van Landen rijden.Deze trein zag ik in Leuven.En sinds vandaag rijden er ook HLE 18 op mijn thuislijn (lijn 35)

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Merijn

Bericht door Merijn »

Nog 2 vraagjes betreffende de loc18 in De Panne (de weekend-dienstregeling):

- is het nog altijd zo dat de trein die om 10u aankomt in De Panne in de bundel gaat staan en dat er dan een andere trein gebruikt wordt? (belangrijk om de "stand" van de locomotieven te kennen :D)

- Wordt de trein 3606 nog altijd door MS96 gereden?

Groetjes
Laatst gewijzigd door Merijn op 11 mei 2012, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie