Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

desirootje

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door desirootje »

Het feit dat die nog niet bestond is ook geen probleem. De huidige Coradia Stream is ook een nieuw model met heel veel kinderziektes, men had hetzelfde probleem gehad met een HS Desiro HC maar dan ook een betere trein.
Daarnaast is het ook dom om te vragen voor een bewezen trein. Duitsland, Noorwegen en de Benelux zijn de enige plaatsen met deze specifieke perronhoogtes. In Frankrijk hebben ze geen enkeldeksrijtuigen nodig voor rolsoteltoegankelijkheid. In Duitsland is het idee van een dubbeldekker ICE niet OK, vraag het maar aan de ICE4. Luxemburg heeft zo een snelle treinen niet nodig en Noorwegen heeft denk ik niet dezelfde capaciteitsproblemen als de Benelux, enkeldekkers zullen daar voldoen voor de paar treinen die 200-210 km/h aankunnen. Het ligt aan ons en NL om die trein te laten maken, wie gaat die anders kopen?
dovaere

Bericht door dovaere »

pietje schreef: 15 dec 2025, 21:08 ...zowat alle fabrikanten hebben flexibele platformen die aanpasbaar zijn naar een snelheid van 200 km/h als naar hoge capaciteit, dus het valt zeker en vast te verwachten dat mocht NS zo'n aanbesteding doen, er zeker bruikbare voorstellen zullen komen...
Maar NS heeft ook duidelijk gezegd dat het geen unieke, voor haar op maat gemaakte oplossing (meer) wil, maar standaardoplossingen op de markt. Wat dat ook moge betekenen.
maarten

Bericht door maarten »

trainlovertje schreef: 15 dec 2025, 14:54
maarten schreef: 15 dec 2025, 14:46 En dan nog: sinds wanneer kunnen die oplossingen ook 200 km/h? Volgens mij is de Desiro HC voor Franken-Südthüringen en München-Nürnberg-Express ook maar 190 km/h.
Dat heeft andere redenen. Ik meen ooit gelezen hebben dat treinen die snelheden sneller dan 189 km/h rijden aan strengere veiligheidsnormen moeten voldoen. Daarom is de maximale snelheid van deze treinen zogezegd 190 km/h, op papier echter 189 km/h, net zoals de Skoda-treinen voor de München - Nürnberg express. Dat kan een Europese, maar even goed een Duitse regel zijn.
Trouwens, ooit gehoord van de Westbahn? :wink: Dat ding heet Stadler KISS, maar ook bvb de Alstom Coradia Max kan 200 km/h halen.
KISS is voor Nederlandse normen ook niet toegankelijk want de instap ligt daar lager dan het perron. Daar kom je met een rolstoel ook niet zonder hulp in.
Dus ik zeg nogmaals: Er waren op dat moment ook geen barrierevrije oplossingen in dubbeldekkers. Dan kun je nog zoveel materieel gaan verzinnen dat nu rijdt, maar dat verandert niets aan het feit dat in 2014 toen de aanbesteding gedaan werd dat er niet was.
De Desiro HC werd bijvoorbeeld in dat jaar voorgesteld en was niet voor 200 km/h te krijgen dus was geen optie.
Plaats reactie