Pagina 177 van 181
Re: BENELUX
Geplaatst: 04 okt 2024, 09:57
door Steven
Vanaf 9 oktober kan je mee met de ICNG. Bij ns kan je de treinen in de app vinden. Een ticket voor de Benelux is correct om met de ICNG mee te mogen. Binnenlandse tickets niet. Dit zijn alvast de prijzen tot half december. Verder nieuws af te wachten.
Dit zijn de treinen zoals ik ze kan vinden in de app van NS
Trein 9511 om 7.22 Brussel Amsterdam
Trein 9531 om 12.22
Trein 9563 om 20.22
Trein 9536 om 12.35 Amsterdam Brussel
Trein 9556 om 18.19 Rotterdam Brussel
Re: BENELUX
Geplaatst: 04 okt 2024, 10:54
door Lynx
De dienstregeling is ook hier in een handig overzicht te vinden voor de liefhebbers:
https://treinposities.nl/treinseries/9500/2024-10-09
Door de datum aan te passen kan er voor andere dagen gekeken worden.
Ik heb begrepen dat de treinen tussen Amsterdam Zuid en Lelystad echter nog niet toegankelijk zijn voor reizigers, maar in hoeverre dat werkelijk klopt durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Edit: ik heb even de briefing doorgelezen (had ik eigenlijk moeten doen voor ik deze post plaatste

)
Vanaf 9 oktober geldt:
Inderdaad worden reizigers enkel toegelaten tussen Brussel Zuid en Amsterdam Zuid. De stops tussen Amsterdam Zuid en Lelystad zijn niet voor reizigers.
De trein is toegankelijk voor iedereen met een vervoersbewijs dat geldig is op de IC Brussel tussen Schiphol Airport - Brussel Zuid. Een IC Brussel vervoersbewijs naar Amsterdam Centraal is niet geldig naar Amsterdam Zuid, dus men heeft specifiek een vervoersbewijs nodig naar Amsterdam Zuid om het gehele traject mee te gaan.
Op 7 en 8 oktober mogen er nog geen reguliere reizigers mee, die twee dagen zijn nog voor specifieke testen.
Re: BENELUX
Geplaatst: 04 okt 2024, 17:42
door dovaere
Inderdaad, de naam
EuroCity Direct komt er dan toch:
Google had al even een glimp opgevangen van een (test?)pagina die voorlopig weer offline staat:
En nu ook officieel naar de pers:
NMBS herbevestigt treinaanbod voor 2025
[...]
Sneller tussen Brussel en Amsterdam met de
Eurocity Direct
Samen met de Nederlandse Spoorwegen (NS) zet NMBS vanaf december 2024 16 keer per dag (heen-en-terug) een nieuwe, snelle internationale treinverbinding in tussen de stations Brussel-Zuid en Amsterdam-Zuid. De verbinding wordt ingelegd met nieuwe ICNG-treinstellen die toebehoren aan NS.
De nieuwe verbinding komt bovenop de klassieke IC-trein (eveneens 16 keer per dag heen-en-terug) tussen de stations Brussel-Zuid en Rotterdam-Centraal, via Brussels Airport, en met stops in Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Brussels Airport, Mechelen, Antwerpen-Berchem, Antwerpen-Centraal, Noorderkempen, Breda en Rotterdam. Het treinaanbod van en naar Nederland wordt daardoor verdubbeld. De klassieke IC-trein zal net zoals vandaag kunnen worden gebruikt voor binnenlandse treinreizen. Dat is niet zo voor de internationale verbinding tussen Brussel en Amsterdam.
https://press.nmbs.be/nmbs-herbevestigt ... -voor-2025
Re: BENELUX
Geplaatst: 04 okt 2024, 18:39
door Klassiekje
Alle verwijzingen naar Eurocity Direct zijn ondertussen verdwenen

Re: BENELUX
Geplaatst: 04 okt 2024, 18:44
door dovaere
Klassiekje schreef: ↑04 okt 2024, 18:39
Alle verwijzingen naar Eurocity Direct zijn ondertussen verdwenen
RTL was snel genoeg om het op te pikken:
- Parcours plus rapide entre Bruxelles et Amsterdam avec l’
Eurocity Direct . En collaboration avec les Nederlandse Spoorwegen (NS), la SNCB déploiera une nouvelle liaison ferroviaire internationale à grande vitesse entre les gares de Bruxelles-Midi et Amsterdam-Zuid à partir de décembre 2024 16 fois par jour (aller-retour). La liaison sera mise en service avec de nouvelles rames ICNG appartenant à NS.
La nouvelle liaison s'ajoutera aux trains IC classiques (également 16 allers-retours quotidiens) qui relient les gares de Bruxelles-Midi et Rotterdam-Centraal, via Brussels Airport, avec des arrêts à Bruxelles-Central, Bruxelles-Nord, Brussels Airport, Malines, Anvers-Berchem, Anvers-Central, Noorderkempen, Breda et Rotterdam. Cela permettra dès lors de doubler l'offre de trains à destination et en provenance des Pays-Bas. Le train IC classique pourra être utilisé pour les trajets intérieurs comme déjà actuellement. Ce n'est pas le cas pour la liaison internationale entre Bruxelles et Amsterdam.
https://www.rtl.be/actu/belgique/societ ... cle/718413
Re: BENELUX
Geplaatst: 04 okt 2024, 18:53
door Klassiekje
Ik dacht trouwens altijd dat de route via Amsterdam Zuid tijdelijk was tot de werken in Centraal zijn afgerond maar daar wordt eigenlijk nergens iets over gezegd(?)
Re: BENELUX
Geplaatst: 04 okt 2024, 19:04
door dovaere
Klassiekje schreef: ↑04 okt 2024, 18:53
Ik dacht trouwens altijd dat de route via Amsterdam Zuid tijdelijk was tot de werken in Centraal zijn afgerond
Het is eigenlijk de bedoeling de ICNG-treinen op de HSL via Amsterdam-Zuid door te laten rijden tot afwisselend Groningen en Leeuwarden. Ik weet wel niet meer waar de Brusselse ICNG naartoe ging gaan.
Wat ze nu gaan doen (keren bij Lelystad respectievelijk Amersfoort), is pas afgelopen jaar beslist en komt door de ICNG-materiaaltekorten.
Re: BENELUX
Geplaatst: 05 okt 2024, 10:03
door maarten
De 9500 moet door gaan rijden tot Lelystad. Andere treinseries gaan door naar Groningen en Leeuwarden. En dus allemaal via Amsterdam-Zuid.
Re: BENELUX
Geplaatst: 05 okt 2024, 11:28
door rvdborgt
Klassiekje schreef: ↑04 okt 2024, 18:53
Ik dacht trouwens altijd dat de route via Amsterdam Zuid tijdelijk was [...]
Dat is nooit als tijdelijk bedoeld geweest.
Re: BENELUX
Geplaatst: 05 okt 2024, 15:57
door Klassiekje
Misschien wel als de reizigersaantallen tegenvallen

Re: BENELUX
Geplaatst: 07 okt 2024, 13:25
door TKR
De Benelux wordt momenteel rondgestuurd via Roosendaal, iemand enig idee wat het probleem is?
Ik vind niets terug op de sites van NS of NMBS.
Re: BENELUX
Geplaatst: 07 okt 2024, 13:40
door rvdborgt
TKR schreef: ↑07 okt 2024, 13:25
De Benelux wordt momenteel rondgestuurd via Roosendaal, iemand enig idee wat het probleem is?
Ik vind niets terug op de sites van NS of NMBS.
Het is een beetje vaag inderdaad. De 9235 wordt omgeleid "door een aangepaste dienstregeling":
https://treinposities.nl/ritinfo/20241007/9235
In de andere richting zie ik nog geen omleiding.
Re: BENELUX
Geplaatst: 10 okt 2024, 18:43
door Klassiekje
Dan toch Eurocity en Eurocity Direct volgens
https://www.treinreiziger.nl/trein-lely ... ty-direct/
Maar nog geen 'officiële' communicatie tot nog toe. Erg stuntelig toch weer allemaal.
Re: BENELUX
Geplaatst: 10 okt 2024, 22:23
door Steve
Lynx schreef: ↑04 okt 2024, 10:54
De dienstregeling is ook hier in een handig overzicht te vinden voor de liefhebbers:
https://treinposities.nl/treinseries/9500/2024-10-09
Door de datum aan te passen kan er voor andere dagen gekeken worden.
Ik heb begrepen dat de treinen tussen Amsterdam Zuid en Lelystad echter nog niet toegankelijk zijn voor reizigers, maar in hoeverre dat werkelijk klopt durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Edit: ik heb even de briefing doorgelezen (had ik eigenlijk moeten doen voor ik deze post plaatste

)
Vanaf 9 oktober geldt:
Inderdaad worden reizigers enkel toegelaten tussen Brussel Zuid en Amsterdam Zuid. De stops tussen Amsterdam Zuid en Lelystad zijn niet voor reizigers.
De trein is toegankelijk voor iedereen met een vervoersbewijs dat geldig is op de IC Brussel tussen Schiphol Airport - Brussel Zuid. Een IC Brussel vervoersbewijs naar Amsterdam Centraal is niet geldig naar Amsterdam Zuid, dus men heeft specifiek een vervoersbewijs nodig naar Amsterdam Zuid om het gehele traject mee te gaan.
Op 7 en 8 oktober mogen er nog geen reguliere reizigers mee, die twee dagen zijn nog voor specifieke testen.
Is gebruik ervan dan ook toegestaan tussen Brussel en Antwerpen? Gewone vervoerbewijzen zijn immers ook geldig op de IC Brussel op dat traject.
Re: BENELUX
Geplaatst: 10 okt 2024, 23:21
door rvdborgt
Steve schreef: ↑10 okt 2024, 22:23
Is gebruik ervan dan ook toegestaan tussen Brussel en Antwerpen? Gewone vervoerbewijzen zijn immers ook geldig op de IC Brussel op dat traject.
In de EC (IC Klassiek) wel.
In de EC Direct (IC Snel) niet, zo heeft de NMBS al laten weten.