4017-4018 schreef: ↑30 jul 2024, 00:34
Dan is wel mijn vraag, mogen de binnenlandse reizigers in Nederland hem wel nemen?
Tussen Amsterdam en Rotterdam zullen binnenlandse reizigers de IC-snel wel mogen nemen, net zoals de huidige Benelux, met een binnenlands-Nederlands NS-ticket (bijvoorbeeld OV-chipkaart, OVpay met een betaalkaart...) met een HSL-toeslag / toeslag IC Direct (momenteel €2,90), die zal op dat HSL-traject trouwens (net zoals nu) geïntegreerd rijden tussen de andere IC-treinen per uur met dezelfde snelheid en dezelfde "lage" capaciteit (ICNG), het enige verschil tussen deze treinen is hun eindbestemming:
De HSL tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda wordt geïntegreerd in de rest van het spoorwegnet.
De treinen op de HSL rijden niet meer meer van/naar Amsterdam Centraal, maar via Amsterdam Zuid.
Er rijdt tweemaal per uur een Intercity tussen Lelystad Centrum, Almere Buiten, Almere Centrum, Duivendrecht, Amsterdam Zuid, Schiphol Airport en Rotterdam Centraal via de HSL. Deze trein rijdt eenmaal per uur door naar Antwerpen-Centraal en Brussel-Zuid. 's Avonds na circa 20:00 en op zondag wordt alleen eenmaal per uur tussen Amsterdam Zuid en Brussel-Zuid gereden.
Het is, omdat nog niet al het benodigde materieel is ingestroomd en vanwege de snelheidsbeperkingen op de HSL, nog niet mogelijk om de Intercity's vanuit Groningen en Leeuwarden over de HSL te laten rijden. In plaats daarvan rijdt tijdelijk een Intercity tussen Amersfoort Schothorst, Amersfoort Centraal, Hilversum, Duivendrecht, Amsterdam Zuid, Schiphol Airport, Rotterdam Centraal en Breda. https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Dienstregeling_2025
Ik heb me zonet een ticketje aangeschaft voor de Benelux op zaterdag 31 augustus, dat is nog te vroeg voor de ICNG zeker?
De reisplanner zegt dat ik er in Breda al af moet om dan met lokale treinen naar Rotterdam te gaan, zijn er werken op de HSL tussen Breda en Rotterdam misschien?
TKR schreef: ↑16 aug 2024, 16:24
Ik heb me zonet een ticketje aangeschaft voor de Benelux op zaterdag 31 augustus, dat is nog te vroeg voor de ICNG zeker?
De reisplanner zegt dat ik er in Breda al af moet om dan met lokale treinen naar Rotterdam te gaan, zijn er werken op de HSL tussen Breda en Rotterdam misschien?
Door in Breda over te stappen, ben je 3 minuten eerder in Rotterdam. Normaliter zou je wel beide opties moeten zien, zowel bij NS als bij NMBS.
Volgens Railcolornews komt er een Alpha Trains Traxx in de kleuren van de NMBS (https://railcolornews.com/2024/09/10/micro-news/. Opvallend dat men nu die moeite doet na al die jaren te opereren met het standaard Alpha Trains livrei. Of zijn er extra loks nodig om de dienstregeling vanaf half december te kunnen rijden?
NS neemt dit jaar afscheid van haar volledige Traxx-vloot, en NMBS huurt een paar extra locs (186119 - 186122). Deze locs zijn(/waren) geel-blauw en moeten sowieso een nieuwe verflaag krijgen. Dat is wat ermee gebeurt
Opvrallend dat de gele voorkant wel nog NS geel is, niet NMBS geel.
Deze is niet hetzelfde, dit is een lichter geel, ik heb al een foto gezien waarbij de NS variant naast deze staat en dan zie je duidelijk dat er een verschil is. Ik dacht ook eerst dat het om hetzelfde geel ging. Wellicht door het licht dat op deze foto het geel wat donkerder overkomt.
Commercieel proefbedrijf voor de IC-Snel / ICNG naar Brussel vanaf 7 oktober, drie ritten op weekdagen !
Quote michaben (17-09-2024 16:46:06):
Vanaf 7 oktober staat de snelle IC Brussel (9500 serie) in de reisinformatie opgenomen tussen Brussel en Lelystad, drie ritten per dag op maandag t/m vrijdag. Terug slechts één rit die in Lelystad begint, de andere beginnen in Amsterdam (LM vanaf Wgm/Watergraafsmeer) en Rotterdam (LM/ledig materieel vanuit Lls/Lelystad-Centrum maar trein staat dan enige tijd in Rtd/Rotterdam Centraal GDST/geen dienst voor de rest van de rit). Trein is niet toegankelijk voor binnenlands gebruik. https://www.somda.nl/forum/19623/IC-Bru ... m-Brussel/
Op 7 oktober begint inderdaad het commerciële proefbedrijf met reguliere reizigers voor de ICNG.
cassie127 schreef: ↑17 sep 2024, 17:09
Trein is ook niet in de verkoop zover ik begrepen heb. Bij aankoop van tickets voor de normale Intercity Brussel kun je een uitnodiging ontvangen om met de snelle trein mee te gaan.
...al lees ik elders dat die enkel toegankelijk voor personeel is.
Station Luchtbal schreef: ↑17 sep 2024, 17:07
(...)
Amsterdam Zuid: 12:35
(...)
Brussel-Zuid/Midi: 14:38
Dus Amsterdam-Brussel in 2 uur en 3 minuten. (treinposities)
Bemined schreef: ↑17 sep 2024, 17:14
Het proefbedrijf maakt gebruik van de ongebruikte paden van de [serie=Eurostar|2024|Amsterdam Centraal - Brussel Zuid/Midi - London Saint Pancras International]9100[/serie] en is hiermee 5 minuten sneller dan de 9500 zoals deze vanaf december gaat rijden.
Treinserie 9500
NS International / NMBS Intercity Direct
Proefbedrijf snelle IC-direct van/naar Brussel.
Wordt in Rotterdam gecombineerd en gesplitst met ICd 900. https://treinposities.nl/treinseries/9500
Tot en met 4/10 zijn er proefritten met “test” passagiers. Het betreft dan personeel dat in zijn vrije tijd gebruik maakt van de trein. Er bestaan voor die dagen zeker en vast geen tickets, is niet toegankelijk voor de gewone reizigers. Vanaf 7 oktober dus wel. Dit weekend is 3320 de grens overgekomen en zal wellicht spoedig de vloot vervolledigen als alle afnametesten vlot verlopen. Hij kan dan de 3311/3312/3314/3318/3319 vervoegen.
Opvrallend dat de gele voorkant wel nog NS geel is, niet NMBS geel.
Deze is niet hetzelfde, dit is een lichter geel, ik heb al een foto gezien waarbij de NS variant naast deze staat en dan zie je duidelijk dat er een verschil is. Ik dacht ook eerst dat het om hetzelfde geel ging. Wellicht door het licht dat op deze foto het geel wat donkerder overkomt.