Pagina 18 van 19

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 01 sep 2010, 13:07
door profke
nu moeten we enkel nog te weten komen of die automaten IN de (gesloten) wachtzalen komen of erbuiten

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 01 sep 2010, 13:18
door K V B
Adler schreef: De enige aanwending van dat extra geld is het dempen van de enorme put van honderden miljoenen euro schuld.
De NMBS zegt trouwens zelf dat dit de enige reden is van die toeslag.
En dank je dat als men niet zou proberen die schuld te dempen dat geen invloed gaat hebben op het aantal treinen?

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 01 sep 2010, 13:46
door Adler
K V B schreef:
Adler schreef: De enige aanwending van dat extra geld is het dempen van de enorme put van honderden miljoenen euro schuld.
De NMBS zegt trouwens zelf dat dit de enige reden is van die toeslag.
En dank je dat als men niet zou proberen die schuld te dempen dat geen invloed gaat hebben op het aantal treinen?
Jawel, een negatieve invloed dan of in het ergste geval de faling.
Maar jij stelde het voor alsof de sluiting van loketten en andere maatregelen, automatisch een positieve invloed zou hebben, zoals meer treinen.
Zo werkt dat niet bij de NMBS.

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 01 sep 2010, 16:40
door Trammist
Hogersluys schreef:^^De praktijk leert dat een wachtzaal zonder open loket in geen tijd in een vuilnisbelt veranderd. Wat de aanwezigheid van een mens toch allemaal kan doen.
Dan kuist men de rotzooi op tijdens de bemande uren.

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 01 sep 2010, 21:43
door LML
off-topic: Vergeet ook niet dat 'vuiligheid opkuisen' ook een job is. Beeld je 'ns in als er geen poetsdienst is, onderhoudsploeg is, geen mensen zijn die vuilzakken ophalen (of PMD, GFT, restafval, P&K, KGA, of wat dan ook...). De straten, parken, openbare gebouwen, treinen, enz. zullen er lief uitzien...

Ik erger me ook verschrikkelijk als er iemand een fleske wegwerpt op straat of laat rondslingeren in het station, hun rotzooi laten liggen in de trein. Dan vraag ik me af of ze thuis ook zo zijn. Vuilnis hoort in de vuilbak...

Maar om terug te komen op het onderwerp hierboven: de loketten (vervroegd) sluiten = de wachtzaal (vervroegd) sluiten = jobs die sneuvelen voor onderhoudsdient/poetsdienst...

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 02 sep 2010, 08:31
door pietje
LML schreef:off-topic: Vergeet ook niet dat 'vuiligheid opkuisen' ook een job is. Beeld je 'ns in als er geen poetsdienst is, onderhoudsploeg is, geen mensen zijn die vuilzakken ophalen (of PMD, GFT, restafval, P&K, KGA, of wat dan ook...). De straten, parken, openbare gebouwen, treinen, enz. zullen er lief uitzien...

Ik erger me ook verschrikkelijk als er iemand een fleske wegwerpt op straat of laat rondslingeren in het station, hun rotzooi laten liggen in de trein. Dan vraag ik me af of ze thuis ook zo zijn. Vuilnis hoort in de vuilbak...

Maar om terug te komen op het onderwerp hierboven: de loketten (vervroegd) sluiten = de wachtzaal (vervroegd) sluiten = jobs die sneuvelen voor onderhoudsdient/poetsdienst...
Moet de NMBS daar nu ook al mee rekening houden?
De NMBS dient in de eerste plaats om mensen te vervoeren, niet om zoveel mogelijk jobkes in leven te houden.
Trouwens onderhoud en schoonmaak zijn jobs waarmee je altijd wel aan de bak geraakt, daar hoeft de NMBS zich geen zorgen over te maken.

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 03 sep 2010, 09:10
door Hogersluys
pietje schreef:
De NMBS dient in de eerste plaats om mensen te vervoeren, niet om zoveel mogelijk jobkes in leven te houden.
Die jobkes zijn er niet zomaar maar dienen om het comfort van de reiziger te verhogen.

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 03 sep 2010, 10:02
door pietje
Hogersluys schreef:
pietje schreef:
De NMBS dient in de eerste plaats om mensen te vervoeren, niet om zoveel mogelijk jobkes in leven te houden.
Die jobkes zijn er niet zomaar maar dienen om het comfort van de reiziger te verhogen.
Dat beweer ik ook niet, maar een besparing niet doen omdat er anders een kuisvrouw of onderhoudsman niet meer nodig is, kan ook niet de bedoeling zijn.
Men moet kijken wat de meerwaarde van een job is en dan zien of ze behouden blijft of niet.

En dat zou men beter eens in de gehele NMBS holding doen, want er loopt daar toch in sommige functies wel erg veel volk rond.

Ik weet dat sommigen liever hebben dat alles blijft zoals het is, maar als ze dat 200 jaar geleden gedaan hadden, dan hadden er nooit treinen gereden en als ze dat 500 jaar geleden gedaan hadden dan waren wij nog steeds holbewoners geweest :lol:
Dus laat ons onze spoorwegen eindelijk de 21ste eeuw binnenloodsen en niet zomaar zeggen dat alles in bij de Noorder, -ooster, of Westerburen slechter is.

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 03 sep 2010, 12:34
door K V B
Adler schreef:
K V B schreef:
Adler schreef: De enige aanwending van dat extra geld is het dempen van de enorme put van honderden miljoenen euro schuld.
De NMBS zegt trouwens zelf dat dit de enige reden is van die toeslag.
En dank je dat als men niet zou proberen die schuld te dempen dat geen invloed gaat hebben op het aantal treinen?
Jawel, een negatieve invloed dan of in het ergste geval de faling.
Maar jij stelde het voor alsof de sluiting van loketten en andere maatregelen, automatisch een positieve invloed zou hebben, zoals meer treinen.
Zo werkt dat niet bij de NMBS.
Niet failliet gaan noem ik anders wel behoorlijk positief hoor...

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 07 sep 2010, 16:34
door Molenbruch Y.
Goed nieuws op hbvl.be:

Na heel wat kritiek heeft de NMBS besloten om de in augustus ingevoerde toeslag voor klassieke internationale dagreizen te verlagen. Reizigers moeten nu 3,5 euro betalen in plaats van 7 euro. Voor hst-treinreizen (Thalys, Eurostar, ...) blijft de toeslag van 7 euro dossierkosten wel behouden.

De NMBS herinnert eraan dat de toeslag niet geldt voor minder mobiele reizigers en ook niet voor internationale treinreizen naar het eerste station voorbij de grens (het zogenaamde grensoverschrijdende verkeer). De toeslag is van toepassing per dossier, en niet per ticket.

De maatregel kreeg sinds de invoering eind augustus ook al heel wat kritiek van de vakbonden bij de spoorwegmaatschappij. Die voerden al actie in enkele Brusselse stations, uit vrees dat er als gevolg van de dossierkosten op termijn jobs zouden verdwijnen aan de internationale loketten.


Groeten,

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 07 sep 2010, 19:02
door eaw458
Molenbruch Y. schreef:Goed nieuws op hbvl.be:

Na heel wat kritiek heeft de NMBS besloten om de in augustus ingevoerde toeslag voor klassieke internationale dagreizen te verlagen. Reizigers moeten nu 3,5 euro betalen in plaats van 7 euro. Voor hst-treinreizen (Thalys, Eurostar, ...) blijft de toeslag van 7 euro dossierkosten wel behouden.

De NMBS herinnert eraan dat de toeslag niet geldt voor minder mobiele reizigers en ook niet voor internationale treinreizen naar het eerste station voorbij de grens (het zogenaamde grensoverschrijdende verkeer). De toeslag is van toepassing per dossier, en niet per ticket.

De maatregel kreeg sinds de invoering eind augustus ook al heel wat kritiek van de vakbonden bij de spoorwegmaatschappij. Die voerden al actie in enkele Brusselse stations, uit vrees dat er als gevolg van de dossierkosten op termijn jobs zouden verdwijnen aan de internationale loketten.


Groeten,
Typisch Belgisch, typisch NMBS. Niks goed nieuws - alleen maar extra verwarring.

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 07 sep 2010, 19:23
door kika
eaw458 schreef: Typisch Belgisch, typisch NMBS. Niks goed nieuws - alleen maar extra verwarring.
Met 3,5€ maak je mensen niet blij, maar met 7 euro jaag je ze gewoon weg. Zou het fijn vinden als iemand mijn vermoeden kan bevestigen: er werden zodanig veel minder tickets verkocht dat het verlies nog groter zou worden of bepaalde targets niet (meer) gehaald zouden kunnen worden?

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 07 sep 2010, 19:26
door Adler
kika schreef:
eaw458 schreef: Typisch Belgisch, typisch NMBS. Niks goed nieuws - alleen maar extra verwarring.
Met 3,5€ maak je mensen niet blij, maar met 7 euro jaag je ze gewoon weg. Zou het fijn vinden als iemand mijn vermoeden kan bevestigen: er werden zodanig veel minder tickets verkocht dat het verlies nog groter zou worden of bepaalde targets niet (meer) gehaald zouden kunnen worden?
Voor meer dan 9 op de 10 internationale ticketten verandert er niets, dus dat is zeker niet de reden.

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 07 sep 2010, 21:12
door Adler
De vakbonden hebben al laten weten dat zij de toeslag blijven aanvechten omdat de verlaging van de toeslag slechts van toepassing is op een heel klein gedeelte van de internationale ticketten.

Re: Assistentietoeslag internationale tickets

Geplaatst: 15 sep 2010, 18:02
door treinbruno
NMBS wil ook een toeslag invoeren om online met kredietkaarten te betalen
Vraagt NMBS-Europe een dossierkost in al haar
verkoopskanalen?
* Neen, niet voor aankoop via internet. Op termijn is het
de bedoeling om hier ook een financiële kost van 2,5
euro per dossier aan te rekenen
(uit een PDF van de NMBS)