Pagina 18 van 21
Geplaatst: 19 sep 2007, 12:11
door super1500
Steven schreef: zelfs met de huidige reistijd zou die er perfect kunnen stoppen hoor zonder extra minuten mee te krijgen. De huidige dienstregeling brussel mechelen is gericht op een max snelheid van 120 km/u. Als je er aan denkt dat voor de luchthaven nieuwe sporen komen vanaf mechelen aan 160 km/u en hij aan de andere kant ook over de 36N kan rijden tot brussel noord zal er nauwelijks tijdverschil zijn.
Steven,
de huidige dienstregeling is idd via lijn27, maar zal de HSA Benelux ook over lijn27 gaan? ik dacht het niet, want dan kan de vooropgestelde reistijd (die in de overeenkomst van de HSL-4 staat) niet gehaald worden.
Als het Diabolo project gerealiseerd is zal de HSA Benelux van Schaarbeek tot Mechelen rijden over het nieuwe spoor dat in de middenberm van de E19 aangelegd wordt; enkel zo kan de vooropgestelde reistijd gehaald worden; een extra ommetje via de luchthaven zal deze tijdswinst tenietdoen, zodat het onwaarschijnlijk zal zijn dat deze trein via de luchthaven zal rijden (of gaat men de HST reistijden Brussel Amsterdam opnieuw negotieren met de Hollanders?)
de luchthaven sluit aan op L36, zijn er momenteel in Diegem (rijrichting Brussel) al wissels om van L36 naar L36N te gaan? (van L36N naar L36 wel, want deze worden oa door de Eupen Oostende gebruikt)
Geplaatst: 19 sep 2007, 12:46
door Steven
natuurlijk kan je in diegem van 36 naar 36N de eupen doet dit elke dag, ter info die nieuwe lijn over de middenberm van de E19 dient net om ook korter en sneller bij de luchthaven te zijn daar komt een volledig aansluiting via een driehoek met de luchthaven dat is nu eenmaal die diabolo en dat traject over de middenberm maakt er net deel vanuit vandaar mijn idee om via de luchthaven te rijden.
Geplaatst: 19 sep 2007, 13:05
door super1500
Steven schreef:natuurlijk kan je in diegem van 36 naar 36N de eupen doet dit elke dag,
ter info die nieuwe lijn over de middenberm van de E19 dient net om ook korter en sneller bij de luchthaven te zijn daar komt een volledig aansluiting via een driehoek met de luchthaven dat is nu eenmaal die diabolo en dat traject over de middenberm maakt er net deel vanuit vandaar mijn idee om via de luchthaven te rijden.
L36N zijn de centrale sporen, L36 zijn de buitenste sporen.
Eupen Oostende: van Leuven tot diegem (= rijrichting Brussel) L36N, van diegem tot Brussel L36
Oostende Eupen: vna Brussel tot Diegem L36, vanaf Diegem L36N
De nieuwe lijn van Schaarbeek tot Mechelen doorheen de middenberm van E19 wordt gebouwd omwille van de contractuele verplichtingen die NMBS heeft tov NS/HSA ivm reistijd voor HST Brussel Amsterdam.
Zonder deze directe nieuwe E19-lijn kan NMBS niet aan deze eis voldoen en zou NMBS boetes moeten betalen.
Aan de pers werd de E19-lijn voorgesteld als een onderdeel van de aanluiting naar de luchthaven, op deze manier heeft men toch een positief verhaal naar buiten kunnen brengen.
Geplaatst: 19 sep 2007, 13:23
door msts.be
super1500 schreef:De nieuwe lijn van Schaarbeek tot Mechelen doorheen de middenberm van E19 wordt gebouwd omwille van de contractuele verplichtingen die NMBS heeft tov NS/HSA ivm reistijd voor HST Brussel Amsterdam.
Zonder deze directe nieuwe E19-lijn kan NMBS niet aan deze eis voldoen en zou NMBS boetes moeten betalen.
super1500, hier moet ik toch even op ingrijpen: deze lijn werd NIET als ontdubbeling van de L25 gebouwd, maar is wel degelijk enkel voor de luchthaven bestemd.Voor de HST ging L25 gemoderniseerd worden voor 160 km/u.Wel nu, we weten dat dat op een sisser is afgelopen, de uitleg dat de Thalys niet compatibel is met L25 is ook nonsens, maar het plan blijft hetzelfde, alleen zal er nu maar tegen 140 km/u op L25 gereden kunnen worden
Ik had gewoon liever dat de lijn vanaf Mechelen-Zuid doorgetrokken wordt naar A'pen zodat we een 100% HSL-traject krijgen tussen Parijs en Amsterdam.Er worden al plannen gesmeed om dit ook te doen, maar voorlopig zijn die nog niet bevestigd en onofficiëel..
Zie ook mijn posts in
DEZE en
DEZE topics daaromtrent..
Geplaatst: 19 sep 2007, 13:57
door dentheo
msts.be schreef:super1500 schreef:De nieuwe lijn van Schaarbeek tot Mechelen doorheen de middenberm van E19 wordt gebouwd omwille van de contractuele verplichtingen die NMBS heeft tov NS/HSA ivm reistijd voor HST Brussel Amsterdam.
Zonder deze directe nieuwe E19-lijn kan NMBS niet aan deze eis voldoen en zou NMBS boetes moeten betalen.
Voor de HST ging L25 gemoderniseerd worden voor 160 km/u.Wel nu, we weten dat dat op een sisser is afgelopen,
Nu worden we curieus, wat is er juist misgelopen ??? Afstanden signalisatie, boogstralen ???
Geplaatst: 19 sep 2007, 13:59
door Steven
eerder iets met budget

de prijs nodig om alles 160 te maken op L25 is te hoog dacht ik, station mechelen is boogstation (op L25 gedeelte) die niet echt toelaat hem om te vormen tot 160, ook op nog paar andere plaatsen (als ik me niet vergis vilvoorde) had men praktische problemen voor eventuele aanpassingen naar 160
Geplaatst: 19 sep 2007, 14:20
door pietmol
msts.be schreef: deze lijn werd NIET als ontdubbeling van de L25 gebouwd, maar is wel degelijk enkel voor de luchthaven bestemd.
steven,
juridisch behoort de E19-lijn zelfs niet tot hetdiabolo project: E19-lijn = volledig infrabel financiering & beheer); aansluitingen naar luchthaven = NV Diabolo, publiek-private financiering). Dit maakt het verhaal van super1500 toch aannemelijk.
(bron: verslag ministerraad 20/3/2004)
Een privé-structuur (een "N.V. DIABOLO") zal instaan voor de bouw, de financiering, en de kosten van het onderhoud van het deel van de infrastructuur dat onder PPS-voorwaarden zal gerealiseerd worden. Dit deel behelst de infrastructuur op het luchthaventerrein tot aan de autosnelweg E19: de uitbreiding van het huidig station, een tunnel onder het luchthavenplatform en Brucargo, de splitsing en verbindingstunnels tot net voor de middenberm van de E19.
De overige helft, de spoorlijn tussen Brussel en Mechelen over de middenberm van de E19, wordt aangelegd door Infrabel, de toekomstige NMBS-dochter die het spoorwegnet zal beheren. Deze investering moet eveneens klaar zijn tegen 2010. De nodige middelen zijn voorzien binnen het investeringsplan 2004-2007 van de NMBS.
Geplaatst: 19 sep 2007, 14:32
door Steven
die E19 maakt er wel deel van uit, aangezien er van op de E19 een tunnel zal lopen tot aan de perrons van de luchthaven, als dit er niet bij zou horen krijg je toestanden dat men enkel die tunnel zou maken en de rest niet zou hebben wat compleet belachelijk zou zijn. bekijk de kaartjes is goed over wat men het heeft, de diabolo is het stuk vanop de luchthaven richting mechelen/brussel
het is echter zo dat niet het volledige project door pps betaald zal worden, daarom het tweedelen van het project, maar dat stuk op de middenberm is deel 2 dus van het diabolo maar dan betaald door infrabel

, zoek maar is op de site van de nmbs ze benoemen het zelf ook zo dat hele stuk tussen luchthaven => mechelen/brussel
Geplaatst: 19 sep 2007, 15:18
door super1500
Steven schreef:die E19 maakt er wel deel van uit, aangezien er van op de E19 een tunnel zal lopen tot aan de perrons van de luchthaven, als dit er niet bij zou horen krijg je toestanden dat men enkel die tunnel zou maken en de rest niet zou hebben wat compleet belachelijk zou zijn. bekijk de kaartjes is goed over wat men het heeft, de diabolo is het stuk vanop de luchthaven richting mechelen/brussel
het is echter zo dat niet het volledige project door pps betaald zal worden, daarom het tweedelen van het project, maar dat stuk op de middenberm is deel 2 dus van het diabolo maar dan betaald door infrabel

, zoek maar is op de site van de nmbs ze benoemen het zelf ook zo dat hele stuk tussen luchthaven => mechelen/brussel
Steven,
NMBS betaalt tot 2012 een schadevergoeding aan HSA wegens te lange reistijd. Vanaf 2012 vervalt deze schadeclaim omdat dan de infrastructuur klaar zal zijn dit is dus de E19-lijn.
Zelfs met de E19-lijn is de reistijd nog steeds 8 minuten hoger dan oorspronkelijk voorzien.
Omwille van die te lange reistijd zal HSA Benelux nooit via luchthaven gaan.
(lees oa
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2005/04/11/R296.htm)
Geplaatst: 19 sep 2007, 15:58
door Steven
super 1500 als ik 1 van de spoorwegen geleerd heb is dat het woordje nooit niet bestaat. dus zeg nooit nooit in dit geval

Geplaatst: 20 sep 2007, 08:24
door pietmol
Steven schreef:die E19 maakt er wel deel van uit, aangezien er van op de E19 een tunnel zal lopen tot aan de perrons van de luchthaven, als dit er niet bij zou horen krijg je toestanden dat men enkel die tunnel zou maken en de rest niet zou hebben wat compleet belachelijk zou zijn. bekijk de kaartjes is goed over wat men het heeft, de diabolo is het stuk vanop de luchthaven richting mechelen/brussel
het is echter zo dat niet het volledige project door pps betaald zal worden, daarom het tweedelen van het project, maar dat stuk op de middenberm is deel 2 dus van het diabolo maar dan betaald door infrabel

, zoek maar is op de site van de nmbs ze benoemen het zelf ook zo dat hele stuk tussen luchthaven => mechelen/brussel
Steven,
de lijn langsheen de E19 staat los van Diabolo, in die zin dat ze er ook komt (werken zijn trouwens al gestart) als de verbinding naar de luchthaven er niet komt (werken zijn nog niet gestart).
maar idd het aanleggen van de verbinding naar de luchthaven, heeft geen zin als het E19 traject niet aangelegd wordt. (hoewel, in Belgie kan je voldoende voorbeelden van onbruikbare infrastructuur vinden.)
Geplaatst: 20 sep 2007, 08:31
door pietmol
super1500 schreef:
L36N zijn de centrale sporen, L36 zijn de buitenste sporen.
Eupen Oostende: van Leuven tot diegem (= rijrichting Brussel) L36N, van diegem tot Brussel L36
Oostende Eupen: vna Brussel tot Diegem L36, vanaf Diegem L36N
heb er deze morgen op gelet: voor de sporen richting Leuven: in Diegem zijn er geen wissels om van L36N naar L36 te gaan.
(maar dat is geen probleem: in Zaventem, vlak voor de 'afslag' naar de luchthaven, is er een wissel om van L36N naar L36 te gaan)
Geplaatst: 20 sep 2007, 08:57
door pietmol
carlos schreef:ik vind dat de NMBS de klassieke Benelux moet behouden, al was het maar om hem vanaf december 2010 (wanneer de directe spoorverbinding Antwerpen - Luchthaven Zaventem in dienst komt) langs de luchthaven te laten rijden.
Deze omweg zou de reistijd tussen Antwerpen en Brussel zo'n 5 a 10 minuten verlengen, zodat het weinig waarschijnlijk is dat de HSA Benelux langs de luchthaven zal passeren.
het ommetje via de luchthaven zou zowel voor de klassiek benelux als voor de luchthaven interessant kunnen zijn:
voor de klassiek benelux als extra argument om hem te behouden;
voor de luchthaven een verbinding met een bijkomend "ontginningsgebied" inclusief verbinding met Schiphol.
Geplaatst: 20 sep 2007, 12:21
door Steven
pietmol schreef:super1500 schreef:
L36N zijn de centrale sporen, L36 zijn de buitenste sporen.
Eupen Oostende: van Leuven tot diegem (= rijrichting Brussel) L36N, van diegem tot Brussel L36
Oostende Eupen: vna Brussel tot Diegem L36, vanaf Diegem L36N
heb er deze morgen op gelet: voor de sporen richting Leuven: in Diegem zijn er geen wissels om van L36N naar L36 te gaan.
(maar dat is geen probleem: in Zaventem, vlak voor de 'afslag' naar de luchthaven, is er een wissel om van L36N naar L36 te gaan)
idd hier is de verkeerswisselaar om hem zo te noemen over ruime afstand aangelegd. dit omdat er tussen deze twee ook nog is van normaal naar tegenspoor kan gewisseld worden op L36N en de vertakking richting L26 er ook nog bijhoord. zodoende krijg je hier ruime mogelijkheden om van spoor te wisselen. zo kan er onderling vlot gewisseld worden tussen lijnen 26/36/36N
Geplaatst: 20 sep 2007, 14:44
door bobby
super1500 schreef: NMBS betaalt tot 2012 een schadevergoeding aan HSA wegens te lange reistijd. Vanaf 2012 vervalt deze schadeclaim omdat dan de infrastructuur klaar zal zijn dit is dus de E19-lijn.
een vraagje.
stel dat de lancering van de HSA Benelux steeds weer uitgesteld wordt tot 2012, betekent dat dan dat NMBS geen schadevergoeding dient te betalen?