Ringtram in Brussel moet files oplossen

Smalspoor, tram en light-rail in België
Lbarré

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Lbarré »

En nu gisteren dit bericht gezien.... sneltram aan te leggen langs de A12 tussen Brussel en Willebroek zijn volledig van de baan.
“Het project staat niet on hold, maar is stopgezet. We gaan daar niet mee verder.” :twisted:
https://www.bruzz.be/actua/mobiliteit/s ... 2026-01-10
En was nu al jaren bezig en ook echt al ettelijke onteigeningen die zijn doorgegaan. :cry:
trainlovertje
Contacteer:

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door trainlovertje »

Wel, die onteigeningen kunnen alsnog niet voor niks geweest zijn, als men er vrije busbanen aanlegt.

Ik was toevallig vorige week na lange tijd nog eens tussen Hasselt en Genk onderweg met de bus die via de Universitaire campus in Diepenbeek rijdt. Daar is men intussen ook begonnen met de aanleg van vrije busbanen vanaf de bedoelde tramtunnel tot voorbij de universiteit zelf, op exact de plaats waar de tram had moeten komen.
Met de huidige infrastructuur is de bus nu al een stuk sneller onderweg tussen Hasselt en Genk en krijgt ook meteen voorrang bij alle verkeerslichten onderweg. Wanneer het stukje tussen de Kinepolis en de universiteit klaar is, zal dat nog sneller kunnen. Dat kan wel degelijk een waardig alternatief voor de afgeschafte tram zijn.

Hoe het zit met de busbanen richting Bilzen/Maastricht, weet ik niet, maar ik vermoed dat ook daar gebruik gemaakt gaat worden van de vrijgemaakte gronden. En hetzelfde zie ik op termijn langs de A12 gebeuren.
Plaats reactie