Pagina 169 van 187

Re: Fyra.

Geplaatst: 09 jun 2013, 14:23
door LRDArdo
K V B schreef:
jotie schreef:
En dat heeft dan wel weer iets te maken met de Fyra, of liever zijn pseudo-vervanger: als men de reiziger duurzaam wil vervoeren van en naar Nederland, moet er een betrouwbare uurdienst zijn, waarbij je zonder reserveren of andere gekke toestanden gewoon kan opstappen op het tijdstip dat jou het beste uitkomt.
Ik vraag me nog steeds af waarom iedereen altijd weer valt over het feit dat bij bepaalde treinen bij aankoop van het biljet er een zitplaatsnr. op staat.
Wat is er mis met de Thalys als Highspeed-vervanger voor de Fyra? Jammer voor de NS en hun concessie maar die was al ten dode opgeschreven voor dat de eerste steen werd gelegd.

Ik denk dat het verhaal van de benelux aantoont dat er ook bij internationaal reizen een tweesprong zou moeten zijn. Een markt voor de highspeed, luchtvaart like reizen met dat tikkeltje meer comfort, snelle incheck, en zitplaats garantie (Thalys). En de lowspeed internationale: interregiotrein over de landsgrenzen heen (we zitten toch in een grenzenvrij Europa), lowcost, geen vaste zitplaats (tenzij eerste/tweede klas).

Misschien ben ik nog zo naief om te denken dat we mits enkele aanpassingen terug zo kunnen rijden.

Re: Fyra.

Geplaatst: 09 jun 2013, 17:10
door AlexNL
Met het liberaliseren van het internationaal reizigersvervoer had de EU als doel om meer internationale treinen te laten rijden, en zo de keuzemogelijkheden voor reizigers te vergroten. Helaas (we zijn nu 3,5 jaar na de liberalisering) zijn er maar zeer weinig initiatieven van de grond gekomen.

Dit komt vermoedelijk door:
- De hoge kosten (verzekeringen, rollend materieel, personeel, rijpaden, enz)
- De lange tijd die nodig is om dingen te regelen (verkrijgen van vergunningen, veiligheidscertificaten, rollend materieel, opleiden personeel, ...)
- De onzekere financiële situatie in de EU
- De positie van oud-staatsbedrijven (denk aan DB, NMBS, NS, enz) die hun best doen om concurrentie buiten de deur te houden
- De relatief lange "Return on Investment"-tijd die bij spoorwegprojecten komt kijken: het kan jaren duren om break-even te bereiken op een treinverbinding. Investeerders willen vaak eerder resultaten zien.

Re: Fyra.

Geplaatst: 09 jun 2013, 17:55
door dentheo
Retard schreef:
dentheo schreef:Nu denk ik niet dat men die Thalys uit Oostende aan hen kan verwijten...wie woont er zo allemaal in Oostende die chantage kan plegen ?
Daar ga je toch echt niet mee beginnen? .
Ik zou niet durven...

Re: Fyra.

Geplaatst: 09 jun 2013, 18:24
door Ofyles2
@AlexNL: Niet alleen proberen de spoorwegvervoerders concurrentie minuscuul te houden, ze breiden ook hun orderpakket uit buiten de landsgrenzen als ware koekoeken.

Deze helaasheid zie je helaas ook op andere bedrijfsterreinen en vaak met minimaal één Frans bedrijf (ik noem GDF Suez en Sodexo als voorbeelden).

Re: Fyra.

Geplaatst: 10 jun 2013, 00:48
door kika
LRDArdo schreef:Wat is er mis met de Thalys als Highspeed-vervanger voor de Fyra? Jammer voor de NS en hun concessie maar die was al ten dode opgeschreven voor dat de eerste steen werd gelegd.
Ho wacht, de Fyra was als vervanger voor de Benelux aangekondigd. De argumenten, zowel pro als contra, moet ik niet herhalen, maar nu presenteer je de Thalys als vervanger voor de Benelux? En dát is toch nog een stapje verder.
Ik denk dat het verhaal van de benelux aantoont dat er ook bij internationaal reizen een tweesprong zou moeten zijn. Een markt voor de highspeed, luchtvaart like reizen met dat tikkeltje meer comfort, snelle incheck, en zitplaats garantie (Thalys). En de lowspeed internationale: interregiotrein over de landsgrenzen heen (we zitten toch in een grenzenvrij Europa), lowcost, geen vaste zitplaats (tenzij eerste/tweede klas).
Het mag nog wat genuanceerder. Inchecken doe je maar lekker bij cruises ofzo, daar heb ik geen behoefte aan. Als je met een paar extraatjes mensen kan lokken die graag teveel geld uitgeven en dat extra geld binnen de spoorwegen wordt gebruikt om treinen te laten rijden is dat prima. Waar ongeveer die scheiding loopt tussen extra luxeproduct dat sneller is en normale trein die niet te langzaam is, is duidelijk niet iedereen het over eens. Dat is niet uniek aan de Fyra.

Re: Fyra.

Geplaatst: 10 jun 2013, 00:54
door Retard
dentheo schreef:
Retard schreef:
dentheo schreef:Nu denk ik niet dat men die Thalys uit Oostende aan hen kan verwijten...wie woont er zo allemaal in Oostende die chantage kan plegen ?
Daar ga je toch echt niet mee beginnen? .
Ik zou niet durven...
En waarom begin je er dan over?
Oostende is trouwens niet de enigste stad waar die Thalys stopt. Zeggen dat hij enkel voor Vande Lanotte rijdt, is van de pot gerukt. Ook in Brugge en Gent-Sint-Pieters stopt hij. In Brugge waren er trouwens klachten over de daling van de Duitse toeristen na het afschaffen van de rechtstreekse verbinding met Keulen.

Re: Fyra.

Geplaatst: 10 jun 2013, 00:56
door Retard
K V B schreef:Ik vraag me nog steeds af waarom iedereen altijd weer valt over het feit dat bij bepaalde treinen bij aankoop van het biljet er een zitplaatsnr. op staat.
Dat is veel flexibeler natuurlijk. Denk maar aan vergaderingen die uitlopen, mensen die nog iets willen gaan drinken, afspraken die vroeger gedaan zijn, de Benelux is je aansluitende trein maar die mis je en je moet de volgende nemen...

Voor de reizigers zoals U is er trouwens geen enkel probleem. Je kan de Thalys nemen... Zo is iedereen tenminste tevreden :)

Re: Fyra.

Geplaatst: 10 jun 2013, 21:37
door Dieselfreak
Vlak voor de indienstname van de Fyra werd door de facebook groep "Géén afschaffing van de Beneluxtrein Brussel - Amsterdam" voorspeld dat de Fyra "vele kinderziektes" ging vertonen. Nu, een half jaar later, blijkt dat "kinderziektes" nogal zwak uitgedrukt was. Deze trein had gewoon een compleet gebrek aan levensvatbaarheid, het was een doodgeboren kindje. :roll:

Re: Fyra.

Geplaatst: 10 jun 2013, 23:53
door rvdborgt
K V B schreef:Ik vraag me nog steeds af waarom iedereen altijd weer valt over het feit dat bij bepaalde treinen bij aankoop van het biljet er een zitplaatsnr. op staat.
Dat zou niet zo'n bezwaar zijn als je daarmee niet meteen aan die trein vastzat (behalve als je de hoofdprijs betaalt). Als je in Rotterdam woont en in Antwerpen een dagje wilt gaan winkelen (halfuur via de HSL), dan wil je je niet voor de terugreis op een bepaalde trein vastleggen. Idem als je op familiebezoek gaat enz. Daarbij komt nog de "flexibele" manier waarop je bij NS en NMBS je reservering kunt omwisselen... nee dank je.
Een facultatieve reservering is daarentegen prima. Dat is in Nederland en op de Benelux overigens al eens geprobeerd, maar weer afgevoerd wegens te weinig belangstelling.

Groetjes,
Rian

Re: Fyra.

Geplaatst: 12 jun 2013, 09:10
door K V B
rvdborgt schreef:
K V B schreef:Ik vraag me nog steeds af waarom iedereen altijd weer valt over het feit dat bij bepaalde treinen bij aankoop van het biljet er een zitplaatsnr. op staat.
Dat zou niet zo'n bezwaar zijn als je daarmee niet meteen aan die trein vastzat (behalve als je de hoofdprijs betaalt). Als je in Rotterdam woont en in Antwerpen een dagje wilt gaan winkelen (halfuur via de HSL), dan wil je je niet voor de terugreis op een bepaalde trein vastleggen. Idem als je op familiebezoek gaat enz. Daarbij komt nog de "flexibele" manier waarop je bij NS en NMBS je reservering kunt omwisselen... nee dank je.
Ik heb hier al aangegeven hoe Trenitalia het doet. Als NS/NMBS het ook zo zouden doen zouden objectief gezien alle bezwaren moeten wegvallen.
Het grote voordeel van biljetten met inbegrepen reservatie is dat je weet dat je een zitplaats hebt. Ik denk dat de meeste mensen indien ze al op voorhand wistencdat ze op trein X de hele rit zullen moeten staan ze liever de volgende zouden nemen.
Een ander voordeel is dat je overvolle treinen vermijd. Ik erger er mij mateloos aan als in Duitsland ik weer eens een aansluiting mis omdat de trein overvol is.
In het maakt dingen als online tickets makkelijker.

Re: Fyra.

Geplaatst: 12 jun 2013, 23:46
door kika
Willen andere spoorwegmaatschappijen dat wel? DB houdt van de 4 euro per 2 treinen die ze innen van individuen. In die zin werkt het 'uiteraard' enkel als het facultatief is: een hoge vaste prijs hoesten mensen enkel op bij lange onhandige drukke trajecten.

Re: Fyra.

Geplaatst: 13 jun 2013, 13:48
door bobby
Shrek schreef:
stefanic schreef:'veiligheidseisen' slaat (ook) op: beveiligde zones voor de reizigers in de stations waar deze trein zou stoppen! In Antwerpen-Centraal op niveau -2 (of elders) zie ik dat al niet direct gebeuren... En in Brussel-Zuid zijn de Eurostar-sporen nu doodlopend! Doortrekken richting NZV? Spoor 3&4 ook in beveiligde zonen steken,...
Dat probleem zal men toch op één of andere manier gaan oplossen, want ook Luik, Aken, Keulen en Frankfurt krijgen een rechtstreekse trein naar Londen.
En zowel Eurostar als de DB maken zich sterk dat Amsterdam-Londen en Frankfurt-Londen in 2016 zullen rijden. En dat zijn geen HSA's, die bedrijven weten wel waar ze mee bezig zijn :wink:


shrek
deze veiligheidseisen zijn er op vraag van de Britse immigratiedienst ("the splendid isolation" gedachte).
Als de trein in een onbewaakt gebied gestopt is hij voor de britten besmet en mag hij er niet meer in

Re: Fyra.

Geplaatst: 13 jun 2013, 13:58
door LHOON
bobby schreef:
Shrek schreef:
stefanic schreef:'veiligheidseisen' slaat (ook) op: beveiligde zones voor de reizigers in de stations waar deze trein zou stoppen! In Antwerpen-Centraal op niveau -2 (of elders) zie ik dat al niet direct gebeuren... En in Brussel-Zuid zijn de Eurostar-sporen nu doodlopend! Doortrekken richting NZV? Spoor 3&4 ook in beveiligde zonen steken,...
Dat probleem zal men toch op één of andere manier gaan oplossen, want ook Luik, Aken, Keulen en Frankfurt krijgen een rechtstreekse trein naar Londen.
En zowel Eurostar als de DB maken zich sterk dat Amsterdam-Londen en Frankfurt-Londen in 2016 zullen rijden. En dat zijn geen HSA's, die bedrijven weten wel waar ze mee bezig zijn :wink:


shrek
deze veiligheidseisen zijn er op vraag van de Britse immigratiedienst ("the splendid isolation" gedachte).
Als de trein in een onbewaakt gebied gestopt is hij voor de britten besmet en mag hij er niet meer in
en vooraleer de Britten tot de Schengen zone zullen toetreden zal er wel heel veel water door het Kanaal moeten vloeien!

Re: Fyra.

Geplaatst: 13 jun 2013, 14:14
door Robin
In Lille-Europe staan agenten nochtans beneden aan de roltrap en wie geen ticket heeft komt er niet voorbij.
Kwestie van elke toegang even af te zetten.

Re: Fyra.

Geplaatst: 13 jun 2013, 14:38
door Shrek
bobby schreef:deze veiligheidseisen zijn er op vraag van de Britse immigratiedienst ("the splendid isolation" gedachte).
Als de trein in een onbewaakt gebied gestopt is hij voor de britten besmet en mag hij er niet meer in
En jij denkt dat ze daar bij eurostar nog niet aan gedacht hebben?
Robin schreef:In Lille-Europe staan agenten nochtans beneden aan de roltrap en wie geen ticket heeft komt er niet voorbij.
Kwestie van elke toegang even af te zetten.
Ik denk dat we die richting ook zullen uitgaan in Luik of Antwerpen. Andere manieren lijken mij quasi ondoenbaar.